arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

سد پیشین شهرستان سرباز سرریز کرد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین در جنوب این استان براثر بارندگی‌ها و سیلاب چند روز اخیر سرریز کرد. وی بیان کرد: همچنین بر اثر بارش و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان سد خیرآباد شهرستان نیکشهر برای دومین بار در چند ماه اخیر سر ریز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین در جنوب این استان براثر بارندگی‌ها و سیلاب چند روز اخیر سرریز کرد.

محمد دلمرادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سد پیشین شهرستان سرباز با حجم مخزن ١٧٥ میلیون مترمکعب سرریز شد.

وی بیان کرد: ٢٣ میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های چند روز اخیر در پشت سد پیشین ذخیره شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: سد پیشین با ظرفیت ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب با هدف جمع‌آوری آب باران‌های فصلی، جلوگیری از روان شدن سیلاب‌ها و کمک به احیا زمین‌های کشاورزی منطقه باهوکلات دشتیاری ساخته شده است.

وی بیان کرد: همچنین بر اثر بارش و سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان سد خیرآباد شهرستان نیکشهر برای دومین بار در چند ماه اخیر سر ریز کرده است.

به گزارش ایرنا سد پیشین در زمانی پرآبی تامین کننده آب کشاورزی حدود ۶ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی منطقه باهوکلات و گرمبیت چابهار بود و علاوه‌بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستایی منطقه را نیز تامین می‌کرده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج ۴۰۰ متر، ارتفاع از پی ۶۳ متر، ارتفاع از بستر ۶۲ متر و حجم مفید و قابل بهره‌برداری آن ۱۶۷ میلیون متر مکعب است.

سد پیشین نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی در پایین دست دارد.

دلمرادی اظهارداشت: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره‌برداری در سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است.
وی بیان کرد: مهمترین سدهای در دست ساخت سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر(کنارک) با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه(خاش) با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای این استان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

نظرات بینندگان