arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
الاخبار گزارش داد؛

کرونا، بهانه آمریکا برای خروج تدریجی از عراق

به نظر می رسد سال جاری شاهد موضع گیری و استقرار متفاوتی از سوی نیروهای آمریکایی در عراق، به بهانه کرونا باشیم؛ بهانه ای که می تواند تا حدی آبروی واشنگتن را هم حفظ کند. این در حالی است که می دانیم آمریکا از ترس تکرار حملات موشکی به منافع و نیروهایش، که در چند روز گذشته خسارتهایی برای ان به بار آورده، چنین تصمیمی گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کرونا، بهانه آمریکا برای خروج تدریجی از عراق

روزنامه الاخبار چاپ بیروت نوشت: یک منبع نظامی بلند پایه عراقی در گفتگو با الاخبار، بر نیت آمریکا برای خالی کردن پایگاههایش در کرکوک و القیاره، در شمال عراق، پس از خالی شدن پایگاه القائم واقع در منطقه مرزی با سوریه، تاکید کرد. این منبع افزود: عقب نشینی دوم، شامل پایگاهk1 در استان کرکوک و پایگاه القیاره در استان نینوا می شود و این یک اقدام مثبت در قبال تصمیم پارلمان عراق است که براساس آن، نیروهای نظامی کشورهای خارجی باید از عراق خارج شوند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده  است: این منبع تصریح می کند که ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش، به رهبری ایالات متحده، از عزم خود برای خروج از پایگاهها و تاسیسات وابسته به خود خبر داده است. اما دیگر منابع امنیتی در گفتگو با الاخبار تاکید کردند که اقدام فعلی آمریکا در مورد خروج از پایگاههایش، برای موضع گیری دوباره و استقرار نیروهای آن در تعداد محدودی از پایگاه های آمریکایی است. ضمن آنکه واشنگتن قصد دارد به این شکل، یک عقب نشینی تدریجی داشته باشد که آبرویش را حفظ کند. در این جا، دلیل و بهانه آمریکایی اروپایی برای توجیه خروج تدریجی از عراق، (که همان ویروس کروناست) اهمیت می یابد؛ این در حالی است که آموزش نیروهای نظامی عراقی نیز از ترس انتشار کرونا، به حالت تعلیق درآمده است.

منابع مذکور خاطر نشان می کنند که دو پایگاه عین الاسد و اربیل، میزبان نیروهای آمریکایی خواهند بود که پیش از این در نقاط مختلف عراق حضور داشتند و در این بین، طرف ایرانی از روند مذاکرات در این باره، آگاه بوده و از نتایج آن راضی است. بنابراین، طرف آمریکایی(با اگاهی تهران)، قصد خروج کامل از عراق را ندارد؛ بلکه به دنبال کنترل استقرار نیروهایش است تا اهداف آسانی برای گروههای مسلح در عراق نباشند.

در این شرایط، به نظر می رسد سال جاری شاهد موضع گیری و استقرار متفاوتی از سوی نیروهای آمریکایی در عراق، به بهانه کرونا باشیم؛ بهانه ای که می تواند تا حدی آبروی واشنگتن را هم حفظ کند. این در حالی است که می دانیم آمریکا از ترس تکرار حملات موشکی به منافع و نیروهایش، که در چند روز گذشته خسارتهایی برای ان به بار آورده، چنین تصمیمی گرفته است.

البته بنا به گفته منابع امنیتی عراقی آگاه، این استقرار دوباره و جدید آمریکا در نقاط تازه ای از عراق هم به آرامی صورت نخواهد گرفت و شاهد درگیریهایی بین دو طرف، یعنی نیروهای آمریکایی و گروههای مسلح عراقی خواهیم بود.

نظرات بینندگان