arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۲۶۹ باز این روز‌ها می‌خواهند یک امتیاز راه‌آهن به یک کمپانی روسی بدهند

باز این روز‌ها می‌خواهند یک امتیاز راه‌آهن به یک کمپانی روسی بدهند. از برای تحصیل جزئی پولی و رضاجویی روس و انگلیس هرچه می‌خواهند می‌کنند و از عقبه کار خبر ندارند که چه خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۲۶۹ باز این روز‌ها می‌خواهند یک امتیاز راه‌آهن به یک کمپانی روسی بدهند

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش «انتخاب»، محمدحسن خان مقدم مراغه‌ای (۱۲۷۵-۱۲۲۲)، ملقب به اعتمادالسلطنه، از رجال دربار ناصرالدین شاه بود که در دانشگاه پاریس، تاریخ، جغرافیا و ادبیات فرانسوی آموخت و در بازگشت به تهران رئیس دارالترجمه همایونی، مترجم مخصوص شاه و وزیر انطباعات (چاپ و نشر) شد. کتاب «روزنامه خاطرات» او از منابع مهم تاریخ سیاسی و اجتماعی دورهٔ ناصری محسوب می‌شود.

در خاطرات اعتماد السلطنه در یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۲۷۴ آمده است:

دربخانه رفتم. شاه پریشب مُتَنَکِرا [ناشناس] تماشاخانه رفته بودند. این کار‌ها محض خاطر عزیزالسلطان [ملیجک دوم] است. خداوند مآل کار را حفظ کند. دستگاه امین‌اقدس [همسر شاه] از ناخوشی انیس‌الدوله [همسر دیگر شاه] خیلی خوشحال‌اند که خدای‌نکرده مسلول و مدقوق [تب‌دار] است. در صورتی که بحمدالله تب قطع شده و سینه هم بهتر است. چون دو روز است انیس‌الدوله بهتر شدند، امین‌اقدس خودش را به ناخوشی زده. امین‌السلطان هم از ترسِ سکته فصد کرده بود. فصاد ماهر نبوده هر دو دست او را نیشتر زده بود. آخر باز خون بیرون نیامده بود. عصر شاه خانه امام‌جمعه رفته بودند. زن‌ها از گرانی ماکولات [مواد غذایی] عرض [شکایت] کرده بودند. باز این روز‌ها می‌خواهند یک امتیاز راه‌آهن به یک کمپانی روسی بدهند. از برای تحصیل جزئی پولی و رضاجویی روس و انگلیس هرچه می‌خواهند می‌کنند و از عقبه کار خبر ندارند که چه خواهد شد.

نظرات بینندگان