arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

وزیر آموزش و پرورش: تقویم آموزشی تغییر نمی‌کند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش داریم با آموزش‌های مجازی، عقب افتادگی درسی دانش‌ آموزان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا را جبران کنیم. نمی خواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد شود و تا خرداد ماه باید سال تحصیلی تمام و تقویم زمانی رعایت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محسن حاجی میرزایی روز شنبه در شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که عقب افتادگی دروس دانش‌آموزان چگونه جبران می‌شود، گفت: با توجه به تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا در برخی استان‌های کشور این ایده را در مجموعه آموزش و پرورش ایجاد کرد که به آموزش‌های جایگزین فکر کنیم چون نمی‌توانیم آموزش را تعطیل کنیم و باید با روش آموزش الکترونیکی و جایگزین این عقب افتادگی دروس را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: نمی خواهیم در تقویم آموزشی تغییر ایجاد شود و تا خرداد باید سال تحصیلی تمام و تقویم زمانی رعایت شود. تلاش ما این است که از طریق ارائه آموزش‌های الکترونیکی و مجازی جریان آموزش را پیگیری کنیم.

حاجی میرزایی درباره ارائه آموزش های الکترونیکی به دانش آموزان به دلیل تعطیلی مدارس در شرایط شیوع کرونا">ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا">ویروس کرونا، آموزش الکترونیکی و مجازی جایگزینی مناسب برای جبران عقب افتادگی دانش آموزان در دروس شده است.

وی افزود: برای پیشگیری از بیماری کرونا ستادی برای مدیریت شرایط موجود و مقابله موثر با این بیماری تشکیل شده است و یکی از ماموریت‌ها و وظایف مهم ستاد پیشگیری از شیوع کرونا">ویروس کرونا است که در این مرحله مدارس را برای سه روز از شنبه تا دوشنبه این هفته تعطیل اعلام کردیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت این هفته به عنوان هفته پیک شیوع کرونا">ویروس کرونا در کشور است؛ به همین خاطر مراقبت ها باید بیشتر شود. از این رو، همه مدارس در همه استان های آلوده و غیرآلوده را تعطیل اعلام کردیم زیرا افراد باید از اجتماعات پرهیز کنند.


وی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در مدارس دانش‌آموزان با فاصله محدودتری کنار هم می نشینند و حتی بعضی از مدارس هزار نفر دانش آموز دارد، به همین منظور برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس از شنبه تا دوشنبه تعطیل شده است مجدداً دوشنبه در ستاد وضعیت ارزیابی می‌شود و اگر لازم باشد تعطیلات استمرار پیدا می‌کند.

حاجی میرزایی همچنین گفت: تا پایان سال تحصیلی چند روزی باقی مانده است و اگر لازم باشد بعد از تعطیلات برای آموزش جایگزین نیز تصمیم گیری می شود.


وی درباره اینکه زمان آموزش در شبکه آموزش کوتاه است، گفت: این موضوع را متناسب با نیاز دانش‌آموزان ارزیابی می‌کنیم و اگر لازم باشد زمان آموزش ها، تعداد معلمان، تعداد دروس و ساعت آموزش را تغییر می دهیم.

دانش‌آموزان می‌توانند ناقل بیماری باشند
وزیر آموزش و پرورش گفت: همان قدر که آموزش برای ما مهم است، سلامت دانش‌آموزان هم اهمیت دارد و هر کاری که برای اطمینان سلامت دانش‌آموزان لازم باشد، انجام می‌دهیم.

حاجی میرزایی افزود:‌ برای پیشگیری از انتشار ویروس یکی از اقدامات جدی، همین تعطیلی مدارس است اما درباره اینکه شنیده می‌شود افراد با سن کم، کمتر دچار این بیماری می شوند، شاید این مطلب درست باشد اما معتقدیم دانش آموزان می توانند ناقل بیماری باشند به همین دلیل تعطیلی مدارس برای مهار ویروس لازم است.

مدارس غیردولتی هم موظف به تعطیلی هستند

وی اظهار داشت: وقتی توصیه می‌شود از اجتماعات دوری شود، همه مراکز آموزشی غیررسمی نیز که از وزارت آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند، موظف هستند استانداردها را رعایت و مراکز را تعطیل کنند. البته برای جلوگیری از عقب افتادگی دروس دانش آموزان تلاش می‌شود آموزش الکترونیکی به دانش‌آموزان ارائه شود و خانواده‌ها باید توجه داشته باشند برخی موسسات و آموزشگاه ها که از ما مجوز نمی‌گیرند نیز موظف به تعطیلی مدارس هستند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر زمان کنکور سراسری نیز گفت: چون اکنون در شرایطی هستیم که فرصت زیادی برای کنکور داریم برای موضوع کنکور باید دید شرایط عمومی کشور چگونه است و تاکنون تصمیمی جدی برای تغییر زمان کنکور گرفته نشده است اما تصمیم اصلی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گیرد.

حاجی میرزایی افزود: معتقدیم ۸۳ درصد اقامت در خانه در مصونیت دادن به دانش آموزان موثر است. اینکه برخی از والدین برای کنکور سال آینده و کلاس های آموزشی آن نگرانی دارند، باید گفت برای کنکور نیز باید به شکل دیگری این موضوع هدایت شود.

مدارس استان‌هایی که موردی از کرونا نداشتند هم باید ضدعفونی شوند
حاجی میرزایی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مدارس تا پایان سال تعطیل نشوند، دانش آموزان با حضور در اماکن عمومی مجبور هستند، به مدرسه بروند این نگرانی والدین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به عنوان یک پدر می گویم سلامت بچه‌ها برای ما از همه چیز مهمتر است اهمیت این موضوع را به خوبی درک می‌کنیم و به حساسیت خانواده‌ها احترام می‌گذاریم.


وی گفت: اگرچه در تعدادی از استان‌ها هنوز نمونه مثبتی از این ویروس نداشتیم اما موظف به پاسخگویی به همه هستیم و دستورالعمل های متعددی با همکاری وزارت بهداشت برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مدیران مدارس و سرویس مدارس داشتیم که طبق آن باید تمام مراکز آموزشی و سرویس‌های مدارس با تامین تجهیزات لازم برای مراقبت بیشتر دانش آموزان ضدعفونی شوند.


حاجی میرزایی اظهار داشت: همچنین به منظور حفاظت بیشتر از دانش‌آموزان به تمام معلمان و مدیران سراسر کشور ابلاغ شده است که به صورت تصادفی و موردی همه مدارس کشور را کنترل کنند تا اگر مدارس باز شدند، دانش آموزان در خطر نباشد.


وی در پاسخ به این سوال که انتخاب معلمانی که برای شبکه آموزش برگزیده شده اند، بر اساس چه معیاری بوده است، تصریح کرد: نگاه ما به آموزش مجازی به عنوان یک ضرورت است اما در درازمدت یک عامل برای تامین امنیت آموزشی است. اگرچه ٩٨.١٨ درصد سطح دسترسی همه به آموزش فراهم شده است اما نمی‌توان آموزشی را که در دسترس جامعه از نظر کیفی است،‌ یکسان بدانیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان بر اساس صلاحدید معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه و آموزش و پرورش استان تهران شناسایی شدند و به سرعت آنها را ارزیابی خواهیم کرد و متناسب با آن تغییرات لازم را انجام می دهیم تا کیفیت آموزش را افزایش دهیم.

موردی از ابتلای دانش آموزان گزارش نشده است
وی در مورد این که موردی از ابتلا به کرونا در کادر آموزشی وجود داشته است یا نه، توضیح داد: بر اساس گزارشی که داشتیم افراد زیر ۱۰ سال تاکنون نمونه ای از مثبت بودن نداشتند. بر اساس گزارشی که مدارس به ما داده‌اند، دانش‌آموزان خوشبختانه گرفتار این بیماری نشده اند اما یکی دو مورد بر اساس گزارش معاونت سلامت وزارت آموزش در کادر آموزشی و ستادی ارائه شده است که باید مراقبت لازم را برای آنها انجام دهیم.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آموزش الکترونیک تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: خوشبختانه در فاصله بین آموزش، برنامه‌های متنوعی هم تدارک دیده شده تا محیط جذاب تر و امکان آموزش موثرتر فراهم شود اما به هر میزانی که لازم باشد، آموزش‌ها را گسترش می دهیم حتی در روزهای تعطیل و در ایام عید نیز ادامه می یابد.


حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: درباره ارائه مدیریت لازم در مناطق سیل زده نیز استراتژی ما تعطیل شدن آموزش است که آن را به دنبال می‌کنیم. همانطور که در سیل اخیر لرستان همکاران ما اولین مراقبت ها را انجام دادند و محیط مجاوری را برای دانش‌آموزان جهت ادامه تحصیل آنها تهیه کردند تا در برنامه های تحصیلی دانش آموزان خللی به وجود نیاید.

وی در مورد ارائه آموزش به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: در مدارس با نیازهای ویژه نیز برنامه‌هایی را تدارک دیده ایم که به روش مجازی آموزش به آنها ارائه شود که امیدواریم ظرف این هفته به مرحله عملیاتی برسد.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چون کتاب های درسی به صورت الکترونیکی در کل کشور تهیه شده است این امکان فراهم می‌شود که کتاب‌های درسی در وجه نمایشی نیز برای دانش آموزان ارائه شود و اکنون بیش از هزار فیلم آموزشی داریم و این امکان فراهم می‌شود که در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار گیرد.


حاجی میرزایی به حضور ۷۷۰ هزار معلم در سراسر کشور برای تدریس دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: از معلمانی که درک درستی از شرایط دارند، تقدیر می‌شود؛ زیرا احساس تعطیلی نمی‌کنند و جریان آموزش دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنند. معتقدیم باید مدیریت صحیح را در این شرایط خاص داشته باشیم البته امیدواریم این حادثه منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان نشود.


وی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای تدوین یک برنامه پیشگیری از اینگونه بیماری‌ها در آینده نیز برنامه‌هایی دارد اما این مسئله را یک فرصت می‌دانیم تا ظرفیت خودمان را برای ارائه شیوه‌های مناسب آموزش در آینده داشته باشیم. امتیاز دیگر این کار این است که به توسعه عدالت آموزشی کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در نهایت گفت: من مسئول ۱۵ میلیون دانش‌آموز هستم و وظیفه خود می‌دانم به نحو شایسته‌ای از آن محافظت کنم. امیدوارم روز وداع با کرونا روز ارتقای سطح سلامت مدارس و استانداردهای بهداشتی در مدارس باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان