arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
روزنامه‌گردی در «انتخاب» /

آنفولانزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد (بخش ۲) / هشدار وزارت آموزش و پرورش به مردم: بچه‌های‌ بیمارتان را به مدرسه نفرستید

به علت بروز آنفولانزا و شیوع این بیماری در تهران اداره کل آموزش و پرورش تهران به منظور حفظ سلامت کامل دانش‌آموزان بیمار و جلوگیری از اشاعه بیش‌تر این بیماری به سایر دانش‌آموزان از اولیا درخواست می‌کند از فرستادن فرزند بیمار خود به مدارس خودداری و آنان را وادار به استراحت کامل نمایند و علت غیبت را به آموزشگاه مربوط اعلام دارند. ضمنا به کلیه بهداری آموزشگاه‌های تهران ابلاغ شد با مراقبت بیش‌تر بهداشتی کلیه مدارس تهران را زیر نظر داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هشدار وزارت آموزش و پرورش به مردم: بچه‌های‌تان را به مدرسه نفرستید

سرویس تاریخ «انتخاب»: نیمه دی ماه ۱۳۵۶ بیماری آنفولانزا گریبان پایتخت‌نشینان را گرفت و مدارس را به تعطیلی کشانید، ماجرا تا آن‌جا جدی شد که اخبارش تا چند روز در صفحه نخست روزنامه‌ها جا خوش کرد. روز شنبه ۱۷ دی ۵۶، وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای از پدران و مادران خواست برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزا مانع از رفتن کودکان مبتلای خود به مدرسه شوند.

بیشتر بخوانید: بخش اول را اینجا مطالعه کنید

بخش سوم 

بخش چهارم

روزنامه اطلاعات، شنبه ۱۷ دی ۵۶، از قول سخن‌گوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «به علت بروز آنفولانزا و شیوع این بیماری در تهران اداره کل آموزش و پرورش تهران به منظور حفظ سلامت کامل دانش‌آموزان بیمار و جلوگیری از اشاعه بیش‌تر این بیماری به سایر دانش‌آموزان از اولیا درخواست می‌کند از فرستادن فرزند بیمار خود به مدارس خودداری و آنان را وادار به استراحت کامل نمایند و علت غیبت را به آموزشگاه مربوط اعلام دارند. ضمنا به کلیه بهداری آموزشگاه‌های تهران ابلاغ شد با مراقبت بیش‌تر بهداشتی کلیه مدارس تهران را زیر نظر داشته باشند.»

خبرنگار اطلاعات نوشت: «به علت بروز بیماری آنفولانزا امروز عده زیادی دانش‌آموز بیمار در منازل خود ماندند و به همین جهت تعداد حاضران در کلاس‌های مدارس به میزان چشم‌گیری کاهش یافت و در برخی از کلاس‌ها نیمی از دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌ها خودداری کرده‌اند. بهداری‌های آموزشگاه‌های تهران نیز امروز آمادگی خود را برای مراقبت بیش‌تر بهداشتی مدارس اعلام داشت.»

تعیین نوع ویروس
به گزارش اطلاعات (شنبه ۱۷ دی ۵۶)، «بررسی برای شناسایی نوع ویروس آنفولانزایی که هم‌اکنون اکثر اطفال در تهران به آن مبتلا شده‌اند از سوی کارشناسان بهداشتی وزارت بهداری و بهزیستی با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه تهران شروع شده است. پزشکان معتقدند که دگرگونی هوا در چند روز اخیر سبب شیوع آنفولانزا شده است. در حاضر اطفال و افراد مسن بیش از سایرین مبتلا به آنفولانزا شده‌اند.»

همچنین در همین روز دکتر احمد عریضی، پزشک متخصص کلینیک ایران‌پزشک، در مورد بیماری آنفولانزا به خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: «آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که معمولا خوش‌خیم است، ولی به ندرت می‌تواند همه‌گیری ایجاد بکند، ولی گاهی با عفونت‌های میکروبی توام می‌شود و مآلا منجر به عوارض مختلف می‌گردد؛ بنابراین شناسایی بیماری و مواظبت‌های اولیه چه از نظر پیش‌گیری یا معالجه می‌تواند به نحو محسوسی بیماری را به صورت یک فورم خوش‌خویم و زودگذر درآورد. معمولا علایم بیماری به صورت یک حالت لرز، ضعف و نقاهت عمومی و در بدن به صورت کوفتگی به‌خصوص در مهره‌های دست و عضلات یا ضمنا ناراحتی دستگاه تنفسی نیز به صورت سرفه سوزش پشت سینه و ... مشاهده می‌شود. مدت تب معمولا ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد، و بعد از آن برای چند روزی حالت ضعف و بی‌حالی باقی می‌ماند. در حال حاضر آنفولانزای ویروسی در خانواده‌ها و به‌خصوص در مدارس که محل ارتباط دسته‌جمعی مردم است مشاهده می‌شود. به طور متوسط مراجعین به این کلینیک ۳۰ درصد شامل حالات آنفولانزایی است و بیش‌تر مربوط به دستگاه تنفس فوقانی است.»

پیش‌گیری
دکتر احمد عریضی افزود: «اولین اقدام برای پیش‌گیری جدا کردن بیماران است. هرچند از نظر اجتماعات فعلی کار مشکلی است، ولی در خانواده‌ها بایستی رعایت بشود. دوم استراحت است تا زمانی که بیمار تب و علایم عمومی دارد. برای پیش‌گیری استفاده از واکسن معمولا عملی نیست، زیرا عامل بیماری متغیر است و ضمنا زمان لازم برای ایجاد مصونیت بیش‌تر از دو هفته است. از نظر درمانی به غیر از استراحت، آشامیدن مایعات فراوان روزانه حداکثر ۴ لیتر به صورت آب‌میوه، آب آشامیدنی و سوپ معمولی و ... لازم است. برای تسکین درد و تب از قرص مسکن و برای تسکین ناراحتی گلو از قرقره با آب نمک‌دار یا گرم باید استفاده شود. ضمنا در اتاق بیمار بخور یا بخار آب معمولی یا برگ اکالیپتوس و شربت‌های ضدسرفه به نظر کافی می‌رسد. اما اگر تب بیش‌تر از پنج روز طول کشید حتما باید پزشک بیمار را معاینه کند.»

مراجعه به داروخانه‌ها
یکی از مسئولان داروخانه تخت‌جمشید نیز در گفتگویی با اطلاعات گفت: «در چند روز اخیر مراجعه اکثر بیماران به این داروخانه به خاطر پیچیدن نسخه مربوط به بیماری آنفولانزا می‌باشد. دارو‌های مربوط به بیماری آنفولانزا ویتامین ث، انواع مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک، و ... و به‌خصوص استراحت است.»

یکی از پزشکان متخصص اطفال در بخش کودکان بیمارستان بانک ملی در زمینه افزایش بیماری آنفولانزا در بین اطفال به خبرنگار ما (روزنامه اطلاعات، شنبه ۱۷ دی ۵۶) گفت: «طی چند روز اخیر از میان هر ۱۰ کودکی که برای معالجه به این بخش مراجعه می‌کنند ۴ نفرشان به بیماری آنفولانزا مبتلا هستند. این پزشک یادآور شد نوع ویروسی که باعث ابتلای کودکان به آنفولانزا می‌شود، باید هرچه زودتر توسط متخصصان دانشگاه تهران کشت و مشخص شود تا از طریق شناخت نوع ویروس به جلوگیری از آن پرداخت.»

دکتر محمود کثیرزاده، رئیس بیمارستان کودکان اخوان، در این زمینه گفت: «آمار مراجعه‌کنندگان بیماران امراض آنفولانزا نسبت به چند روز پیش افزایش یافته است و بیش‌تر بیمارانی که به درمانگاه این بیمارستان معرفی می‌شوند آنفولانزای جهاز تنفس فوقانی دارند و گاهی نیز عوارض آنفولانزای ریوی مشاهده می‌شود.» (روزنامه اطلاعات، شنبه ۱۷ دی ۵۶)

نظرات بینندگان