arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

خسارت ۱۸۵ میلیارد دلاری کرونا بر اقتصاد چین

یک روزنامه هنگ کنگی نوشت که شیوع کرونا فقط در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۱۸۵ میلیارد دلار به اقتصاد چین زیان رسانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساوث چاینا مورنینگ پست از قول جون مین اقتصاددان برجسته چین و مقام ارشد سابق صندوق بین المللی پول آورده است که کرونا باعث شده است تا رشد صنعت گردشگری و مصرفی در چین بشدت کاهش یابد.

او خاطر نشان کرد که برای بازگشت اقتصاد به مدار رشد سالم و پایدار دولت به تلاش های بسیار زیادی نیاز دارد.

او که ریاست مرکز تحقیقات مالی دانشگاه چینگ هوا در پکن را عهده دار است ، گفت : شاخص ها نشان می دهد که مصرف در چین در سه ماهه نخست سه تا ۴ درصد کاهش می یابد و همین فشار زیادی بر اقتصاد بزرگ چین تحمیل می کند.

این محقق چینی افزود که در بخش گردشگری نیز خسارات بسیار سنگین است و اگرچه بخشی از این چالش به دلیل رشد صنایع مصرفی تفریحی آنلاین برطرف شده است ، اما برای بازگشت به رشد معقول باید ۱۰ برابر بیشتر از گذشته تلاش کرد.

این در شرایطی است که در دو هفته نخست ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میزان فروش خودرو در چین بزرگترین بازار خودرو دنیا نیز تا ۹۲ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

چین در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد فروش ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در بازار خود بود که احتمال دارد میزان فروش دستکم تا پایان سال نزدیک به ۱ میلیون دستگاه و شاید بیشتر کاهش یابد.

چن ون لینگ اقتصاددان مرکز تبادلات اقتصادی چین می گوید که حتی اگر در روزهای آینده ۸۰ درصد از فعالیت های اقتصادی و صنعتی از سرگرفته شود باز هم رشد اقتصادی در سه ماهه نخست بیشتر از ۴/۵ درصد نخواهد بود. رشد اقتصادی چین در این دوره در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶/۴ درصد بود.

شمار کل مبتلایان کرونا در چین به ۷۷ هزار و ۹۲۸ نفر در سراسر جهان رسید که ۷۶ هزار و ۲۸۸ نفرشان چینی هستند.

در این میان دو هزار و ۳۶۲ نفر جان باخته اند که دو هزار و ۳۴۵ نفر آنها در چین درگذشته اند.

از میان جمع مبتلایان ۲۰ هزار و ۸۶۱ نفر نیز درمان شده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان