arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۷۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

رئیس کل بانک مرکزی: برداشت غیر قانونی بانک ها از حساب مشتریان / پول باید برگردد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی از شعب بانکی از حساب مشتری یا ضامنان آن که مشمول تعویق در پرداخت سه ماهه اقساط شده‌اند، برداشت کرده‌اند، گفت: این کار غیرقانونی است و باید پول برگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه اقتصادی تیتر امشب، در خصوص به تعویق افتادن دریافت تسهیلات کسب و کارها از سوی بانکها، گفت: مجموعه تسهیلاتی که در دولت و بانک مرکزی اخذ شده تا به افرادی که از بابت آثار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، آسیب دیده و دچار مشکل شده‌اند، کمک شود؛ بر این اساس در شورای پول و اعتبار مصوب شده تا اقساط وام های افرادی که تسهیلات گرفته و کسب و کار آنها آسیب دیده است، بدون اخذ کارمزد یا جریمه سه ماه به تعویق افتد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: دولت نیز به تازگی کارگروهی را با عضویت ۵ تن از اعضای دولت، تشکیل داده و اکنون ده گروه می توانند سه ماه اقساط خود را با تاخیر بپردازند؛ این در حالی است که افرادی که در این مصادیق قرار می‌گیرند، به بانکها مراجعه نکنند؛ البته بانکها نیز مدارا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: افرادی که وام قرض الحسنه دریافت کرده اند، عموما افراد آسیب پذیر هستند، بنابراین کل وام های قرض الحسنه مشمول این موضوع شده است؛ این در حالی است که برخی از بانکها از حساب ضامنین یا خود دریافت کنندگان وام برداشت کرده اند، اما ما ۲۰ هزار شعبه داریم و بروکراسی اداری باعث کندی حرکت شده است. به هر حال مردم باید مدارا کنند و اگر بانکها برداشتی صورت داده اند، باید برگردانند و این تخلف به حساب می‌آید و تا سه ماه هیچ قسطی در رابطه با قرض الحسنه نباید پرداخت شود.

وی با بیان اینکهکسانی که از اول اسفند تا ۳۱ اردیبهشت ماه، چک برگشتی خواهند داشت، تا سه ماه بعد از برگشت چک مهلت دارد که خدمات بانکی دریافت کند، گفت: رویه قضایی به سیستم بانکی مربوط نیست و ذی نفع باید حقوق خود را برای دریافت وجه چک ها انجام دهد.

همتی با بیان اینکه سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: این امر تاثیر زیادی در افزایش تراکنش های غیرحضوری داشته است؛ ضمن اینکه سقف کارت هدیه نیز به ۲ میلیون افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سقف برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ البته برخی بر این باورند که اسکناس بیشتری در دست مردم است، اما ما این کار را برای جلوگیری از مراجعات مردم به شعب اتخاذ شده است.

همتی گفت: تراکنش های اینترنتی و خارج از شعبه به شدت افزایش یافته است؛ این در حالی است که تراکنش های خرید اینترنتی آبان ۹۸ به ۸۸ میلیون و بهمن به ۹۹ میلیون تراکنش اینترنتی رسیده است؛ این در حالی است که رمز پویا که فعال شده است، حدود ۵۵ درصد از جرایم کاهش یافته است. البته متوسط تراکنش انتقال وجه از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۲۰ هزار تومان رسیده است که این کمک به افزایش استفاده از روش های غیرحضوری شده است.

این عضو کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: همه کارهای بانکی را امروز می توان بدون حضور در شعبه انجام داد، مثلا اگر شخص حقیقی بالای ۱۰۰ میلیون تومان قصد حواله داشته باشد، باید به شعبه مراجعه کند؛ یا اینکه برای سپرده گذاری نیز مردم می توانند صبر کنند و مراجعه نکنند.

وی اظهار داشت: مردم بسیاری از امور را می توانند به سه هفته دیگر موکول کنند تا شبکه بانکی کشور نیز بتواند آسیب کمتری از کرونا ببیند؛ این در حالی است که هر شعبه قرار شده است که یک باجه مخصوص برای دریافت و پرداخت پول نقد اختصاص داده شود؛ اما در برخی از شعب مشکلاتی ایجاد شده است؛ اما به دلیل اینکه از قبل پیش بینی های لازم نشده است، برای همکاران سیستم بانکی مشکل است و باید خواهش کرد که مردم کمتر مراجعه کنند.

همتی از مردم درخواست کرد تا ویروس کرونا را جدی بگیرند، گفت: از همکاران بانکی باید قدردانی کرد، چراکه همپای کادر درمانی در حال خدمات رسانی هستند؛ این فداکاری است که به مردمی که احتمال ابتلا به کرونا دارند خدمات می دهند.

وی اظهار داشت: ما اختیار را به نظام بانکی داده ایم تا در مورد پرسنل خود تصمیم بگیرند، بنابراین هر بانکی با توجه به شعب و پراکندگی آن برای همکاران تصمیم بگیرند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲۵
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Australia
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
1
من روز دهم همین ماه یه تراکنش داشتم تو دستگاه پز که زد نا موفق دوباره کارت کشیدم.قبلا هم اینجوری شده برام معمولا بر میگشت اما هر دوبار از حسابم پول کسر شد و تا الان به حسابم بر نگشته.به بانک مراجعه کردم گفتن رفته تو حساب دارنده پز.اون پرینت حساب گرفت یک بار براش رفته.از روز دهم تا الان معلوم نیست پول من کجاست و هیچ کدوم از بانک ها هم جوابگو نیستن.بانک سامان.کلاه برداری و دزدی تو روز روشن بدون کوچیکترین پاسخگویی....کی باید رسیدگی کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
4
0
ینی واقعا این حرفی که زدن رو عملی میکنن که پول برگرده؟
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
0
2
نه وعده سرخرمن
نظرات بینندگان