arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

استاندار: امسال اعتکاف در قم تعطیل می‌شود

استاندار قم در رابطه با اعتکاف گفت: تصمیم بر این است که این مراسم در قم تعطیل شود و این اقدام نه به خاطر هرگونه تحلیل و تفسیر، بلکه به‌واسطه سلامت شهروندان و معتکفان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار قم گفت: قرنطینه کردن قم راهکار موثری برای مقابله با بیماری کرونا نیست و ما باید دنبال راهکارهای کارآمدتری برویم.

بهرام سرمست روز دوشنبه در پایان جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات پاسخ به بحران قم در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: تجربه کشور چین در خصوص قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها نیز متفاوت بود.

وی ادامه داد: ما باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد، قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.

سرمست تصریح کرد: ما از این گزینه عبور کردیم و قرنطینه گزینه کارآمد شناخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بهترین سیاست این است که مردم در خانه‌ها بمانند و خودشان‌ را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند، و بهترین و به رسمیت شناخته شدن ترین راه نیز همین است.

استاندار قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در قم قرنطینه که عملا امکان‌پذیر نیست، را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم، ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد.

سرمست گفت: بنای تصمیم‌گیری‌های من بر تصمیم‌های تخصصی بوده و تاکنون نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای برای قرنطینه قم نداده و حتی مسئولان بهداشتی استان نیز چنین توصیه و درخواستی را نداشتند.

وی اذعان داشت: من نیز به لحاظ مدیریتی تصورم این نیست که قرنطینه راهکار مناسبی باشد و می‌تواند تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی هم برای قم داشته باشد، و ما از مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی به کنترل این بیماری کمک کنند.

اعتکاف تعطیل می‌شود

استاندار قم همچنین در رابطه با اعتکاف گفت: تصمیم بر این است که این مراسم در قم تعطیل شود و این اقدام نه به خاطر هرگونه تحلیل و تفسیر، بلکه به‌واسطه سلامت شهروندان و معتکفان است.

وی بیان داشت: در وهله نخست ما وظیفه‌داریم از هرگونه اجتماعی که سلامت و جان مردم را با خطر مواجه می‌کند، پیشگیری کنیم.

استاندار قم کمک مردم را در این زمینه ضروری دانست و گفت: مردم می‌توانند در فضای خانواده مراسم معنوی خود را دنبال کنند و ارتباط خود را در هر شرایط و هرلحظه‌ای حفظ نمایند، و این موضوع که از ذات اقدس الهی کمک گرفته شود، نیز برای مردم یک نقطه قوت است.

وی افزود: در شرایطی که تمام متخصصان و صاحب‌نظران عرصه سلامت در مورد سرعت و سهولت شیوع ویروس کرونا اتفاق‌نظر دارند، هرگونه تصمیمی باید بر این اساس گرفته شود.

سرمست گفت: بنای ما بر این است که ازدحام‌های مختلف اعم از جشن، تشییع‌جنازه و مسابقه‌های ورزشی را به حداقل برسانیم، چراکه محور و اساس برنامه‌ریزی‌های ما سلامتی مردم است.

استاندار قم در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران گفت: ما اصلا بنای بستن نداریم و نظرمان‌ مبتنی بر نظر تخصصی مسئولان بهداشتی و درمانی است و اعتقادمان این بوده که اگر طبق تشخیص این مسئولان امکان توسعه، تسری و شیوع این بیماری در اجتماعات بیشتر، و از مدیریت نیز خارج می‌شود، تعطیلی مستلزم هماهنگی‌هایی است که با تولیت‌های این اماکن مقدس انجام شود، که در این خصوص موارد منتقل‌شده است.

وی افزود: مقررشده تا تولیت‌های حرم و جمکران ملاحظات بهداشتی را اعمال کنند، و اگر این اقدام صورت گیرد، ما برای زیارت مردم نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم.

وی گفت: اگر این ملاحظات اعمال نشد، به‌هرحال این مسئولان بهداشتی خواهند بود که این موارد را خواهند گفت و بر اساس آن جهت تصمیم نهایی همفکری و هماهنگی خواهیم داشت.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: طبق اظهارات وزیر بهداشت تاکنون ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۲ نفر فوت کرده اند.

به منظور مقابله و پیشگیری از شیوه بیماری کرونا در قم، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزه‌های علمیه قم از روز پنجشنبه هفته گذشته تا آخر هفته جاری تعطیل‌ شده است.

هم‌زمان با تاکید دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ضرورت دوری مردم از اجتماعات و مراکز عمومی، دو تن از مراجع تقلید آیات جعفر سبحانی و ناصر مکارم شیرازی نیز در پیامی ویدئویی بر ضرورت توجه به توصیه‌های پزشکی از جمله عدم حضور در اجتماعات و اماکن عمومی تاکید کرده‌اند.

همچنین فعالیت سینماهای قم و برنامه‌های هنری و سینمایی و همچنین دانشگاه‌های قم تا ۹ اسفند متوقف شده‌است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان