arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۷۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

اتحادیه اروپا: نشست کمیسیون برجام چهارشنبه ۷ اسفند برگزار می‌شود

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق، روز چهارشنبه (۷ اسفند) با حضور نمایندگان کشورهای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا، در وین پایتخت اتریش برگزار می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این خبر روز دوشنبه از سوی سایت رسمی اتحادیه اروپا اعلام شد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که درمجموع پانزدهمین دور این نشست ها محسوب می‌شود، کمتر از یک هفته پس از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به ایران برگزار می شود.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران یکشنبه‌شب ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

۹ روز بعد (۲۴ دی‌ماه)، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با صدور بیانیه‌ای سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال کردند. البته جوسپ بورل می‌گوید که این سازوکار هنوز فعال نشده و مهلت آن تمدید شده است.

ایران تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
2
0
یقینا سال ۹۸ سال خوبی است
دبیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
0
0
کوتاه نیایید تا ایندگان شما را در ردیف قانار و...قرار ندهند قاسم باشید و مطمین باشید قاسمها زیاد داریم حتی در میان رد صلاحیت شده ها.
نظرات بینندگان