arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۴۹۶۹
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
«انتخاب» برای نخستین بار منتشر می‌کند:

خاطرات آیت الله هاشمی در خرداد ۷۶: خاتمی را تشویق کردم از انتخابات کناره گیری نکند / روحانی گفت فشار زیادی روی او برای حمایت از ناطق نوری وجود دارد / واعظ طبسى، توقع داشت که به نحوى از ناطق حمایت کنم / جناح ناطق نوری، از خطبه هایم ناراضی ‏بودند / رهبری گفتند فیلم [تبلیغاتی] دیشب خاتمى، خیلى قوى تهیه شده بود

خبرهاى پراکنده‌اى از رضایت جناح آقای خاتمى، کارگزاران و عدم رضایت جناح آقاى ناطق نورى، از صحبت‌هاى دیروز من در نماز جمعه مى‌رسد؛ با اینکه کاملاً بى ‏طرفانه بود و گویا این وضع به خاطر این است که جامعه روحانیت مبارز، انتظار حمایت داشت و جناح آقاى خاتمى، نگران مخالفت با خودشان بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی در خرداد ۷۶: خاتمی را تشویق کردم از انتخابات کناره گیری نکند /  روحانی گفت فشار زیادی روی او برای حمایت از ناطق نوری وجود دارد /  واعظ طبسى، توقع داشت که به نحوى از ناطق حمایت کنم /  جناح ناطق نوری، از خطبه هایم ناراضی ‏بودند /  نظر رهبر معظم انقلاب در مورد فیلم تبلیغاتی رئیس دولت اصلاحات

اخیرا کتاب کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ با عنوان «انتقال قدرت»، رونمایی شده است.

به گزارش «انتخاب»، این بخش از خاطرات، به دلیل شرایط سیاسی آن مقطع زمانی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

نگاهی به بخش‌هایی از خاطرات آیت الله هاشمی در سال ۷۶ فضای سیاسی مذکور را بهتر ترسیم می‌کند.

پنج‏شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۶
آقایان [مهدی] کروبى، [سیدمحمد موسوی] خویینى‌ها، [غلامجسین] کرباسچى، [محسن] نوربخش و [محمدعلی] نجفى آمدند. .......... بعضى‌ها پیشنهاد کناره‌گیرى آقاى خاتمى را داشتند و بعضى‌ها مخالف بودند. گفتند وضع آقاى رى‌شهرى هم چنین است. نصیحت‏شان کردم که کنار نروند..................

همان موقع از دفتر رهبرى خبر دادند که ایشان با ملاقات آقاى کروبى و آقاى خویینى‌ها موافقت کرده‌اند. گفتم مى‌توانند در این ملاقات از نظر رهبرى بهتر مطلع شوند. از این خبر خوشحال شدند و اصرار دارند که من براى رفع مشکل کمک کنم.

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۶
[امروز تاسوعاست.]براى خطبه‌هاى جمعه، زندگى امام حسین (ع) را مطالعه کردم. خطبه اول را دربارة عاشورا و اهداف امام حسین (ع) صحبت کردم و در خطبه دوم، مسایل روز و منجمله انتخابات را مطرح نمودم. سعى‏ کردم که در اظهاراتم، بى‏ طرفى را مراعات کنم و بر حضور مردم در رأی‏ گیری و خوددارى مسئولان از دخالت ناروا در انتخابات و حفظ سلامت فضا و کار و مراعات حرکت رقبا در تبلیغات تأکید کردم.

از عکس‌العمل‌هاى بعدى به‏ دست آمد که جناح آقاى ناطق [نوری]، از صحبت‌ها ناراضی ‏اند....... جناح‌هاى دیگر، به‏ خاطر حفظ بى‏ طرفى و هشدار در مورد تقلب و نیز اعلان اینکه رأى من مخفى است و کسى نمى‌داند، اظهار خوشحالى کردند. نحوه پخش خبر از صداوسیما، همین نشان از ناراحتى آن‌ها است.

عصر آقاى [سیدمحمد] خاتمى آمد................گزارش مذاکراتش با آیت‏ الله خامنه‌اى را داد که بعد از صحبت‌هاى قبلى ایشان در جمع روحانیت انجام شد؛ حاکى از اظهار اعتماد رهبرى به ایشان و نیز رضایت از نحوه تبلیغات و شور انتخابات است. تشویقش کردم که کناره‌گیرى نکند، زیرا در این صورت به انتخابات آسیب جدى وارد مى‌شود.

دکتر [حسن]روحانى آمد. ................... از بى‏ طرفى من اظهار رضایت کرد و گفت: فشار زیادى روى او است که به نفع آقاى ناطق [نوری] اظهارى بنماید.

شبنه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۶
خبرهاى پراکنده‌اى از رضایت جناح آقای خاتمى، کارگزاران و عدم رضایت جناح آقاى ناطق نورى، از صحبت‌هاى دیروز من در نماز جمعه مى‌رسد؛ با اینکه کاملاً بى ‏طرفانه بود و گویا این وضع به خاطر این است که جامعه روحانیت مبارز، انتظار حمایت داشت و جناح آقاى خاتمى، نگران مخالفت با خودشان بودند.

عصر حسین مرعشى آمد. مدعى بود، وضع آقاى خاتمى بهتر است. خبر رسید که گروهى از جوانان، با نصب عکس آقاى خاتمى روى ماشین‌ها، در خیابان‌ها نمایش مى‌دهند و پلیس مانع آن‌ها مى‌شود. به [آقای علی‏محمد بشارتی]، وزیرکشور، به خاطر عزل معاون استاندار همدان تذکر دادم؛ جنبه حمایت از یک طرف در انتخابات را دارد.

به بازرسى ویژه [محسن هاشمی] گفتم، به اظهارات آقاى قشابه، از علماى لاری که گفته دو صندوق پر از رأى به نفع آقاى ناطق [نوری]در فرماندارى لار است، رسیدگى کند. پرس و جوهاى مقدماتى، عدم صحت آن را نشان داد.

یکشبنه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۶
وزیرکشور آمد. از مطالبى که در نمازجمعه، راجع به جلوگیرى از تقلب در انتخابات گفته بودم، اظهار ناراحتى کرد. مى‌گوید همکارانش فکر مى‌کنند که نسبت به آن‌ها اعتماد ندارم؛ دلداری‏ اش دادم. قرار شد جمعى از آن‌ها به ملاقات بیایند.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس ‏جمهور]گفت، دوستانش اصرار دارند که اعلان حمایت از آقاى [سیدمحمد]خاتمى بنماید و خودش موافق نیست؛ نظرش را تأییدکردم.

آقایان [محسن]نوربخش و [غلامحسین]کرباسچى آمدند و شکایت داشتند که با فشارهاى مختلف، از وزرا براى تأیید آقاى ناطق [نوری]امضا می‌گیرند. شب فائزه آمد. گفتم مصلحت نیست‏ که در فیلم تبلیغاتی حمایت از آقاى [سیدمحمد]خاتمى صحبت داشته باشد؛ چون منتسب به من است و من اعلان بى‌طرفى کرده‌ام.

عفت از سفر رفسنجان برگشت. از دیگران نقل مى‌کند که در اصفهان، یزد، رفسنجان و کرمان، اکثریت آراء با آقاى خاتمى است. آثارى که سخنرانى روز جمعه من در جامعه ایجاد کرده، جناح خاتمى را خوشحال و جناح ناطق را نگران کرده است.

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۶

دکتر حبیبى، [معاون اول رییس ‏جمهور]آ مد. راجع به انتخابات [ریاست‏ج مهوری]صحبت شد. از صحبت‌هاى من در نمازجمعه تشکر کرد.

دو نفر از کارکنان دفتر آمدند و از وضع تبلیغات یک‏سویه صداوسیما شکایت کردند و گفتند اگر خطبه‌هاى جمعه من نبود، خیلى‌ها به کلى بدبین مى‌شدند.

