arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹

مرز آمریکا با کانادا و مکزیک بسته شد

آمریکا در تلاش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، تمامی سفرهای غیرضروری با همسایه‌های شمالی و جنوبی خود، کانادا و مکزیک، را به حالت تعلیق درآورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا در تلاش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، تمامی سفرهای غیرضروری با همسایه‌های شمالی و جنوبی خود، کانادا و مکزیک، را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این تصمیم نیمه ‌شب شنبه اجرایی می‌شود اما سفرهای تجاری را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

هم‌زمان ایالت ایلینوی به شهروندان خود دستور داد خانه‌های خود را به جز در موارد ضروری ترک نکنند و ایالت نیویورک دستور داده تمام تجارت‌های غیرضروری تعطیل شوند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، کشورهای مختلف جهان هر یک به نحوی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در تلاشند. تاکنون بیش از ۱۶ هزار تن در آمریکا به ویروس کرونا، کوید-۱۹، مبتلا شده‌اند و ۲۲۰ تن بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. در سراسر جهان تعداد مبتلایان بیش از ۲۵۰ هزار تن گزارش شده و بیش از ۱۰ هزار تن قربانی آن شده‌اند.

درحالی که تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس در کشورهای مختلف در حال افزایش است، بسیاری از کشورها تدابیر تازه‌ای را برای مهار شرایط پیش گرفته‌اند.

دولت اسپانیا به شهروندان این کشور هشدار داده است که حضور غیر موجه شهروندان در خیابان به بازداشت آن‌ها توسط گشت‌های ارتش منجر خواهد شد. بایرن، دومین استان پرجمعیت آلمان، اولین استان این کشور است که قرنطینه عمومی اعلام کرده است.

فرانسه نیروهای بیشتری را در ایستگاه‌های قطار مستقر کرده است تا جلوی شهروندانی را که قصد سفر آخر هفته را دارند، بگیرند. در جاکارتا، پایتخت اندونزی از روز دوشنبه وضعیت اضطراری برقرار می‌شود و بارها، سینماها و بسیاری از تجارت‌های دیگر تعطیل خواهند شد.‌

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا جمعه گفت مقام‌های ارشد بخش درمانی این کشور از تبعات سنگین "عبور و مرور میان مرزی گروهی و کنترل‌نشده" برای سلامت عمومی نگرانند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت محدودیت‌های تازه از روز شنبه اجرایی می‌شود و دست‌کم تا یک‌ ماه پای بر جا خواهند بود. به گفته مایک پامپئو، شهروندان آمریکا باید بلافاصله ترتیب بازگشت خود به این کشور را بدهند، یا برای ماندن خارج از مرزهای این کشور برای مدتی طولانی آماده شوند.

چاد ولف، وزیر موقت امنیت داخلی آمریکا گفته است این کشور درحال همکاری با کانادا و مکزیک برای عملی کردن محدودیت‌های تازه است. به گفته او "حمل‌ونقل‌های باری و تجاری ادامه خواهد داشت و کارکنان بخش درمانی نیز کماکان می‌توانند به رفت و آمد خود از طریق مرزهای کشور ادامه دهند."

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم جمعه گفت پناهجویانی که پیاده از مرز آمریکا وارد کانادا شوند، در چارچوب محدودیت‌های تازه بازگردانده خواهند شد.

در همین حال فرماندار نیویورک دستور داد از یکشنبه شب تمام کارکنان بخش‌ها و خدمات غیرضروری در خانه بمانند. در ایالت نیویورک که تعداد مبتلایان از ۷۰۰۰ تن بیشتر شده، گردهمایی‌های عمومی محدود شده است.

روز جمعه ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی، کنتیکت و پنسیلوانیا دستور بسته شدن تمام سرویس‌های خدماتی شخصی مثل آرایشگاه‌ها، سالن‌های تاتو و ناخن را صادر کردند. از یکشنبه شب تمام بازی‌های تیمی مثل بسکتبال نیز ممنوع خواهند بود.

فرماندار کالیفرنیا پیش‌بینی کرده است ظرف دو ماه آینده نیمی از جمعیت ۱۹ میلیونی این ایالت به کرونا مبتلا خواهند شد. به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، فرماندار ایالت کالیفرنیا با صدور فرمانی "وضعیت اضطراری" اعلام کرد و از مردم خواست خانه‌های خود را فقط در موارد ضروری ترک کنند. فرماندار این فرمان را برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا صادر کرده است.

در تحول مرتبط دیگری با ویروس کرونا، وزیر امور خارجه آمریکا برخی کشورها از جمله چین و روسیه را به گمراه‌سازی سازمان‌یافته افکار عمومی در ارتباط با ویروس کرونا متهم کرده با این هدف که "به ترس وسردرگمی مردم دامن زده شود".

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت این کشورها هم صدا به دنبال بی‌اعتبار کردن تلاش‌های آمریکا در مقابله با ویروس کرونا و اقدامات رییس جمهوری این کشورند.

در همین حال یک مقام وزارت خارجه چین در حساب توییتری خود نوشته است شاید ارتش آمریکا برای اولین بار این ویروس را به ووهان چین آورده است.

در واکنش به اتهام‌زنی آمریکا به چین، وزارت خارجه چین گفته است که مقصر دانستن و بدنام کردن کشورش،‌ کار غلطی است. در روزهای اخیر، در مورد منشأ ویروس کرونا، اظهارات تندی بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است.

نظرات بینندگان