arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۹/

سال ۱۳۸۲؛ درخواست آمریکا از ایتالیا: دیگر به ایران قایق تندرو صادر نکنید

مگی در اشاره به نکات مربوط به ایران، قدردانی آمریکا را از توجه وزیر امورخارجه، فراتینی و دیگر مسئولان دولت ایتالیا به نگرانی‌های ما ابراز کرده و اینکه ما متوجه هستیم این مسئله منجر شده تا شرکت طراحی اف بی ایتالیا بصورت موقت صادرات قایق‌های گشت زنی به ایران را به حالت تعلیق در آورد. مگی از دولت ایتالیا خواست تا مطمئن شوند که این تعلیق دایمی خواهد شد. وزیر اقتصاد اعلام کرد که از همان زمان اعلام تعلیق موقت توسط دولت ایتالیا، ما نگرانی فوری درباره موقعیت ارسال این محموله داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی سری از ایتالیا به تاریخ جمعه سوم مرداد ۱۳۸۲ به بحث صادرات قایق‌های تندروی ایتالیا به ایران و لیبیپرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: صادرات قایق‌های تندروی ایتالیا به ایران و لیبی
طبقه بندی: سری
جمعه ۸:۲۲ دقیقه بیست و پنجم جولای ۲۰۰۳
از: ایتالیا
به: نامشخص

۱. معاون دستیار وزیر امورخارجه در امور نظامی-سیاسی، رابرت مگی، به همراه وزیر اقتصاد و فرستاده اقتصادی ما، نگرانی‌های مداوم آمریکا درباره صادرات ایتالیا به ایران و لیبی در روز ۲۲ جولای را با جیان دومنتیکو ماگلیانو، دبیرکل وزارت امورخارجه در امور اقتصادی و مالی و همینطور اوگو دوموهر، هماهنگ کننده عدم گسترش، مطرح کردند. این نشست در حاشیه مذاکرات دوجانبه درباره کنترل صادرات محصولات با کاربرد دوگانه به رهبری ماگلیانو و مگی برگزار شد.

ایران
۲. مگی در اشاره به نکات مربوط به ایران، قدردانی آمریکا را از توجه وزیر امورخارجه، فراتینی و دیگر مسئولان دولت ایتالیا به نگرانی‌های ما ابراز کرده و اینکه ما متوجه هستیم این مسئله منجر شده تا شرکت طراحی اف بی ایتالیا بصورت موقت صادرات قایق‌های گشت زنی به ایران را به حالت تعلیق در آورد. مگی از دولت ایتالیا خواست تا مطمئن شوند که این تعلیق دایمی خواهد شد. وزیر اقتصاد اعلام کرد که از همان زمان اعلام تعلیق موقت توسط دولت ایتالیا، ما نگرانی فوری درباره موقعیت ارسال این محموله داریم.

۳. مگی گفت که آمریکا متوجه دشواری‌های دولت ایتالیا در توقف رسمی صادرات است، زیرا رسما در حوزه لیست کنترل صادرات ایتالیا قرار نمی‌گیرد. اما تاکید کرد که آمریکا توجه بسیار زیادی به حراست از نیرو‌های خود دارد که در حال حاضر بصورت ویژه در عراق و خلیج فارس مستقر هستند. آمریکا این نگرانی‌ها را با دیگر دولت‌ها در هر زمانی مطرح خواهد کرد که صادرات آن‌ها بتواند تهدیدی بالقوه برای نیرو‌های ما ایجاد کند. ما تا آنجا پیش رفته ایم که محموله قایق‌هایی مشابه را به یکی از کشور‌های منطقه مصادره کرده ایم. این نشان دهنده خطر جدی است که این قایق‌ها ایجاد می‌کنند. حتی اگر ایران بتواند چنین قایق‌هایی را از جای دیگری خریداری کند، و حتی با وجود تهدیدات دیگر، ما باید با هم همکاری کنیم تا هرگونه تهدیدی را در هر جایی و هر زمانی از بین ببریم.

۴. ماگلیانو پذیرفت که کنترل کارآمد صادرات محموله‌های بالقوه خطرناک نیازمند تلاش همه طرف‌ها است. او به علاقه خود برای شنیدن نظرات ما درباره تلاش هایمان برای متقاعد کردن دیگر کشور‌ها برای متوقف کردن انتقال قایق‌های مشابه بیان کرد. او همچنین به ماهیت پیچیده روابط قدیمی ایتالیا با ایران و امید‌های مداوم دولت ایتالیا به تحولات مثبت در این کشور اشاره کرد. ایتالیا نگران بود که ارسال چنین سیگنال‌هایی می‌تواند تلاش دولت ایتالیا در ایجاد تغییرات مثبت در ایران را مختل کند. دو موهر در اشاره مستقیم به شرکت طراحی اف بی، قول داد تا دوباره موقعیت این محموله را بررسی کند که در ابتدای امسال تعلیق شده بود و هرگونه تصمیم آن شرکت درباره صادرات به ایران در آینده را هم بررسی کند (دو موهر گفت که این شرکت قبل از این به او گفته بود که هیچ تصمیمی برای ادامه تجارت با ایران ندارد).

لیبی
۵. ماگلیانو بر ماهیت فزاینده و مثبت روابط ایتالیا با لیبی، از جمله تمایل آن‌ها به همکاری با ایتالیا در توقف مهاجرت غیرقانونی تاکید کرد که برای دولت ایتالیا بسیار حایز اهمیت است. برخلاف ایران، صادرات قایق‌های گشت زنی و تجهیزات مرتبط به لیبی آشکارا در راستای منافع ملی ایتالیا بود. وزیر اقتصاد گفت که آمریکا متوجه است که مهاجرت غیرقانونی از شمال آفریقا به ایتالیا یکی از مشغله‌های مهم دولت ایتالیا است. با این وجود، دولت آمریکا همچنان نگرانی‌های بسیار جدی درباره لیبی و توسعه تسلیحات کشتار جمعی و ارتباط آن با تروریسم و همینطور تداوم ناکامی دولت لیبی در اجرای مصوبات شورای امنیت درباره بمب گذاری لاکربی دارد.

۶. نظر: هرچند نه ماگلیانو و نه دو موره تضمینی درباره دایمی شدن تعلیق موقت صادرات شرکت طراحی اف بی به ایران ندادند، اما صحبت‌های سفیر در کنار دیگر مسئولان مسلما تاکیدی بود بر توجه شدید و مداوم واشنگتن به این مسئله

۷. این پیام توسط مگی تایید شده است
سمبلر

نظرات بینندگان