arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸

آمریکا: ساز وکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران از امروز به طور کامل عملیاتی شده است

آمریکا اعلام کرد؛ ساز وکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران از امروز (پنجشنبه) به طور کامل عملیاتی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که از روز پنجشنبه مجوز انجام تراکنش با بانک مرکزی ایران در چارچوب این ساز وکار را صادر کرده است.

آمریکا تلاش کرده است تا از طریق این ساز وکار که آن را «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» می‌نامد چهره‌ای بشردوستانه برای خود ایجاد کند. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران دارو و کالاهای کشاورزی را نیز شامل شده و شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این باره گفته بود: چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصلاً دارو و غذا نباید تحریم می‌شد که بخواهند برای آن کانال راه بیندازند. معتقدیم آمریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه را به دارو نیز کشاندند.

موسوی با بیان این که «از همه تلاش‌ها برای کاهش فشار استقبال کرده و آن را مفید می‌دانیم» ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند تعهدی دارند و رأی دیوان لاهه را داریم که به عنوان طرف مقابل، موظف به ارائه تسهیلات هستند. ما آن را مجوزهای قطره‌چکانی و مشروط می‌دانیم که نمی‌تواند مانع از نادیده گرفتن جنایات جنگی آمریکا شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این داروها با پول این ملت وارد کشور شده است، اظهار کرد: این داروها باید یک سال و نیم قبل وارد کشور می‌شد که آمریکایی‌ها مانع شدند و کارشکنی کردند. شرکت سوئیسی نیز پول آن را می‌گیرد. توقعات ما بیش از اینهاست. تعهدات آنها هم صدها برابر این جور مسائل است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان