arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹

اختلاف در شورای امنیت بر سر کرونا / اصرار آمریکا برای استفاده از «ویروس ووهان» / جلسه بدون نتیجه پایان یافت

ایالات متحده در راستای جنگ رسانه‌ای با چین بر استفاده از «ویروس ووهان» به جای کووید-۱۹ و درج آن در قطعنامه شورای امنیت یا جمع بندی نشست گروه ۷ اصرار دارد که همین مساله مانع از به ثمر رسیدن یک جمع‌بندی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایالات متحده در راستای جنگ رسانه‌ای با چین بر استفاده از «ویروس ووهان» به جای کووید-۱۹ و درج آن در قطعنامه شورای امنیت یا جمع بندی نشست گروه ۷ اصرار دارد که همین مساله مانع از به ثمر رسیدن یک جمع‌بندی شده است.

نمایندگی استونی در سازمان ملل متحد که اکنون عضو غیر دائم شورای امنیت است، روز گذشته تلاش کرد تا قطعنامه‌ای را درباره ویروس کرونا مطرح کند اما دولت ترامپ به دیپلمات‌های خود فشار آورده است تا از واژه «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» استفاده کنند.

این رویه، هرگونه اقدام موثر برای پاسخ جهانی به این بیماری را مختل می سازد چرا که چین به هیچ وجه حاضر نیست این مساله رخ دهد بلکه خواستار آن است که در قطعنامه‌های شورای امنیت، عملکرد این کشور در مهار و مبارزه با کووید-۱۹ تحسین شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه وی، تاکنون بارها در نشست‌های مختلف خبری از واژه «ویروس چینی» استفاده کرده‌اند و آن را در تقابل با ادعای چین مبنی بر اینکه این ویروس از سوی نظامیان آمریکایی منتشر شده است، می‌دانند.

اما این مساله در داخل آمریکا منجر به رشد نژادپرستی و حمله به شهروندان چینی تبار شده است تا اینکه ترامپ مجبور شد در یادداشت توئیتری خود و همچنین در نشست خبری مربوط به کرونا تاکید کند این ویروس هیچ ارتباطی به این شهروندان ندارد.

پمپئو در نشست خبری روز چهارشنبه هم بار دیگر بر چینی بودن این ویروس تاکید کرد و منابع خبری هم گزارش دادند که اصرار وی برای درج این نام در بیانیه پایانی نشست مجازی گروه۷ باعث شد تا این بیانیه تصویب نشود.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، فرانسه هم متنی را برای شورای امنیت ارائه کرده است که در آن خواستار "قطع کلی و فوری خصومت در همه کشورها" شده است تا منابع لازم برای مبارزه با کرونا در اختیار همگان قرار گیرد. در این متن بر آتش بس ۳۰ روزه در مناطق درگیری تاکید شده است.

اما نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در صدد است در ویرایش این متن، از نام «ووهان» به جای ویروس کرونا (کووید-۱۹) استفاده کند.

این خواسته‌ با سد چین به عنوان یکی از اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت روبرو شده است و ایالات متحده را به "اقدامات غیرمسئولانه" متهم کرده‌اند.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نوشت: ما از انتخاب ایالات متحده برای استفاده از این فرصت به منظور سیاسی کردن شیوع این ویروس و سرزنش چین که ما به شدت با آن مخالف هستیم، شگفت زده شدیم. اتهامات بی اساس و ساختگی مخرب ایالات متحده با هدف خدشه دار کردن مسئولیت‌های خود، فضای همکاری های جهانی را در مهار شیوع این بیماری به شدت مسموم کرده است.

ان بی سی به نقل از یک دیپلمات آگاه آمریکایی گفت: شورای امنیت ملی آمریکا در پشتیبانی از پمپئو، از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خواسته است تا بر این واژه تاکید ورزند.

اما مشکل شورای امنیت در این روزهای قرنطینه، تنها اختلاف چین و آمریکا بر سر یک واژه نیست بلکه شکل جلسات و چگونگی تصویب قطعنامه‌ها هم اهمیت دارد.

با تعطیل شدن حضور فیزیکی نمایندگی‌ها در مقر سازمان ملل متحد، نشست‌های شورای امنیت به صورت تله کنفرانس برگزار می‌شود. برخی کشورها خواستار رای‌گیری در همین نشست مجازی بودند اما روسیه زیر بار نرفت و سازوکار دیگری تعریف شد.

از این رو، پس از بحث و بررسی، نمایندگان کشورها رای خود را به صورت ایمیلی به رئیس دوره ای شورا ارسال می‌کنند و او پس از جمع بندی، نتیجه آرا را به صورت ایمیلی در اختیار اعضای شورا قرار می‌دهد.

ان بی سی به نقل از یک دیپلمات دخیل در مذاکرات شورای امنیت گفت: سایر کشورها در حال تشویق به سازش هستند تا آمریکا و چین زبانی را که منجر به اختلاف می‌شود کنار بگذارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان