arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹

رئیس سازمان زندان‌ها: حتی یک مورد فوتی به خاطر کرونا در زندان‌ها نداشتیم/احتمال تمدید دوباره مرخصی‌ها

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: با توجه به تمهیدات پیش‌بینی و انجام شده، تا امروز در رابطه با بیماری کرونا، حتی یک مورد فوتی در زندان‌ها نداشتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اصغر جهانگیر، درباره آخرین اقدامات انجام شده در زندان‌ها برای پیشگیری از شیوع کرونا اظهار کرد: به محض اینکه اولین علائم بیماری کرونا در کشور شناسایی و مطرح شد، پیشنهاداتی را درباره مرخصی زندانیان به رئیس قوه قضائیه تقدیم کردیم که مورد موافقت قرار گرفت و از هفتم اسفند به ما ابلاغ شد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی افزود: بلافاصله پس از ابلاغ، با یک آماده‌باش 100 درصدی بحث مرخصی‌ها را در کشور کلید زدیم که کار بزرگی بود و همکاران ما به صورت شبانه‌روزی کار کردند تا بتوانند جمعیت کیفری را کاهش بدهند. برای اولین در طول سال‌های اخیر و حتی پس از پیروزی انقلاب بود که تا این اندازه یعنی بیش از 100 هزار مرخصی داشتیم. مرخصی‌های اخیر هم از نظر تعداد کسانی که مشمول مرخصی شدند و هم از نظر مدت زمان مرخصی که چیزی حدود 50 روز است، بی‌سابقه بود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با اشاره به امکان تمدید مرخصی‌های اعطایی به زندانیان گفت: سازمان زندان‌ها در این زمینه پیشنهادات خود را به رئیس قوه قضائیه ارائه کرده است تا رئیس دستگاه قضا درباره تمدید یا عدم تمدید مرخصی‌ها تصمیم‌ لازم را اتخاذ و ابلاغ کند و البته این مسئله بستگی به وضعیت بیماری کرونا در کشور دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که مراجع بهداشتی می‌گویند موج دوم پیک بیماری کرونا باقی است، به نظر می‌رسد باید در این خصوص پیشنهاد بدهیم مرخصی‌ زندانیان تمدید شود و به طور قطع تمدید مرخصی‌ها منوط به موافقت رئیس قوه‌قضائیه است.

جهانگیر در ادامه با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده در زندان‌ها گفت: اقدامات خیلی خوبی در زندان‌ها داشتیم. در این ارتباط شناسایی کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و ممکن بود در معرض آسیب بیشتر باشند در دستور کار قرار گرفت و این افراد به همراه زندانیان دارای کهولت سن و زنان زندانی دارای کودک در اعطای مرخصی‌ها در اولویت قرار گرفتند تا از آسیب‌های بیماری، بیشتر در امان باشند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اضافه کرد: هر زندانی حتی به خاطر سرماخوردگی تب کرده بود، جداسازی شد تا مبادا این تب علائم مشترک با کرونا باشد و به همین خاطر تا امروز در رابطه با بیماری کرونا، حتی یک مورد فوتی در زندان‌ها نداشتیم که این کار بزرگی است.

این مقام مسئول در قوه قضائیه افزود: تیم‌هایی پزشکی و بهداشتی را در زندان‌های مختلف مستقر کردیم که این تیم‌ها به طور روزانه، وضعیت سلامت و بهداشت تمام زندانیان را کنترل و معاینه می‌‌کنند. همچنین بحث غربالگری و بیماریابی را در دستور کار داریم و بر همین اساس اگر کسانی مشکوک به بیماری باشند، علاوه بر جداسازی و قرنطینه، به آزمایشگاه اعزام می‌شوند تا از آنها تست گرونا گرفته شود و چنانچه نتیجه آزمایش آنها مثبت باشد، به بیمارستان اعزام می‌شوند و این روند برای همه ادامه دارد و کنترل‌های دقیق در حال انجام است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: با توجه به تمهیدات پیش‌بینی و انجام شده، وضع‌ زندان‌ها در ارتباط با پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا،نسبت به جامعه مطلوب‌تر است. حتی در دو ماه اخیر ملاقات‌‌های حضوری و اعزام و بدرقه‌های غیرضروری و تمام فعالیت‌های اجتماعی و گروهی داخل زندان‌ها مانند فعالیت‌های ورزشی و آموزشی را ممنوع کردیم.

جهانگیر با اشاره به رو به اتمام بودن مرخصی‌‌های اعطایی در صورت تمدید نشدن آن، گفت: نگرانی‌هایی درباره کسانی که می‌خواهند از مرخصی به زندان برگردند و اینکه ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند، از قبل وجود داشت. بر همین اساس و با توجه به اینکه مرخصی‌ها در صورت عدم تمدید، رو به پایان است، پروتکل‌هایی با دستور رئیس قوه قضائیه آماده کردیم و با همکاری وزارت بهداشت در حال نهایی کردن آن هستیم تا زندانیانی که از مرخصی بازمی‌گردند یا برای نخستین بار وارد زندان می‌شوند، بر اساس این پروتکل‌ها پذیرش شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: این پروتکل طی یکی دو روز آینده با همکاری وزارت بهداشت نهایی می‌شود تا در بازگشت زندانی از مرخصی دغدغه خاطر برای زندانیان و خانواده آنها وجود نداشته باشد زیرا به عنوان یک اصل کلی در نظام جمهوری اسلامی ایران که بارها نیز مورد تأکید آیت‌الله رئیسی قرار گرفته، تأمین سلامت و امنیت زندانیان در اولویت و توجه قرار دارد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان