arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

سازمان ملل: یونان حق تعلیق تقاضای پناهندگی را ندارد

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که یونان حق ندارد از پذیرش تقاضای پناهندگی پناهجویان خودداری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، درپی دو روز درگیری بین پلیس مرزی و هزاران پناهجو که خواستار ورود به اتحادیه اروپا از طریق ترکیه هستند، « کریاکوس میتسوتاکیس » نخست وزیر یونان روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش هیچ درخواست پناهندگی را برای یک ماه قبول نخواهد کرد.

در همین حال، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این مساله حائز اهمیت است که مقام های (یونان) از اقداماتی که ممکن است رنج افراد آسیب پذیر را افزایش دهد، خودداری کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: همه کشورها حق دارند مرزهایشان را کنترل و اقدامات غیرمعمول را مدیریت کنند، اما در عین حال باید از متوسل شدن به نیروی بیش از حد و نامناسب بپرهیزند و به سیستم های مدیریت درخواست های پناهندگی به نحوی منظم پایبند باشند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که نه قانون بین الملل و نه قانون اتحادیه اروپا هیچ یک اساس حقوقی برای تعلیق پذیرش درخواست های پناهندگی به وجود نمی آورند.

به دنبال اقدام ترکیه در باز کردن مرزهای خود با یونان به روی پناهجویان و مهاجرانی که درصدد ورود به کشورهای اتحادیه اروپا هستند، یونان هر گونه پذیرش تقاضای پناهندگی را تا یک ماه آینده تعلیق کرد.

مقام های یونانی پیشتر گفته بودند که از ورود حدود ۱۰ هزار مهاجر و پناهجویی که از مرز زمینی این کشور با ترکیه عبور کرده اند، جلوگیری کرده اند.

ترکیه می گوید نمی تواند هجوم آوارگان جنگ سوریه را مدیریت کند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است به مهاجرانی که تلاش می کنند به کشورهای یونان و بلغارستان عزیمت کنند، اجازه این کار را می دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان