arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

اپیدمی کرونا؛ سفر را محدود کنید

وزارت میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و ستاد خدمات سفر تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر لزوم محدود شدن سفرهای داخلی منتشر نکرده‌اند. رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی: اگر کرونا با همین وضعیت ادامه یابد، باید محدودیت‌ جدی در سفر اعمال شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و ستاد خدمات سفر تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر لزوم محدود شدن سفرهای داخلی منتشر نکرده‌اند. رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی: اگر کرونا با همین وضعیت ادامه یابد، باید محدودیت‌ جدی در سفر اعمال شود.

کرونا سرانجام به ایران رسید. ویروسی که چین را درنوردید و بیش از 25کشور جهان را درگیر کرد، حالا از درهای ورودی ایران عبور کرده و به شهرهای مختلف کشور رسیده است.
بیش از یک ماه پیش همزمان با قرنطینه شهرهای چین به‌دلیل شیوع و گستردگی ویروس کرونا در آن کشور، مراقبت‌های معمول اولیه در مرزهای ورودی هوایی کشور نیز آغاز شد و روزنامه همشهری با حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) به‌عنوان مهم‌ترین مرز هوایی ورود به ایران، گزارشی از وضعیت مراقبت‌های بهداشتی در مرز هوایی کشور منتشر کرد و در آن گزارش به صراحت اعلام شد که مأموران مراقبت‌های مرزی مجهز به لباس‌های ویژه برای گرفتن تست‌های اولیه از مسافران ورودی به کشور نیستند.
این گزارش اندکی بعد با واکنش مسئولان وزارت بهداشت مواجه شد. آنها اعلام کردند که برای انجام تست‌های کرونا نیازی به لباس‌های مخصوص شبیه لباس فضانوردها نیست.
در گزارش همشهری همچنین درخواست شده بود که مرزهای ورودی به روی گردشگران چینی بسته شود و البته که این موضوع نیز نظر متولیان بهداشتی و گردشگری کشور را جلب نکرد. وزارت بهداشت اعلام کرد گردشگران چینی از مبدا چین با کارت سلامت به ایران سفر می‌کنند و وزیر میراث‌فرهنگی نیز گفت که چین مهم‌ترین بازار هدف گردشگری کشور است و با تمهیدات وزارت بهداشت نگران سفر گردشگران چینی به ایران نیست.

مسافر مرگبار ایران
کرونا به هر ترتیب به ایران رسید و حالا از صبح دیروز کشورهای همسایه همچون عراق مرزهای خود را به روی ایران بستند تا مبادا گردشگران و مسافران ایرانی عامل شیوع ویروس کرونا در کشورشان شوند. خطوط هوایی کویت هم اعلام کرد هیچ پروازی به مقصد ایران انجام نخواهد شد.
یک ماه به آغاز فصل اوج سفرهای داخلی در نوروز مانده است. کرونا در شهرهای شمالی و مرکزی و حتی تهران مشاهده و گزارش شده و این نگرانی وجود دارد که تعداد بیشتری از شهروندان کشور به این بیماری مبتلا شوند.
در این شرایط نه وزارت میراث‌فرهنگی و ستاد خدمات سفر حاضر به موضع‌گیری در ارتباط با سفرهای داخلی شده‌اند و نه متولیان سایت‌های گردشگری حاضر شده‌اند به توصیه‌های وزارت بهداشت و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور توجه کنند که از آنها خواسته‌اند، تدابیر ویژه‌ای برای سایت‌های گردشگری و اماکن مقدس مذهبی و زیارتی برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری بیاندیشند. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور همین دیروز از مراجع دینی و مسئولان اماکن مذهبی خواست به توصیه‌های وزارت بهداشت درباره کرونا توجه کنند.
او در توییتر و خطاب به «مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی» اعلام کرد: «خاضعانه می‌خواهم که در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبیر، توصیه‌های وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند.»
علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز حالا در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به خطر انتقال ویروس کرونا توسط گردشگران به نقاط مختلف کشور اعلام کرده است: اگر وضعیت انتشار ویروس کرونا با این روند در کشور ادامه یابد باید محدودیت‌های جدی در سفر و گردشگری اعمال شود.
او که خود از فعالان صنعت گردشگری کشور است ویروس کرونا را یک خطر جدی برای سلامت ایرانی‌ها اعلام کرد و با اشاره به محدودیت‌های صورت‌گرفته در شهرهای چین به‌دلیل شیوع این ویروس و قرنطینه کردن شهرهای آن کشور گفت: خطر شیوع ویروس کرونا در کشور جدی است و تمام کشورها نسبت به کشوری که شیوع کرونا در آن وجود داشته باشد اقدام به اعمال محدودیت سفر می‌کنند و این محدودیت‌ها با شیوع ویروس کرونا در ایران نیز توسط کشورهای دیگر نسبت به کشورمان اعمال خواهد شد.

گردشگری؛ عامل شیوع گسترده‌تر کرونا
همین دیروز و پیش از اعلام این مطلب از سوی رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درخصوص اعمال محدودیت‌های سفر با ایران از سوی کشورهای همسایه، کویت پروازهای خود از و به ایران را کنسل کرد و عراق نیز مرزهای خود را به روی ایران بست. ترکیه نیز در حال اقدام مقتضی برای جلوگیری از ورود کرونا به آن کشور از مبدا ایران است.
علی صدرنیا، رئیس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی حالا در گفت‌وگو با همشهری خواستار محدودیت در سفرهای گروهی به شهرهایی که به‌عنوان شهرهای مبدا ویروس کرونا در ایران شناخته می‌شوند شده است.
او با اعلام اینکه ممکن است شیوع کرونا در ایران شدیدتر شود، افزود: حتی یک سرماخوردگی کوچک می‌تواند از طریق رستوران‌ها، اماکن عمومی و سایت‌های گردشگری در سفرهای گروهی منتقل شود.
او گفت: در چین که مبداء اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان بود تمامی شهر ووهان را قرنطینه کردند.
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: یکی از ایرادات گردشگری آن است که می‌تواند سرعت شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد.
به گفته او، گردشگرانی که از شهرهای مبداء آلودگی به ویروس به شهرهای دیگر کشور سفر می‌کنند، می‌توانند به سرعت این ویروس را در کشور منتشر کنند.
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اعلام اینکه گردشگری در ایران یک صنعت نحیف است، افزود: اگر عکس‌العمل‌ها نسبت به انتشار ویروس کرونا در صنعت گردشگری شدید باشد ممکن است این صنعت نحیف لطمه بیشتری ببیند.
علی صدرنیا درخصوص وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت بهداشت در ایفای مسئولیت اجتماعی در مقابله با ویروس کرونا گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تخصصی در امر مقابله با ویروس کرونا ندارد و به همین دلیل باید در تعامل با وزارت بهداشت کشور به اطلاعیه‌های این وزارتخانه دقت بیشتری داشته باشد و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت را برای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان کشور در صنعت گردشگری اجرا کند. چون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تنهایی قادر نیست استراتژی مقابله با ویروس کرونا را تدوین و به مورد اجرا بگذارد.
هشدارها نسبت به محدود کردن سفرهای داخلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در شرایطی مطرح می‌شود که ستاد خدمات سفر که وظیفه آگاهی‌رسانی به گردشگران و مسافران و دستگاه‌های متعدد درخصوص سفر را دارد، تاکنون هیچ بیانیه یا اطلاعیه‌ای با موضوع لزوم محدود شدن سفرهای داخلی منتشر نکرده است. ستاد خدمات سفر کشور که ریاست آن با ولی تیموری، معاون گردشگری کشور است تاکنون ترجیح داده است در موضوع سفر و کرونا، سیاست سکوت در پیش بگیرد. در حالی که می‌توانست با اطلاع‌رسانی به موقع از شهروندان ایرانی بخواهد با هدف همکاری در مقابله با شیوع گسترده‌تر کرونا در کشور سفرهای خود به نقاط مختلف کشور را محدود و حتی از سفر خودداری کنند.

کویت پروازهای ایران را لغو کرد و عراق نیز مرزهای خود را به روی ایران بست. ترکیه نیز در حال اقدام مقتضی برای جلوگیری از ورود کرونا به آن کشور از مبدا ایران است.

 همشهری

نظرات بینندگان