arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۵۱/

سال ۱۳۸۲؛ در مذاکره دستیار کاندولیزا رایس با دیپلمات ارشد هلندی درباره ایران چه گذشت؟

فیتزپتریک دستیار وزیر امورخارجه در حوزه گسترش تسلیحات و ورمسر، مشاور عالی او با موریتز جوشمز، رییس بخش سیاست امنیتی وزارت امورخارجه هلند در روز 21 جولای دیدار کرده و درباره اقدامات بعدی درباره ایران و آژانس گفتگو کردند. آنها توافق کردند تا البرادعی، دبیرکل آژانس را قانع کنند تا گزارش کامل خود را تا روز 15 آگوست منتشر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از هلند به تاریخ جمعه، ۳ مرداد ۱۳۸۲ به بحث مذاکرات یک دیپلمات امریکایی با مقامات هلند در مورد برنامه هسته ای ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دیدار دستیار وزیر امورخارجه در حوزه گسترش تسلیحات با با رئیس بخش سیاست امنیتی وزارت امورخارجه هلند درباره ایران

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 12:11 دقیقه بیست و پنجم جولای 2003

از: هلند

به: نامشخص

  1. خلاصه: فیتزپتریک دستیار وزیر امورخارجه در حوزه گسترش تسلیحات و ورمسر، مشاور عالی او با موریتز جوشمز، رییس بخش سیاست امنیتی وزارت امورخارجه هلند در روز 21 جولای دیدار کرده و درباره اقدامات بعدی درباره ایران و آژانس گفتگو کردند. آنها توافق کردند تا البرادعی، دبیرکل آژانس را قانع کنند تا گزارش کامل خود را تا روز 15 آگوست منتشر کند. هلند همچنین توافق کرد تا مسئله نیاز به کنار گذاشته شدن تلاش های ایران برای دسترسی به چرخه سوخت هسته ای را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا تا قبل از نشست شورای حکام آژانس مطرح کند و حمایت از این ایده را افزایش دهد که ایران فقط باید تعهد به شفافیت کامل را با امضای پروتکل الحاقی نشان دهد. هلند با اعضای هیات نم از جانب خودش دیدار خواهد کرد تا جدیت مسئله هسته ای ایران را با آنها هم مطرح کند. پایان خلاصه.
  2. مارک فیتزپتریک، معاون وزیر امورخارجه در حوزه عدم گسترش با و دیوید ورمسر، مشاور عالی او مسئله برنامه هسته ای ایران را با مسئول سیاست امنیتی وزارت امورخارجه هلند، مائوریتس جوشمز و مدیر بخش عدم گسترش وزارت امورخارجه این کشور، پل والک ،در روز 21 جولای مطرح کردند. هلند با برداشت آمریکا درباره فوری بودن مسئله هسته ای ایران موافقند. جوشمز می گوید هلند از ترغیب دبیرکل آژانس، البرادعی برای صدور گزارش کامل تا روز 15 آگوست به جای پایان ماه، حمایت خواهد کرد. جوشمز می گوید هلند همچنین از به تاخیر انداختن توافقنامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با ایران تا زمان برطرف شدن نگرانی های حوزه گسترش تسلیحاتی حمایت خواهد کرد. او درباره تاکتیک های مورد استفاده در آژانس هم گفت که هلند معتقد است ایران باید با این درخواست روشن مواجه شود که پروتکل الحاقی را تا ما دسامبر بپذیرد.
  3. والک گفت که باید برای رسیدن به یک «شرایط نهایی» قابل قبول کار شود زیرا بسیاری می گویند که تعهد ایران به پروتکل الحاقی کافی خواهد بود اما هلند این مسئله را قدم اول می داند. فیتزپتریک گفت که آمریکا از تلاش هلند برای به جریان انداخته شدن این ایده در اتحادیه اروپا تشکر می کند که ایران باید متعهد به کنار گذاشتن چرخه سوخت هسته ای متعهد شود. جوشمز موافق بود که هلند باید این مسئله را قبل از نشست شورای حکام در ماه سپتامبر با کشورهای عضو مطرح کند. والک از آمریکا خواست تا به هلند در به کرسی نشاندن این مسئله از طریق ارایه «واقعیات محکم» کمک کند تا بتوان اطلاعات گسترده تری درباره برنامه ایران جمع آوری کرد.
  4. فیتزپتریک به تلاش های آمریکا برای بحث درباره برنامه هسته ای ایران با هند و همچنین کشورهای نم در آمریکا لاتین اشاره کرده و از هلند خواست تا آنها هم همین کار را انجام دهند. جوشمز می گوید هلند به دفاتر خود در پایتخت های نم ماموریت خواهد داد تا این مسئله را مطرح کنند.
  5. فیتزپتریک این تلگراف را تایید کرده است

راسل

نظرات بینندگان