arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
نیویورک تایمز:

می گوییم کرونا کشنده تر از انفولانزاست، اما راست گرایان می گویند این توطئه رسانه های لیبرال برای بد جلوه دادن دونالد ترامپ است

هنوز نمی دانیم که کرونا دقیقا چه خسارتهایی به ما وارد خواهد کرد ، اما منطقی است که بسیار نگران باشیم. از این گذشته ، به نظر می رسد این ویروس قابلیت انتقال سریع دارد و احتمالاً کشنده تر از آنفولانزای معمولی است. اما نگران نباشید ، صاحب نظران و سازمانهای خبری راست گرای ایالات متحده می گویند این نوع اطلاعات فریب و توطئه رسانه های لیبرال برای بد جلوه دادن دونالد ترامپ است. مقامات دولت و خود ترامپ نیز همین ادعاها را تکرار کرده اند. البته که این ادعاها، دیوانگی است. کرونا در واقعیت پدیده ای جهانی است که شیوع آن از کره جنوبی تا ایتالیا متغیر است. آیا رسانه های کره جنوبی و ایتالیا نیز جزئی از توطئه برای تحقیر ترامپ هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هنوز نمی دانیم که کرونا دقیقا چه خسارتهایی به ما وارد خواهد کرد ، اما منطقی است که بسیار نگران باشیم. از این گذشته ، به نظر می رسد این ویروس قابلیت انتقال سریع دارد و احتمالاً کشنده تر از آنفولانزای معمولی است. اما نگران نباشید ، صاحب نظران و سازمانهای خبری راست گرای ایالات متحده می گویند این نوع اطلاعات فریب و توطئه رسانه های لیبرال برای بد جلوه دادن دونالد ترامپ است. مقامات دولت و خود ترامپ نیز همین ادعاها را تکرار کرده اند. البته که این ادعاها، دیوانگی است. کرونا در واقعیت پدیده ای جهانی است که شیوع آن از کره جنوبی تا ایتالیا متغیر است. آیا رسانه های کره جنوبی و ایتالیا نیز جزئی از توطئه برای تحقیر ترامپ هستند؟

به گزارش «انتخاب»، پل کروگمن نویسنده، نظریه پرداز و محقق سرشناس آمریکایی در مقاله ای در نیویورک تایمز به بررسی مواجهه دولت ایالات متحده با ویروس کرونا پرداخته است. این برنده جایز نوبل اقتصاد، در مقاله خود می گوید: اگرچه مواضع ترامپ و اطرافیانش عجیب به نظر می رسد اما این نوع واکنش، برای هر فردی که سیاست های جناح راست را دنبال کرده است کاملاً قابل پیش بینی بود. این فقط آخرین نبرد جناح مذکور در یک جنگ طولانی مدت با حقیقت است ، با این ایده که روی یک واقعیت عینی ناخوشایند سرپوش بگذارند.

درباره کرونا، سناریوهای همیشگی به سرعت وارد عمل شدند. اما جالب است که در زمان شیوع ابولا در سال 2014، همین نظریه پردازان در تلاش بودند تا  شیوع ابولا را سیاسی كرده و علبه باراک اوباما(رئیس جمهور وقت ایالات متحده) در خصوص منفعل و ناکارامد بودن وی سخنرانی کردند. به هر حال ، دولت اوباما پس از آن شیوع ، قوانینی را برای مقابله با اپیدمی های های آینده به تصویب رساند؛ قوانینی که ترامپ به محض رسیدن به قدرت لغو کرد.

اما همانطور که گفتم انکار ویروس آخرین نبرد در یک جنگ طولانی مدت با حقیقت است. به یاد داشته باشید ، محافظه کاران چندین دهه را صرف انكار كردن واقعیت تغییرات اقلیمی خطرناک كردند. آنها می گفتند این(تغییرات زیست محیطی) یک فریب عظیم است كه توسط یك توطئه علمی گسترده بین المللی انجام می شود. این نوع ادعا در شرایطی مطرح می شود که  نشانه های فاجعه آب و هوایی اکنون چند برابر سالهای پیش است.  از آتش سوزی در استرالیا تا خشکسالی در کالیفرنیا  نشانه های اجتناب ناپذیر مشکلات تغییرات اقلیمی است و انکار این موضوع هیچ سودی ندارد. نتایج یک نظرسنجی که در آستانه سال 2018 ، انجام شد، نشان داد که 73 درصد از سناتورهای جمهوریخواه منکر اجماع علمی مبنی بر تغییرات اقلیمی به دست بشر هستند.

