arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

کروناویروس احتمالا از الگوی فصلی پیروی می‌کند

مطالعه جدید نشان می دهد کروناویروس جدید ماهیتاً فصلی است و عمدتا در مناطق دارای شرایط آب و هوایی خاص شیوع داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعه جدید نشان می دهد کروناویروس جدید ماهیتاً فصلی است و عمدتا در مناطق دارای شرایط آب و هوایی خاص شیوع داشته است.

 

 تمامی مناطق شاهد شیوع چشمگیر بیماری COVID-۱۹ در منطقه شمالی واقع شده‌اند که دارای میانگین دما ۵ تا ۱۱ درجه سانتیگراد و میانگین رطوبت ۴۷ تا ۷۹ درصد بوده‌اند.مناطق تحت تأثیر این ویروس، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایران، شمال ایتالیا، سیاتل در ایالت واشنگتن و شمال کالیفرنیا، همگی در نوار بین ۳۰ تا ۵۰ درجه عرض شمالی واقع شده‌اند. شیوع بیماری COVID-۱۹ در کشورهای جنوبی به مراتب کمتر است.

دکتر محمد سجادی سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مریلند، در این باره می‌گوید: از نظر ما، این شرایط بیانگر این است که دما و رطوبت پایین می‌تواند نقش اساسی در انتقال بیماری داشته باشد.

وی در ادامه تاکید می‌کند: با در نظر گرفتن تمامی این موارد، ما معتقدیم توزیع شیوع چشمگیر این بیماری همراستا با عرض، دما و رطوبت مشخص با رفتار این ویروس تنفسی فصلی سازگار است.با این حال، این به معنای این نیست که نرخ ابتلاء به این عفونت با آمدن تابستان کاهش خواهد یافت.به گفته محققان، کروناویروس جدید، یک بیماری عفونی خاص است که بدن انسان در مقابل آن ایمنی ندارد. برآوردها نشان می‌دهد نرخ انتقال این بیماری ۲.۵ یا بیشتر است. یعنی هر دو فرد آلوده به این ویروس، آن را به ۵ نفر منتقل می‌کنند.

زمانی که نرخ انتقال این ویروس کمتر از ۱ شود، دیگر مسری نخواهد بود، یعنی اینکه احتمال سرایت آن از یک فرد به فرد دیگر قطع می‌شود.در این مطالعه، محققان ویروس شناسی شیوع اصلی بیماری COVID-۱۹ را در شرایط آب و هوایی مناطق بررسی کردند.مطالعات آزمایشگاهی هم نشان داد دمای ۴ درجه سانتیگراد و میزان رطوبت ۲۰ تا ۸۰ درصد، مساعدترین شرایط برای بقا ویروس است.

سجادی عنوان می‌کند: شواهد ما نشان می‌دهد این ویروس شرایط شیوع سخت‌تری در افراد ساکن در آب و هوای گرم و گرمسیری دارد.با این حال وی تاکید دارد که برای اثبات این فرضیه، نیاز به تحقیقات بیشتری است. هنوز هیچکس با اطمینان اعلام نکرده است که چرا فصل فاکتور اصلی گسترش ویروس‌های نظیر آنفلوانزا و کروناویروس است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان