arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

جولان سیلاب در معابر و خیابان های خرم آباد

با ورود سامانه بارشی به لرستان از روز دوشنبه فعالیت این سامانه از بامداد ششم اسفند در خرم آباد تشدید شده و امروز چهارشنبه معابر و خیابان های این شهرستان برای دومین روز متوالی به شدت دچار آبگرفتگی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ورود سامانه بارشی به لرستان از روز دوشنبه فعالیت این سامانه از بامداد ششم اسفند در خرم آباد تشدید شده و امروز چهارشنبه معابر و خیابان های این شهرستان برای دومین روز متوالی به شدت دچار آبگرفتگی هستند.

به گزارش ایرنا شدت بارش ها و نبود سیستم های زهکشی و کانال های زیرزمینی استاندارد برای جمع آوری و رفع آب های زیرزمینی هر ساله هنگام بارندگی مشکلاتی عدیده ای برای مردم خرم آباد به وجود می آورد.

در ۴۸ ساعت گذشته نیز بارش های سیل آسا موجب افزایش چشمگیر آب های سطحی در شهر شده و خیابان میدان های اصلی از جمله علوی، ۳۰ متری شهید پژوهنده، انقلاب، خیابان امام و مطهری را درگیر کرده و کانال های عبور آب در اطراف خیابان نیز به دلیل حجم بالای بارندگی و البته زباله، مسدود شده اند و آب در حال بازگشت به معابر است.

منطقه گلدشت در جنوب خرم آباد همچنان وضعیت تردد مناسبی ندارد و بسیاری از خیایان و معبرهای آن سیلابی و یا مملو از گل و لای هستند در حالیکه سه راهی گلدشت نیز از روز گذشته تاکنون حجم بسیاری از بارش ها را همچنان در خود جای داده و به دلیل اینکه سیلاب دفع و یا پمپاژ نشده مردم این منطقه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

چندین پل بر روی خرم رود واقع شده اند که برخی همچون جهادگران به دلیل اینکه ارتفاع نسبتا کمی دارند از نخستین ساعات صبح دیروز سه شنبه زیر آب رفته و تردد در این منطقه ممنوع شده است.

ناتوانی خرم رود با ظرفیت عبوری حدود ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه در عبور دادن آب های ناشی از بارش ها در منطقه ساحلی علوی به اوج خود می رسد جایی که ارتفاع دیواره ساحلی زیاد نیست و البته به دلیل توپوگرافی منطقه، منازل ساختمانی و واحدهای تجاری نیز در ارتفاع پایین احداث شده اند و همین امر در بسیاری از بارش ها موجب سرریز شدن خرم رود در این منطقه و بازگشت آب به اماکن مردم می شود.

خرم رود از شب گذشته در برخی مناطق با دیواره ساحلی کم ارتفاع تر از جمله در محل پل حاج عمران طغیان کرده اما تاکنون سیلاب وارد منازل مردم نشده است که به نظر می رسد با تداوم بارش ها و ادامه همین روند این اتفاق رخ می دهد به نحوی که شرکت آب منطقه ای لرستان دبی سیلابی این رودخانه را ۳۰۰ تا ۵۴۰ مترمکعب بر ثانیه پیش بینی کرده است.

اکنون تیم های شهرداری و هلال احمر در منطقه حضور دارند و اقداماتی از جمله ایجاد دیواره های بتونی در مناطق مسکونی به ویژه ساحلی علوی، قراردادن گونی های شن و ماسه، نصب ورقه های فلزی ایرانیت با ارتفاع بیش از یک متر در ورودی منازل و انسداد ورودی پارکینگ ها با گونی های ماسه و پلاستیک های چند لایه انجام شده که هرچند اگر صبر خرم رود تمام شده و طغیان کند این اقدامات نه چندان ایمن چاره کار نخواهدبود.

میانگین بارش این سامانه تا ساعت ۳۰ دقیقه بامداد امروز در لرستان و خرم آباد به ترتیب ۹۴ و ۷۹ میلیمتر گزارش شده است.

نظرات بینندگان