سیاست پارانوئید دولت ترامپ تبدیل به ویروس می شود

در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد حزب راست ایالات متحده  در زمان ریاست جمهوری ایالات متحده که پیشبینی های آب و هوایی، احتمال آلودگی های شدید را نشان دادند به این پیشبینی ها واکنش نشان دادند، اما نه برای اعتراف به اشتباه خود ، بلکه با هدف اعتراض به اعداد و ارقام. آن ها اصرار داشتند که در اعداد و ارقام مرتبط با فجایع زیست محیطی اغراق شده است. من در مورد چهره های حاشیه ای صحبت نمی کنم ، من در مورد افرادی صحبت می کنم که بین محافظه کاران به عنوان روشنفکران برجسته مشهورند.

البته این نوع تئوری توطئه مختص این گروه فکری خاص نیست. برای مثال اکنون توانید برخی از تمایلات مشابه را در تیم برنی سندرز (کاندیدای حزب مخالف) مشاهده کنید. یک مشاور ارشد ساندرز اظهار تأسف كرد كه همه افرادی كه با پیشنهادهای مالیات بر ثروت مخالفند ( كه به هر حال من از آن حمایت می كنم ) مان دانشگاهیان و گروههایی هستند که در نهایت از بودجه همان طبقه ثروتمندان تغذیه می شوند."

مسئله این است که اگرچه بسیاری از فسادهای مالی با سرمایه های بزرگ ردخ می دهند، اما این موضوع، ایده مناسبی برای راه انداختن یک اختلاف سیاسی نیست. به خصوص با توجه به این که برخی تحلیلگران به شکل جدی مخالف چنین رویکردی هستند و این برای سندرز و اطرافیانش موضوعی نگران کننده است. وقتی افکار و سبکهای پارانوئیدی(مبتنی بر توهم و تئوری توطئه) با قدرت واقعی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و می توانند صدماتی جدی را ایجاد کنند و نابودگر باشند. این افکار پارانوئیدی به مرور منجر به انکارهای غیرمنطقی ناشی از تئوری توطئه  می شوند و نقش بزرگی در مسدود کردن هر نوع تلاش برای اقدامات موثر ایفا می کنند ، و از این رو تهدیدی جدی  برای تمدن محسوب می شوند.

در ابتدا مشخص نبود که آیا پارانویای راستگرایان نیز مانع پاسخ موثر به کرونا می شود یا خیر. اما گزارش های اخیر روشن می کند که یکی از دلایل عمده این که ایالات متحده در آزمایش کرونا از سایر کشورها عقب مانده است (که یک گام اساسی در گسترش آن است) این بود که ترامپ نمی خواست باور کند وضعیت بحرانی است. از این گذشته ، باور کردن این که با یک مشکل جدی روبه رو هستیم ، ممکن است به بازار سهام محبوب او آسیب برساند. این عوامل، تمایل او را برای به حداقل رساندن خطر برای بازار افزایش داد. در نتیجه باعث شد کل واکنش دولت به شیوع این کشور تغییر کند . برخی از واکنش ها همراستا با مواضع دولت بوش در هنگام جنگ عراق هستند. یعنی هنگامی که دولت بوش آشکارا واقعیت ها را تحریف می کرد و می گفت مطمئن است عراق سلاح های کشتار جمعی گسترده ای دارد و در نتیجه باید مورد حمله قرار گیرد.

اکنون و با وجود همه شواهد خطرناک بودن کرونا، مشاوران و اطرافیان ترامپ می گویند، اغراق درباره کرونا تهدیدی است از سوی رسانه های خبری لیبرال. البته شواهد اندکی نیز وجود دارد که نشان می دهد دولت ترامپ واقعیت کرونا را جدی گرفته است. برای مثال دولت خواستار کمک های اضافی برای مقابله با این بیماری است اما مبالغ پیشنهادی ناکافی  به نظر می رسند.

متحدان ترامپ در حال حاضر منتقدان وی را به دلیل "سیاسی کردن" شیوع این بیماری محکوم می کنند. دونالد ترامپ دموکرات ها را متهم کرد که مایلند میلیونها نفر بمیرند. اما در واقع این خود ترامپ بود که با کمتر جلوه دادن خطر کرونا سعی کرد اوضاع را سیاسی تر کند. درست است که دموکرات ها از اقدامات ترامپ انتقاد می کنند اما این موضوع نشان می دهد که ترامپ حاضر نیست مسئولیت خود را بپذیرد. تا جایی که من می دانم، انتقاد از رهبران آمریکا هنوز هم قانونی است و ترامپ باید پاسخگو باشد.

این مسئله (نوع رفتار ترامپ) پارانویای سیاسی است. در این شرایط، شما حتی عادی ترین انتقاد را به عنوان بخشی از یک توطئه بزرگ و خطرناک می بینید. واقعیت این است که این نوع پارانویا، حزب حاکم ما را آلوده کرده است و  از هر ویروسی ترسناک تر است.

نظرات بینندگان