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۶
آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تؤلیت آستان قدس رضوی] آمد. معتقد است، آقاى ناطق [نوری]اکثریت آراء را دارد. اظهار توقع داشت که به نحوى از آقاى ناطق حمایت کنم. آقاى [علی] لاریجانى، [رییس سازمان صدا و سیما]، گزارش افکارسنجى‌ها را آورد که به تدریج آقاى خاتمى جلو افتاده و معتقد است، حمایت کارگزاران اثر کرده است.

عصر تا شب کار‌ها را تکمیل کردم. افکارسنجى‌هاى [وزارت]اطلاعات و خبرگزارى [ایرنا] و کارگزاران رسید که مجموعاً آقاى خاتمى را جلو نشان مى‌دهد. آقایان [محسن]نوربخش و [سیدمحمد]موسوى خویینى‌ها آمدند.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة انتخابات صحبت شد. ایشان هنوز ناطق را جلو مى‌داند، اما فکر مى‌کنند که به مرحله دوم مى‌رسد، ولى حساسیتى روى پیروزى احتمالى آقاى خاتمى نشان ندادند و گفتند، دستور داده‌اند که با اخلال و تقلب و برخوردهاى خشن برخورد شود. گفتند، بنا ندارند فردا حمایت صریحى از کسى داشته باشند. گفتند، فیلم [تبلیغاتی]دیشب آقاى خاتمى، خیلى قوى تهیه شده بود. آقاى موسوى خویینى‌ها، تلفنى خبر داد که با حکم دادگاه انقلاب، امشب دارند ستاد انتخابات آقاى خاتمى را تخلیه مى‌کنند؛ به آقاى [محمد]یزدى، [رییس قوه قضاییه]، تلفن کردم که جلوگیرى کنند.

چهارشبنه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۶
آقاى [محمدحسین] رضایى، مسئول [سازمان] حج [و زیارت] آمد. گزارش حج را داد و از خطبه‌هاى جمعه من تشکر کرد. گفت: مردم خیلى ممنون ‏اند از این صحبت‌ها.

محسن خبر داد که وزارت کشور مى‌گوید، از دفتر رهبرى گفته‌اند، کارت به بازرسان برای انتخابات ندهید. تلفنى با رهبرى صحبت کردم و پرسیدم؛ گفتند گزارش شده که براى ۵۰۰ نفر از افراد دفتر تحکیم وحدت کارت خواسته‌اند. آن را منع کرده‌اند که وسیله‌اى براى تبلیغات منفى آن‌ها نشود. گفتم گزارش درست نیست. قرار شد رفع منع شود. تا ساعت ده شب در دفترم کار کردم و به خانه آمدم.

پنج‏شنبه ۱ خرداد ۱۳۷۶
به وزارت کشور رفتم. در ستاد انتخابات از شیوه کار‌ها بازدیدکردم. سیستم قابل اطمینانى است و بعید است تقلب پوشیده بماند. سپس براى اطمینان مردم، صحبت و مصاحبه نمودم.

تا ساعت پنج بعد از ظهر، کار‌ها را انجام دادم و به منزل آمدم. در مسیر دیدم که بسیارى از عکس‌هاى تبلیغاتى آقاى ناطق [نوری]را پاره کرده‌اند. سرشب، آقایان [سیدمحمد]خاتمى، [عبدالله]نورى، [محسن]نوربخش و [غلامحسین]کرباسچى آمدند.

جمعه ۲ خرداد ۱۳۷۶
خبر دادند که آیت ‏الله خامنه‌اى، در مصاحبه هنگام رأى دادن، گفته‌اند برای شخص من، هیچ‏کس نمى‌تواند آقاى هاشمى‏ رفسنجانى باشد. بعداً از تلویزیون آن را شنیدم. براى رأى دادن به حسینیه جماران رفتیم. فاطى و عفت هم همراه بودند. بعد از رأى دادن مصاحبه کوتاهى کردم.

تا شب در خانه بودم و مرتباً اخبار انتخابات را از وزارت کشور را در صفحه کامپیوتر خبرى‌ام و توسط افراد دریافت مى‌کردم. مجموعه خبر‌ها از جلوتربودن آقاى خاتمى حکایت دارد؛ بعضى‌ها با اغراق و بعضى‌ها معتدل. خبرگزاری‏های خارجى که تعداد زیادى در ایران هستند، پیروزى آقاى خاتمى را مسلم گرفته‌اند و به معناى شکست روحانیت سنتى و حاکمیت.

شنبه ۳ خرداد ۱۳۷۶
اول وقت، وزیر کشور اطلاع داد که از بیست میلیون رأى شمرده شده، بیش از ۶۰ درصد از آقاى خاتمى است. تا شب که شمارش آرا تکمیل شد، از ۲۹ میلیون رأى تجاوز کرد و همین نسبت باقى ماند. نتیجه انتخابات براى تمام ناظران داخلى و خارجى، غیرمنتظره است

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Seychelles
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
7
53
ریاست جمهوری سید محمد خاتمی طلایی ترین دوره شکوفایی اقتصادی و سیاسی کشور بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
50
5
آیت الله خاطره! چرا فکر میکنید کسی این خاطرات را باور میکند یا اصلاً برایش جالب است !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
همین که به مذاق امثال شما خوش نمیاد کافیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
فی قلوبهم مرض! امثال شمایند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
شما می تونید درباره خودتون نهایتا نظر بدین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
31
1
مرحوم هاشمی چهل سال تمام مملکت را بهه این روپز که روحانی هم هدایتش می کند رسان محکض رضای خدا دیگ عکسش را هم نشان ملت ندهید که وکشتناک است وهمه ایژن اختلاس ها وگرانی ها ووفساد ها وبی کاری ها مربوط به هاشمی وروحانی است دیگه نسان ندین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آقای هاشمی را با آقای روحانی کنار هم گذاشتن جفای بزرگی به تاریخه. اصلا یکی از ممیزه های بارز آقای هاشمی همین هست که از هر کس حمایت کرد از اون شخص نارو خورد یادم نمیره حضور آقای روحانی در حیاط مجمع تشخیص و عدم شرکتش در جلسه را یا رفتار اطرافیان آقای خاتمی و مشارکتی ها را برای انتخابات مجلس ششم
باران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آخه از کسی که حتی یک املای فارسی نمیتونه بدون ایراد بنویسه و اینقدر ضعف داره و زبان مادری رو افتضاح یاد گرفته
چطور انتظار داشته باشیم،یک مرد بین المللی،دنیا دیده و آگاه به امور کشور رو بشناسه.
آیت الله هاشمی،یک نفر نبودند یک نوع تفکر بودند.
جای ایشون در قلب تمام طرفداران صلح و آزادی محفوظ هست و شدیدا جای خالی شون حس میشه.
حالا شما وامثال شما هی بر طبل مخالفت با هاشمی بکوب و خودتو خسته کن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
انصاف خوب چیزیه، اگه کسی داشته باشه، جناب ناشناس 21:08 فساد و اختلاس ابتکارو اختراع دولت احمدی بود چرا به هاشمی و روحانی نسبتش میدی؟
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
3
11
اصلا تاریخ ایران به دو دوره قبل از اون خطبه هاشمی و بعد از اون خطبه هاشمی تبدیل شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
33
3
دقیقا از همان موقع انحراف در خط امام وانقلاب بدست هاشمی استارت خورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
41
6
خاتمی به درد ریاست جمهوری نمی خورد
یک سیاست پایه گذاری شده در اقتصاد از وی سراغ دارید؟
مردم نیاز به تغییر و عبور از هاشمی را خوب فهمیدند اما مصداقش نه ناطق بود نه خاتمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
16 سال از دوره خاتمی گذشته برای همه ثابت شده که سیاست اقتصادی خاتمی درست است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اتفاقا بحث اصلی نه عبور از هاشمی بلکه ادامه خط هاشمی بود و مشکل از اینجا شروع شد که خاتمی اون آدم نبود که بتونه خط هاشمی را ادامه بده خاتمی مرد ایستادن و مبارزه نبود و آمال و ارزو هاش هم فقط آزادی بیان بود نه کار اقتصادی و سازندگی کشور
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
20
1
آخه الان وقت خاطره بازیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
6
25
روحش شاد
چقدر جای خالیش را امروزه احساس میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آخه هاشمی چه مدمتی به ایران کرد جز برای خانواده خودش ودور بری هایش مطهری هم همین بود کدام یک به فکر مردم بودند از همه بدتر. روکانی است وه باید مکاکمه ومگزات شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
21
2
اقای هاشمی ادعا داشته در انتخابات بیطرف بوده ولی در ان زمان افرادی که چند بار با وی ملاقات نموده اند جناح مقابل ناطق نوری بوده ویک بار افراد ناطق نوری با وی ملاقات ننموده اند
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
سلام.
1-ایشان در مواضع عمومی، بیطرفی خود را حفظ کردند. رجوع کنید به سخنرانی های ایشان در آن برهه، که سمت و سوی جناحی و شخصی به نفع یا ضد کاندیدها نداشت.
2-ملاقات با رئیس جمهور، به معنای گرایش رئیس جمهور به یک سمت و سوی خاص نیست. و نه فقط جناح چپ، بلکه جناح راست هم با ایشان در آن برهه دیدار داشته اند. علاوه بر اینها، آقای هاشمی آن زمان عضو جامعه روحانیت مبارز بوده اند و این گروه شاخص سیاسی، از ناطق نوری در انتخاب حمایت کردند.
3-مرحوم هاشمی طبق گفته ی خودشان در اواخر عمر، به آقای ناطق نوری رای دادند.
این سه مسئله را ذکر کردم که دلیلی باشد مبنی بر اینکه مرحوم هاشمی در آن برهه طرفداری از آقای خاتمی نداشته اند. با تشکر!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
9
5
البته آقای خاتمی و اطرافیانشون در مشارکت که خیلی خوب پاداش زحمات آقای هاشمی را برای انتخابات مجلس ششم دادند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
2
صبر بسیار بود پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فررند بزاید همنشنی با مولا علی و اولادش گوارای وجودت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
به هرحال اگر کسی زمانی که قدرت داشت کاری برای مردم می کرد درست ذبود نه بعد از ابنکه دیگر قرت نداشت شروع به حرف های خوب وعامه پیند کند درابن مملکت آدم های مثل هاشمی زیادند که بعد از قدرت زبان باز می کنند مثل آن آقای علی مطهری وصدها نفر آقازاده های دیگر که تا رمانی که علی مطهری نماینده بود به هیچ توجه نمی کرد فقط اسم پسرش با پارتی در شهرداری نوشت وخودش هم چندی ستال حقوق مفت از ملت گرفت ولی جنتی روح‌پدرش را هم ساد کرد وآن را رد صلاحیت کرد
منتظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
7
0
پدر و مادرم از تقلب در انتخابات دوره دوم هاشمی زیاد میگن
اون زمان که با مداد می نوشتن اسم بقیه رو پاک می کردن جاش هاشمی رو می نوشتن و این یک واقعیت است که هاشمی انقلاب و اهداف نظام رو به انحراف کشاند. و عاقبت هم که .......
موسوی، هاشمی و خاتمی و روحانی روی هم میشه 32 سال که گند زدن به مملکت و تنها احمدی نژاد بود که برای مردم کار می کرد و اینها نگذاشتن کار کنه
دهكده جهاني خوزنين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
8
هاشمي سياستمداري اثرگذار، بزرگ و برجسته بود با تمام موفقيت ها و ضعف هايش
نظرات بینندگان