arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹

معاون وزیر بهداشت: روند کاهشی بسیار ملایم کووید۱۹ در کشور / امکان بروز نوسانات کرونایی در برخی استان‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه کرونا، گفت: بعد از شناسایی کرونا در کشور، بلافاصله آن را اعلام کردیم و با امکاناتی که در قالب طرح تحول سلامت داشتیم، ۴۰ هزار تخت را برای بستری بیماران آماده کردیم. وی ادامه داد: خوشبختانه ما از اواخر هفته سوم بیماری در کشور،‌ شرایط پیک‌مان اتفاق افتاده است. تقریبا ۱۰ روز قبل از عید روندمان در اکثر استان‌های آلوده ثابت بوده است و در حال حاضر یک روند ملایم رو به کاهش داریم. انتظار هم همین بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر قاسم جان‌بابایی امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: همه مردم به‌صورت شبانه‌روزی اخبار کرونا را می‌شنوند. اولین مورد مثبت‌ کرونا در کشورمان در قم بود که بنده آنجا حضور داشتم. ۲۹ بهمن ماه بود که موارد مشکوکی را به ما گزارش و اعلام کردند که از نظر علائم بالینی با آنفلوآنزا تفاوت‌هایی دارد. بر این اساس ما با تیم عفونی به قم رفتیم و وقتی موارد را با تست انجام دادیم و تست مثبت اعلام شد، همان روز با دستور وزیر بهداشت دو مورد مثبت را اعلام کردیم.

وی افزود: همان شب تصمیمات مهمی در ستاد استانداری قم گرفتیم. روز بعد به گیلان که موارد مشکوک ابتلا به بیماری در آن گزارش شده بود، رفتیم و بیمارستان‌هایی را برای بیماران کرونا در قم و گیلان مشخص کردیم که به‌تدریج افزایش یافتند. به‌مرور در تمام استان‌هایی که امکان ابتلایشان بالا بود، حضور پیدا کردیم و تمهیداتی اندیشیدیم.

جان‌بابایی ادامه داد: دو هفته قبل از شناسایی کرونا در ایران، دستورالعمل کشوری کرونا و برنامه عملیاتی آن به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. به هر حال با ظرفیتی که کشور در قالب طرح تحول نظام سلامت دارد، توانستیم ۴۰ هزار تخت بیمارستانی را برای بستری آماده کنیم این درحالیست در برخی کشورها برای بستری بیماران، انتخابی برخورد می‌شود اما در ایران هیچ بیماری نبود که نیاز به بستری داشته باشد اما بستری نشود.

جان‌بابایی همچنین گفت: بزرگترین بیمارستان‌های کشور را به سمت کرونا بردیم مانند بیمارستان امام خمینی تهران، بیمارستان شریعتی، حضرت رسول، فیروزگر، امام حسین و... و به تبع آن در تمام استان‌ها بزرگ‌ترین بیمارستان هر استان برای بیماران کرونایی قرار گرفت چرا که هر چه بیمارستان بزرگ‌تر باشد، کادر علمی و پرستاری آن قوی‌تر و با مهارت‌ترند که به نظرم تصمیم درستی بود؛ آن هم برای یک بیماری که اطلاعات زیادی از آن‌ نداشتیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در آن زمان بعد از چین ما با کرونا برخورد کردیم البته نکته کلیدی این است که کشورهایی که با فاصله کوتاهی از ما بیماری در کشورشان شناسایی شد و حتی برخی از آن‌ها انکار کردند مانند آمریکا که اوایل این بیماری را شوخی گرفت،‌ همچنان در پیک هستند و مشخص نیست که چه زمانی به پیک واقعی خودشان برسند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما از اواخر هفته سوم بیماری در کشور،‌ شرایط پیک‌مان اتفاق افتاده است. تقریبا ۱۰ روز قبل از عید روندمان در اکثر استان‌های آلوده ثابت بوده است و در حال حاضر یک روند ملایم رو به کاهش داریم. انتظار هم همین بود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در این راستا اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و موسسات آموزش عالی اقدامات مهمی بود. هرچند که احتمال ابتلا در کودکان و افراد جوان احتمال بسیار کم است، اما احتمال ناقل بودن آنها زیاد است. در عین حال دو اتفاق افتاد که هم مردم فهیم ما افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را در خانه نگه داشتند و مدارس و موسسات آموزش عالی هم تعطیل شدند که منجر به این شد که عملا بتوانیم به نوعی مدیریت بهتری انجام شود.

جان‌بابایی تاکید کرد: در حال حاضر در آمریکا، ایتالیا، انگلیس و... با اینکه فرصت هم داشتند، می‌بینیم که هنوز به پیک واقعی نرسیده‌اند. اکنون شرایط ما با ثبات‌تر است و استان‌هایی که روز اول آلوده بودند، روند رو به نزول از نظر میزان مراجعات، بستری و فوت دارند. در مناطقی که حدس می‌زدیم طی روزهای آینده شرایط خوبی نداشته باشند،‌ میزان بیماری بستری و سرپایی‌شان هم شتاب بیشتری ندارد که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها و سازمان‌ها به‌خوبی عمل کردند.

وی در ادامه گفت: خبر خوش را به مردم می‌دهیم که روند بسیار ملایمی به سمت کاهش داریم البته ممکن است مقداری زمان ببرد. اینکه در روزهای آتی دچار بحران شویم، احتمالش کم است اما امکان بروز نوساناتی در برخی استان‌ها وجود دارد که به رفتارهای اجتماعی مردم بازمی‌گردد.

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت موجود برای مراجعه مردم به بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر خوشبختانه ظرفیت برای بستری داریم البته در زمانی که در هفته‌های اول ورود بیماری به کشور قرار داشتیم و نمی‌دانستیم که با چه تعداد بیمار سروکار خواهیم داشت، از نیروهای مسلح، بسیج و... کمک گرفتیم و نقاهتگاه‌ها را طراحی کردیم و آماده بودیم تا بالای ۱۰ هزار بیمار را در صورت نیاز در نقاهتگاه‌ها و مراکز مراقبت بالینی اسکان دهیم.


کاهش مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها

وی افزود: در حال حاضر در شرایطی هستیم که میزان مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است که یکی از دلایل آن غربالگری در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا و همراهی مردم است که در خانه ماندند. در عین حال تعطیلات نوروز هم موثر بود. در نتیجه در حال حاضر برای بستری در بیمارستان‌ها ظرفیت داریم. تقریبا می‌توانیم در اکثر استان‌ها ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را برای کرونا استفاده کنیم و از این جهات نگرانی نداریم اما امیدواریم با مراعات مردم از این ظرفیت استفاده نکنیم تا بتوانیم به‌تدریج ارایه خدمات غیرکرونایی را سرعت بیشتری دهیم.
مراقبت خوب، مهم‌ترین عامل بهبودی کرونایی‌ها

جان‌بابایی با بیان اینکه روش تشخیص قطعی این بیماری از طریق تست PCR است، گفت: این روش ۱۰۰ درصد نیست. زیرا مثبت شدن آن نشاندهنده ابتلای قطعی به کرونا ویروس است اما در کسی که علائم دارد و جواب تست منفی شده است،‌ ابتلای او به بیماری را رد نمی‌کند. بر همین اساس تشخیص عمدتا بر اساس بالین و سی‌تی‌اسکن است و بر همین اساس ترخیص می‌شود. باید توجه کرد که مراقبت خوب از بیماران چه در منزل و چه در بیمارستان‌ها،‌مهم‌ترین عامل بهبودی بیماران کرونایی است. ثابت نشده است که دارویی میزان مرگ‌ومیر در این بیماری را کاهش می‌دهد. داروهایی که معرفی شده‌اند، همه در فاز مطالعاتی هستند و ما هم از برخی داروها استفاده می‌کنیم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان