arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
کانورسیشن:

چگونه شبکه های اجتماعی روند تحقیقات و واکنش ها نسبت به کرونا را تغییر می دهند؟

 در طول دو دهه گذشته ، سه ویروس جدید کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. سارس در سال 2002، مرس در سال 2012 و اکنون covid-19 که به سرعت در حال گسترش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در طول دو دهه گذشته ، سه ویروس جدید کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. سارس در سال 2002، مرس در سال 2012 و اکنون covid-19 که به سرعت در حال گسترش است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از کانورسیشن، تا پیش از شیوع سارس، ویروسهای کرونا چندان جدی گرفته نمی شدند و یکی از دلایل سرماخوردگی شناخته می شدند. اما ظهور سارس اولین نشانه ای بود که کرونا می تواند بسیار قوی تر از چیزی باشد که تصور می شد.

در حال حاضر ما شاهد نوع جدیدی از کرونا هستیم که چشم اندازی جهانی برای مبارزه می طلبد. در این میان شبکه های اجتماغی نقشی پررنگ درباره کرونا ایفا می کنند.از یک سو مردم به دنبال اطلاعات هستند و از سوی دیگر دانشمندان در جستجوی پاسخ هستند. اکنون پیشرفت شبکه های اجتماعی و فناوری روز روند سرعت انتقال اطلاعات را بهبود بخشیده اند.

چگونه شبکه های اجتماعی روند تحقیقات و واکنش ها نسبت به کرونا را تغییر می دهند؟

در سال 2002 هنگامی که سارس پدیدار شد مهمترین شبکه های اجتماعی، توییتر و فیس بوک بودند که امکان تبادل سریع اطلاعات  و گاه اطلاعات نادرست را فراهم می کردند. اما شرایط در سال 2020 بسیار پیشرفته تر است و این روزها، نه تنها کاربران از شبکه های اجتماعی برای دریافت اطلاعات استفاده می کنند، بلکه بسیاری از کادر درمان و پژوهش از شبکه های اجتماعی برای انتقال تجارب خود استفاده می کنند.

این روزها بسیاری از موسسات و سازمانهای درمانی نیز از شبکه های اجتماعی برای خبررسانی استفاده می کنند. برای مثال توییت می زنند که در فاز جدید آزمایش داروی ضد کرونا هستند. همین موضوع باعث شده روند واکنش ها و دریافت خبر تسریع شود. از سوی دیگر تسهیل انتشار خبر کمک می کند سرنخ هایی در مورد جهش ، منبع ویروس و الگوی گردش آن به محققان کشورهای مختلف اعطا شود.

برای مثال تا 10 ژانویه ، اولین کد ژنتیکی که بلوک های ساختاری این ویروس را توصیف می کند به سرعت از طریق شبکه های اجتماعی  دسترس عموم قرار گرفت. برخی از تجزیه و تحلیلهای اولیه  که حاکی از انتقال ویروس از طریق منبع حیوانی(مار) بود نیز از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شد.  تعداد زیادی از افراد نیز اطلاعات خود را از طریق شبکه های اجتماعی به روز می کنند. اگرچه صحت برخی خبرها در شبکه های اجتماعی جای بحث دارند. اما سرعت انتقال اطلاعات امروز را با فقط دو دهه پیش مقایسه کنید. شاید به این نتیجه برسید که شبکه های اجتماعی حتی مسیر تحقیقات و درمان این ویروس را کنترل می کنند.

نظرات بینندگان