arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

کرونا در کمین سیگاری‌ها

داروساز و مشاور اداره کل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در هوای آلوده و همچنین در افراد سیگاری، افزایش می‌یابد و چند برابر می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

داروساز و مشاور اداره کل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در هوای آلوده و همچنین در افراد سیگاری، افزایش می‌یابد و چند برابر می‌شود.

 

محمد بقایی روز چهارشنبه افزود: ساکنان کلان شهرهایی مانند تهران و شهرهای صنعتی لازم است تا بیشتر از بقیه نقاط دیگر به ضرورت عدم خروج از منزل در این ایام شیوع و همه گیری بیماری کووید ١٩ توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان جهانی، افراد ساکن این شهرها در اثر آلودگی های طولانی مدت هوا ریه های حساس تر و آسیب پذیر تری داشته و احتمال وجود آسیب ها و مشکلات ریوی در آنها بالاتر است و به همین دلیل احتمال آسیب های ناشی از آلودگی با ویروس کرونا و احتمالا مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در این مناطق می تواند محسوس تر از بقیه نقاط باشد.

بقایی اضافه کرد: اثبات شده که هوای آلوده می تواند به ریه و قلب آسیب برساند و به همین علت نیز مسئول مستقیم و غیر مستقیم میلیون ها مرگ زودرس در جهان است و از همین رو کارشناسان برآورد می کنند این مشکلات با همه گیری ویروس کرونای جدید سبب بروز مشکلات جدی تر شده و ممکن است تأثیر بیشتری بر ساکنین این شهرها و افرادی که بیش تر از بقیه در معرض دود و هوای آلوده قرار دارند بگذارد.

وی گفت: البته افراد سیگاری و مصرف کنندگان قلیان نیز در این دسته بندی قرار می گیرند و لازم است بشدت قرنطینه خانگی را رعایت کرده و به سرعت اقدام به ترک مصرف این مواد دخانی کنند.

این کارشناس حوزه سلامت خاطرنشان کرد: شواهدی از شیوع ویروس کرونا وجود دارد که نشان می دهد افراد در معرض هوای آلوده بیشتر در معرض خطر مرگ هستند و بررسی های چینی در زمان اپیدمی ویروس سارس در سال ٢٠٠٣ نشان داده که افراد آلوده ایی که در مناطقی با آلودگی بیشتر هوا زندگی می کردند، دو برابر بیشتر از افراد ساکن در مناطق کمتر آلوده فوت کرده اند. بقایی اضافه کرد: تحقیقاتی که روی ویروس مرس در سال ٢٠١٢ در عربستان صورت گرفت نیز موید این واقعیت است که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در افراد سیگاری مبتلا بیشتر بوده است.

بقایی یادآور شد: تحقیقات اولیه روی کووید ١٩ نیز نشان می دهد که افراد سیگاری و افرادی قبلا سیگاری بودند بیشتر مستعد ابتلا به ویروس و عفونتهای تنفسی ناشی از آن هستند، اما یک تفاوت اساسی بین سارس، مرس و کووید ١٩ این است که میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس در کل پایین تر از دو کرونا ویروس دیگر است.

 

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان