arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸

کرونا با افراد مبتلا به ویروس HIV چه می‌کند؟

افراد مبتلا به ویروس «نقص ایمنی بدن انسان» یا «اچ آی وی»، راحت تر از سایر افراد به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و این اتفاق شرایط وضعیت جسمی آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور فرهنگی اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد مبتلا به ویروس «نقص ایمنی بدن انسان» یا «اچ آی وی»، راحت تر از سایر افراد به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و این اتفاق شرایط وضعیت جسمی آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند.

وحید جهانمیری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: طبق تحقیقات، افراد سالمند و دارای بیماری زمینه ای یا نقص ایمنی، بیش از بقیه در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا به آن عوارض سختی را متحمل خواهند شد.

وی ادامه داد: اما افرادی که دارای ویروس «اچ آی وی» هستند و از آن اطلاعی ندارند ممکن است به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، بیش از دیگران در معرض خطر باشند و در صورت ابتلا به این ویروس، ناخواسته و ندانسته آن را به دیگران منتقل کنند.

این پزشک فعال حوزه ایدز تاکید کرد: نکته مهم این است که اگر این افراد شناسایی شوند و تحت درمان قرار گیرند، به علت گذراندن فرایند درمان و مصرف دارو می توان بار ویروس «اچ آی وی» را در بدن خود به صفر برسانند و قدرت مقابله با کرونا را در خود تقویت کنند.

جهانمیری ادامه داد: افرادی هم هستند که مبتلا به «اچ آی وی» بوده و تحت درمان قرار دارند. یعنی اینکه این افراد به خاطر درمان و مصرف دارو، بار ویروس در بدن آنها به صفر رسیده و در نتیجه سیستم ایمنی بدنی آنها بالا است.

وی افزود: به این افراد توصیه می شود، دست های خود را به صورت مداوم با آب و صابون شسته و ضمن رعایت بهداشت، در فضاهای شلوغ حضور پیدا نکنند و تحت نظر دکتر عفونی قرار گیرند.

جهانمیری گفت:‌ نکته مهم این است که اضطراب و تنش های روحی و روانی بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد از این رو باید نسبت به اطلاع رسانی درمورد شیوع کرونا مراعات کرد تا سبب هراس عمومی نشود.

وی ادامه داد: وضعیت ناخوشایند و بحران های روحی و روانی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند پس باید با ورزش و تغذیه مناسب و نیز آگاهی به موقع و بهداشت و مراقبت فردی، مانع از بروز موقعیت های اضطراب را شد.

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان خاطرنشان کرد: بدون شک مرگ و میرهای ناشی از کرونا نسبت به برخی بیماری های دیگری که اطلاعاتی راجع به آن نداریم، کمتر است و با رعایت مسائل بهداشتی می توان آن را کنترل و پیشگیری کرد.

بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا روز گذشته (سه شنبه) باعث فوت ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است. ایران بعد از چین، بیشترین آمار فوت ناشی از این ویروس را دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان