arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

قطر در آستانه کسب پیروزی یک موفقیت دیپلماتیک

قرار است روز شنبه توافق صلح افغانستان بین طالبان و آمریکا در دوحه امضا شود که تحقق آن پیروزی بزرگی را برای قطر در عرصه دیپلماسی رقم می‌زند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا، از پایگاه اطلاع رسانی " اینفو " سوئیس روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به روند مذاکرات صلح افغانستان نوشت: قطر توانسته است با میزبانی مذاکرات صلح افغانستان برای پایان دادن به درگیری ۱۸ ساله در این کشور، جایگاه بین‌المللی خود را توسعه دهد و موفقیت تلاشهایش در عبور از تحریم همسایگان و متحدان سابق خود را ثابت کند.

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد: قطر پس از میانجیگری برای برقراری گفت و گو بین طرفهای درگیر در افغانستان با امضای توافق‌ نامه‌ای که قرار است روز شنبه هفته آینده در دوحه امضا شود در آستانه بهره برداری از ثمره یک رویداد بزرگ دیپلماتیک قرار دارد زیرا بر اساس آن پنتاگون هزاران سرباز را از افغانستان خارج خواهد کرد.

در گزارش اینفو آمده است: این مذاکرات شاهد صحنه‌های بی‌سابقه‌ای بود که جنگجویان طالبان را در پایتخت قطر به مذاکره کنندگان سیاسی تبدیل کرد و تأثیر این مذاکرات همانند موسیقی کلاسیک از ورودی‌های هتل‌های مجلل دوحه به صدا در می‌آمد.اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، " شیخ تمیم بن حمد آل ثانی " امیر قطر روز شنبه موفقیت میانجیگری خود را پس از هزار روز از قطع روابط عربستان، امارات ، بحرین و مصر با کشورش جشن می‌گیرد.

چهار کشور یاد شده از ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به اتهام حمایت این کشور از گروه‌های اسلامگرای افراطی قطع کردند اما قطر این اتهام را رد کرده است.

این قطع روابط با محدودیت های اقتصادی از جمله بستن مرزهای زمینی و دریایی و عدم استفاده از آسمان این کشورها برای عبور هواپیماهای قطری همراه بوده است.

برخی اختلاف‌ها امیدها برای دستیابی به موفقیت در موجی از تلاش‌های دیپلماتیک که از اواخر سال گذشته برای برقراری روابط بین قطر و چهار کشور تحریم کننده آغاز شده بود را کمرنگ کرد.

" کارگزار مورد اعتماد"

قطر ، شبه جزیره کوچک که به دلیل ثروت گازش و پیروزی جنجالی‌ اش در کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ شناخته شده‌ است، به ظاهر گزینه قدرتمندی برای میزبانی مذاکرات صلح افغانستان نبود.

قطر ۱۸۰۰ کیلومتر (۱۱۲۰ مایل) از افغانستان که سال‌ها دچار جنگ بوده است فاصله دارد. با این حال، این کشور کوچک از طالبان خواست تا در سال ۲۰۱۳ دفتر سیاسی خود را در دوحه افتتاح کند و واشنگتن از این موضوع استقبال کرد.

قطر در ۲ دهه گذشته در بسیاری از درگیری‌ها از جمله اختلافات بین کشورهای آفریقایی و همچنین در خاورمیانه نقش میانجیگری را ایفا کرده است به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ میزبان مذاکرات لبنان بود که منجر به اجماع انتخاب رئیس جمهور شد.

این کشور ثروتمند پیش از این بین گروه‌های مسلح لیبی، در گیری‌ سوریه با مخالفان بشار اسد و درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها میانجیگری کرده است.

کولن کلارک تحلیل‌گر مرکز " صوفان " گفت: اگر ( گروه های درگیر ) این پشتیبانی را نداشته باشند، آنها هیچ کس را جدی نمی‌گیرند و قطر یک واسطه قابل اعتماد از سوی طرفین است.

به اعتقاد وی، توافقنامه‌ای که منابع طالبان و افغانستان گفته‌اند در دوحه آن را امضا می‌کنند، یک توافق تاریخی است زیرا باعث کاهش حضور نظامی واشنگتن در افغانستان در ازای تعهدات مختلف امنیتی طالبان می‌شود.

نویسنده گزارش با اشاره به اینکه این پروژه بزرگ دیپلماتیک، برای این کشور ثروتمند بدون چالش‌های اساسی نبود، افزود: حمایت قطر از این مذاکرات با دشواری آغاز شد زیرا اختلافات پس از مدت کوتاهی با بالا بردن تابلو " دفتر سیاسی طالبان" و بر افراشته شدن پرچم آنها بر فراز این ساختمان با دیوارهای بلند، خشم کابل را بر انگیخت.

قطر افزون بر مذاکرات بین طالبان و آمریکایی‌ها همچنین میزبان جلساتی برای گفت و گوی افغانستانی های داخل این کشور شامل احزاب سیاسی، نظامی و اجتماعی از جمله گروهی از زنان بود.

اما بزرگترین موانع در ماه سپتامبر گذشته رخ داد، هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پس از اینکه فرایند دیپلماتیک به اوج خود رسیده بود ، نهمین دور گفت و گو های صلح افغانستان را با یک توئیت منفجر کرد.

ترامپ با اینکه جنبش طالبان را به مجموعه ریاست جمهوری آمریکا در کمپ دیوید دعوت کرده بود در اقدامی بی سابقه جلسه را لغو و بسیاری را در واشنگتن و سراسر جهان غافلگیر کرد.

اینفو با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی کرد که ترامپ در روزهای آینده چه اقدامی خواهد کرد افزود: بنابر این، امضای توافقنامه صلح افغانستان در دوحه منوط به رفتار رئیس جمهور آمریکااست.

" مهمانوازی گرم "

این پایگاه اطلاع رسانی در ادامه به سفر خارجی امیر قطر به سه کشور اردن، تونس و الجزایر اشاره کرد و نوشت: با نزدیک شدن به روز تاریخی، شیخ تمیم امیر قطر کار خود را در این هفته با یک فعالیت دیپلماتیک جداگانه از عمان آغاز و اعلام کرد که ۱۰ هزار فرصت شغلی قطر را در اختیار اردنی‌ها قرار می‌دهد.

امیر قطر همچنین در سفر کوتاه خارجی خود، قبل از سفر به آسیای میانه، به الجزایر و تونس سفر کرد تا نشان دهد این کشور خلیج فارس به رغم وجود اختلاف با همسایگانش به توسعه روابط خارجی اعتماد و اعتقاد دارد.

نویسنده با اشاره به اینکه دوحه به لطف شبکه متحدانش، نقش دیپلماتیک ایفا می‌کند، افزود: نباید از نظر دور داشت هنگامی که به نظر می‌رسید تهران و واشنگتن به دلیل ترور سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در ماه ژانویه گذشته، به جنگ رو در رو نزدیک شده‌اند، قطر نقش واسطه‌ای بازی کرد.

" کلارک " تحلیگر مسائل سیاسی در این باره اظهار داشت: که دوحه توانایی خود را به آمریکا ثابت کرده است و در تلاش است تا مسائلی را حل کند که هیچ کس دیگری توانایی کار بر روی آنها را ندارد.

وی افزود: اگر این کار انجام شود ( امضای توافقنامه صلح با طالبان در روز شنبه)، از تلاش آنها به گرمی استقبال می شود و اگر این اتفاق نیفتد، بسیاری از مردم انتظار ندارند که برای همیشه این اتفاق ( صلح با طالبان ) بیفتد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان