arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۴۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹

اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام در معرض فروش

رییس سازمان فناوری اطلات گفت: سایتی با نام «شکار»، اطلاعات کاربران تلگرام را جمع‌آوری کرده که آن را شناسایی کرده‌ایم.صبح امروز در توییتر خبری مبنی بر فروش اطلاعات کاربران تلگرام در توییتر منتشر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«امیر ناظمی» با اشاره به اینکه مرکز ماهر در این خصوص بررسی‌هایی انجام داده و گزارشی نیز تهیه کرده است، در توییتر خود نوشت: دی ماه ۹۶ در مورد امنیت نداشتن پوسته‌های تلگرام هشدار داده شده بود، در عین حال شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه دیگری جمع‌آوری شده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: سایت ادعا شده با نام شکار که در شرکت رسپینا میزبانی می‌شده، شناسایی شد. گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارجاع داده خواهد شد.

توییت امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تا کنون تنها اظهارنظری است که از سوی مسوولان حفاظت از امنیت کاربران فضای مجازی منتشر شده و هنوز سوالات مهمی مانند این که سامانه شکار تحت مدیریت چه کسی است، سرنوشت اطلاعات چه می‌شود؟ فعالیت مرکز ماهر اکنون به چه نتیجه ‌ای رسیده، کدام سازمان در حفاظت از امنیت داده‌ها اهمال کرده‌اند؟ بی‌پاسخ مانده است.

اطلاعاتی که در حال حاضر در سطح اینترنت به فروش می‌رسد حاصل نشتی از سوی تلگرام اصلی نیست و به شکل دیگری جمع‌آوری شده است. این را مدیران تلگرام تایید کرده‌اند.

این اطلاعات نه تنها شامل آی‌دی تلگرام است بلکه اطلاعات دیگری مانند شماره تماس، عکس پروفایل و اطلاعات دیگری را همراه خود دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نه تنها اطلاعات افرادی که از این پوسته‌ها استفاده کردند در حال فروش است، بلکه دیتای تمام مخاطبین آنها نیز در این ۴۲ میلیون دیتا، وجود دارد.

اکنون این دیتابیسی که از فروش آن صحبت می‌شود در سامانه «شکار» در دسترس نیست، اما کارشناسان فضای امنیت سایبری معتقدند، این دیتاها وجود دارند و بطور کامل نمی‌توان آنها را حذف کرد.

سه سال قبل زمانی که تلگرام فیلتر شد، پوسته فارسی تلگرام به نام‌های هاتگرام، طلاگرام، تلگرام طلایی و... وارد بازار شدند و از آن جایی که تمام امکانات تلگرام را داشتند و فیلتر نبودند، کاربران زیادی آن را نصب کردند. دی ماه سال ۹۶ مرکز ماهر اعلام کرد این پوسته‌ها از امنیت کافی برخوردار نیستند و کاربران نباید از آن استفاده کنند.

وزیر ارتباطات نیز اوایل پارسال این موضوع را مورد تاکید قرارداد و گفت: دی ماه ۹۶ اعلام شد «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم، اما این هشدارها زمانی اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کاربران به استفاده از این اپلیکیشن‌ها عادت کرده بودند و دیتابیس‌شان هم در آنها ذخیره شده بود. این پوسته‌های فارسی تلگرام پس از مدتی به طور کامل از گوگل پلی و کافه بازار نیز حذف شدند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
غیر قابل انتشار: ۰
sajjadq
|
United States
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
3
چرا نمیگید کدوم اپ غیر رسمی بود؟!!!!!!! واقعا که
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
1
خیلی متاسفم.
بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بد
نظرات بینندگان