arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

سفرهای نوروزی ممنوع

ویروس کرونا در 31‌استان کشور شیوع یافته است. این مساله موجب شده است تا موجی از نگرانی بین شهروندان شهرهای مختلف کشور به‌وجود بیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ویروس کرونا در 31‌استان کشور شیوع یافته است. این مساله موجب شده است تا موجی از نگرانی بین شهروندان شهرهای مختلف کشور به‌وجود بیاید.

این در حالی است که پیوستگی‌های قومی و فرهنگی بین شهرها و استان‌های مختلف موجب می‌شود تا برخی از مردم برای سفر به موطن اصلی خود راهی جاده‌ها شوند. از سوی دیگر هم برخی هموطنان فکر می‌کنند ماندن در خانه و شهرشان کار خوبی نیست و سعی می‌کنند با سفر به مناطق خوش و آب‌و‌هوا و به‌خصوص شهرهای شمالی کشور از کرونا دور باشند.

سفر اگرچه اتفاق خوب و دل‌انگیزی است که هر سال در چنین ایامی کم‌کم آغاز می‌شد اما امسال شرایط بسیار فرق کرده است. یک ویروس تمام دنیا را به هم ریخته و همین امر موجب شده تا برخی کشورها شرایط قرنطینه و برخی دیگر محدودیت‌های ترددی را در نظر بگیرند. نمونه قرنطینه‌ها را می‌توان در کشور چین به‌عنوان مبدأ کرونا ویروس و ایتالیا به‌عنوان یک کشور اروپایی مشاهده کرد.

البته مسوولان وزارت بهداشت و درمان ایران این اقدام را یک امر قرون وسطایی دانستند. البته در شرایط فعلی به علت بی‌توجهی مردم به هشدارهای مسوولان که حتی صدای وزیر بهداشت را هم در آورده است شاهد بروز برخی مشکلات در ورودی برخی شهرها به‌خصوص در استان‌های شمالی کشور هستیم. شاید شما هم فیلم‌ها و تصاویری که در یکی، دو روز اخیر درباره انسداد ورودی شهرهای شمالی است را دیده باشید.

در برخی از این موارد مسوولان شهرها و در برخی دیگر نیز خود مردم دست به‌کار شده‌اند. البته به نظر می‌رسد که بهترین اقدام در شرایط فعلی باید از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت می‌گرفت و این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای مردم را از بابت مشکلات سفر آگاه می‌کرد.

وزیر بهداشت و درمان هم در روزهای اخیر به شدت از سفرهای مردم به استان‌های شمالی کشور که خود این روزها از مراکز اصلی درگیری با ویروس کرونا هستند انتقاد کرد. این امر بعد از آن روی داد که تصمیم گرفته شد برای سلامتی کودکان‌و‌نوجوانان و نیز جلوگیری از تجمع افراد مدارس تا پایان سال تعطیل شوند.

 

راه‌های شمال بسته است

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای روز گذشته با اشاره به ادامه‌داشتن اعمال محدودیت تردد ماشین‌های شخصی غیربومی به استان‌های شمالی مازندران و گیلان گفت: براساس آخرین آمار دریافت شده میزان تردد انواع و اقسام وسایل نقلیه از راه‌های کشور نسبت به روز گذشته با ۲۰‌درصد کاهش مواجه شده است.

آقای علی‌اکبر آشوری با اشاره به ادامه داشتن اعمال محدودیت تردد ماشین‌های شخصی غیربومی به استان‌های شمالی مازندران و گیلان گفت: براساس آخرین آمار دریافت شده میزان تردد انواع و اقسام وسایل نقلیه از راه‌های کشور نسبت به روز گذشته با ۲۰‌درصد کاهش مواجه شده است.

وی درباره محدودیت‌های اعمال شده به ایسنا گفته است: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده همچنان محدودیت تردد و ورود به استان‌های شمالی مازندران و گیلان برای خودروهای شخصی پلاک غیربومی اعمال می‌شود و به همه مردم توصیه می‌کنیم که از سفر به این استان‌ها و از انجام هرگونه سفر غیرضرور تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.آشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میزان سفرهای مردم طی روزهای گذشته و امروز کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد:

براساس آخرین آمارها و اطلاعات دریافت شده از دستگاه‌های ترددشمار در محورهای مواصلاتی سراسر کشور امروز نسبت به دیروز کاهش تردد انواع خودروها و وسایل نقلیه را شاهد بودیم که نشان می‌دهد مردم توصیه‌های مسوولان را در راستای مقابله با گسترش ویروس کرونا جدی گرفته‌اند. مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای همچنین با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مردم نباید تا اطلاع ثانوی به سفر بروند، گفت: حدود ۲۴۰۰‌دستگاه ترددشمار در جاده‌های مواصلاتی کشور داریم که براساس آخرین آمارهایی که امروز دریافت شده میزان تردد انواع وسایل نقلیه از این محورها ۱۵‌تا ۲۰‌درصد نسبت به دیروز کمتر شده است.

 

اقامتگاه‌ها مسافر نپذیرند

مهم‌ترین الزام سفر اقامتگاه در مقصد است. اگر شما یکی از افرادی هستید که در شهری خوش آب و هوا سکونت دارید و احتمال دارد برخی اقوام هوس کنند در این ایام سری به خانه شما بزنند، به صورت محترمانه و مؤدبانه از پذیرش آن‌ها خودداری کنید. با این کار حتماً به خودتان و خانواده اقوام‌تان کمک بزرگی کرده‌اید که در آینده متوجه نفع آن خواهند شد.

اما اقدام مهم دیگر این است که مراکز اقامتی در استان‌ها و شهرهای مختلف از پذیرش مسافر خودداری کنند. البته رییس مجمع انجمن‌های علمی پزشکی هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار تعطیلی موقت همه اماکن سیاحتی و زیارتی که در شرایط بحران ممکن است مراجعان بیشتری داشته باشند، شده‌است.

آقای ایرج فاضل گفت این تصمیم، گام مهمی در کنترل این اپیدمی و باعث رضایت خالق و مخلوق خواهد بود و تعویق آن باعث صدمات جبران‌ناپذیر خواهد شد. اما غیر از روزهای جاری که سفرکردن به هیچ‌وجه توصیه نشده و حتی شاید با برخورد ماموران و نیز واکنش منفی افکارعمومی مواجه شود. برخی استان‌های کشور اعلام کرده‌اند که در ایام نوروز هم پذیرای مهمانان نوروزی نخواهند بود و ورود به داخل شهرها هم ممکن نیست.نخستین تصمیم اینچنینی در استان مازندران گرفته شد.

سردار سیدمحمود میرفیضی، فرمانده انتظامی مازندران از پنج‌شنبه شب گذشته بود که اعلام کرد مبادی ورودی جاده‌های این استان بر روی تردد خودروهای غیربومی بسته بوده و تا اطلاع بعدی همچنان بسته باقی خواهد ماند.آقای عبدالرضا چراغعلی، معاون سیاسی- امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم اعلام کرده که ورود خودرو با پلاک غیربومی به این استان تا اطلاع بعدی ممنوع است. استان گیلان نیز از شانزدهم اسفند تصمیم گرفت ورودی‌های استان خود را ببندد. سرهنگ محمدپور، رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت:

از ساعت ۱۰:۳۰‌دقیقه روز جمعه ورود خودروها به استان ممنوع شده است. سید‌موسی خادمی، استاندار لرستان هم اعلام کرده است با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمالی تعداد مبتلایان به هیچ‌وجه پذیرای مسافران نوروزی نخواهیم بود و هیچگونه تسهیلاتی ارائه نخواهیم داد.آقای امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز گفته است: تمام اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌های این استان به علت شیوع ویروس کرونا در ایام نوروز‌۹۹ تعطیل است. هوشنگ بازوند اظهار داشت:

در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تمام کمپ‌های اقامتی مهمانان نوروزی در کرمانشاه تعطیل و آموزش‌و‌پرورش و دیگر ارگان‌ها نیز نمی‌توانند مهمانسرا در اختیار گردشگران قرار دهند.قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار ایلام هم اعلام کرده‌است: برای پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا پذیرش و اسکان مسافران نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن ممنوع است.آقای فریدون همتی، استاندار هرمزگان هم گفته:

بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، گردشگر در هرمزگان پذیرفته نمی‌شود و تا اطلاع‌ثانوی به گردشگران در استان، خدمات ارائه نخواهد شد. آقای عباس رضایی، استاندار اصفهان هم گفته است که با ابلاغ تعطیلی مهمانسراهای ادارات از ورود میهمان به این مراکز جلوگیری می‌شود.

در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، ستاد مقابله با ویروس کرونای خراسان‌رضوی تصویب کرد که این استان پذیرای مسافران نوروزی نخواهد بود و این محدودیت را در مبادی ورودی استان نیز اعمال خواهد کرد. این ستاد همچنین اعلام کرد که از هم‌اکنون تا پایان ایام تعطیلات نوروزی، این استان پذیرای میهمانان نبوده و هیچگونه سرویس‌دهی در مراکز اسکان موقت نظیر مدارس وکمپ‌ها صورت نخواهد پذیرفت.

همچنین با توجه به اینکه استان قم نقطه آغاز ورود کروناست مسوولان تاکید‌کرده‌اند که مردم به هیچ‌وجه به این استان سفر نکنند. همچنین استان‌های فارس، یزد، اردبیل، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، کردستان، قزوین، زنجان، کرمان، سمنان و شهرهای بندر گناوه، منطقه آزاد ارس - منطقه آزاد ماکو و سیستان‌و‌بلوچستان از دیگر نقاطی هستند که نوروز امسال میزبان مسافران نخواهند بود.

 

روزنامه صبح نو

نظرات بینندگان