arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹

هند و پاکستان صادرات برنج را متوقف کردند

دبیر انجمن برنج گفت: بسیاری از صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی همچون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و نظایر آن به دلیل شیوع کرونا صادرات خود را متوقف یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و از طرفی کشورهای واردکننده نیز با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالابردن ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انجمن وارد کنندگان برنج، مسیح کشاورز با بیان اینکه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا قریب به اکثریت کشورهای جهان را درگیر خود کرده است، اظهار کرد: باید در سیاست‌های تامین مواد غذایی کشورمان بازنگری کنیم و مانند دیگر کشورها که به هر قیمتی در حال تقویت ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند، باید برای امنیت غذایی کشور پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنیم.

وی گفت: در حاضر بسیاری از صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی همچون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و نظایر آن به دلیل شیوع کرونا صادرات خود را متوقف یا به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند و از طرفی کشورهای واردکننده نیز با کاهش حقوق ورودی در تلاش برای بالابردن ذخایر استراتژیک مواد غذایی خود هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم تخصیص ارز، واردات برنج با اختلال روبه‌رو شده‌است، تصریح‌ کرد: با این وجود هنوز فرصت برای تامین بخشی از نیاز کشور به برنج وارداتی ارزان از دست نرفته، مشروط بر اینکه هرچه سریعتر ارز حدود ۵۸۰ هزار تن برنج واردشده یا معطل مانده در گمرکها تامین شود.

وی با بیان اینکه نیمی از این میزان برنج بدون دریافت کد تخصیص ارز و در نتیجه عدم تخصیص ارز با اعتبار واردکنندگان با هدف همکاری با دولت و حمایت از مصرف‌کنندگان وارد بازار شده‌است، تصریح‌کرد: علاوه بر این ۵۸۰ هزار تن برنج که منتظر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است، ۱۰۰ هزار تن برنج پاکستانی نیز در گمرکها رسوب کرده که لیست آن باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای بانک مرکزی ارسال شود.

کشاورز ادامه‌ داد: باتوجه به ممنوعیت صادرات برنج در دوره جدید برداشت از سوی صادرکنندگان بزرگ و کاهش عرضه در بازارهای جهانی و ورود کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید نامحدود محصولات کشاورزی، بیم آن می‌رود تجار هندی و پاکستاتی برنج‌های متوقف شده در گمرکهای ایران را با بهای بالاتر به این کشورها بفروشند.

وی با اشاره به اینکه مصرف برنج وارداتی در کشور ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن بوده و در ایامی همچون ماه رمضان و محرم به ۲۰۰ هزار تن درماه می‌رسد، مطرح‌ کرد: از بانک مرکزی توقع داریم در خصوص امنیت غذایی کشور با حساسیت بیشتر با واردکنندگان برنج همراهی کرده و مانع از دست رفتن این فرصت شده و اجازه ندهد بازار کشور با کمبود برنج روبه‌رو شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه علاوه بر برنج تولید داخل نیاز به واردات برنج اجتناب ناپذیر است، توضیح‌داد: میزان تولید یک بحث است و توان خرید مصرف کنندگان موضوعی دیگر و نباید فراموش کنیم که بیش از نیمی از جمعیت کشور که اقشار کم برخوردار هستند، مصرف‌کننده برنج‌های وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشورها پس از شیوع ویروس کرونا با حساسیت‌هایی جدی روبه‌رو شده‌ است، گفت: امیدواریم مسولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر هرچه سریعتر در خصوص تامین ارز مورد نیاز واردات برنج اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا در ایام پیش رو با مشکل مواجه نشویم.

کشاورز با بیان اینکه اعمال ممنوعیت فصلی واردات در سال جاری نیز باید مورد بازنگری قرارگیرد، توضیح‌ داد: کشورهای صادرکننده تا پایان بحران کرونا صادرات محصول برداشت شده در سال جدید را ممنوع کرده‌اند و قطعا در دوره برداشت، محصول جدیدی نمی‌توان خریداری کرد.

وی گفت: اما همچنان تجار ایرانی با اعتبار خود امکان خرید محصول برداشت شده در فصل گذشته را دارند؛ مشروط بر اینکه با اعمال ممنوعیت ترخیص آن همچون سال گذشته با تاخیر روبه‌رو نشده و تبدیل به کالای رسوبی نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در پایان متذکر شد: باید به این مهم توجه داشته باشیم که به دلیل زمان بر بودن پروسه واردات برنج، در صورت اعمال ممنوعیت فصلی عملا واردکنندگان در نیمه اول سال فعالیتی نمی‌کنند و در نیمه دوم هم با توجه به شرایط، برنجی برای واردات وجود ندارد و در ماه‌های پایانی سال با مشکل کمبود برنج در بازار روبه‌رو می‌شویم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
2
این دست اندرکاران بازرگانی همیشه با یک مصاحبه هوشمندانه، باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت می شوند تا به سود هنگفت برسند... مثل زمان افزایش قیمت دلار که با صحبتهای خود، باعث افزایش تقاضا شدند
نظرات بینندگان