arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹

طالبان خطاب به آمریکا: توافقنامه را زیر پا بگذارید جنگ را آغاز می‌کنیم

طالبان در بیانیه‌ای عدم آزادی زندانیان این گروه را سرپیچی آمریکایی‌ها از مفاد توافقنامه صلح دانست و ایالات متحده را به واکنش جدی تهدید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طالبان به‌دنبال عدم آزادی زندانیان خود در مدت تعیین شده در توافقنامه آمریکا را به واکنش جدی تهدید کرد.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد این گروه تاکنون به توافقنامه صلح با آمریکا که در 29 فوریه سال جاری در دوحه منعقد شد، متعهد مانده و مفاد آن را رعایت کرده است.

بر اساس این بیانیه، مقامات آمریکایی نیز پذیرفته‌اند که نیروهای طالبان بر توافقنامه انجام یافته عمل کرده و بارها برای مذاکرات با طرف‌های افغانی آمادگی خود را برای حل دائمی و صلح سراسری در افغانستان نشان داده است.

طالبان با انتقاد از به‌تعویق افتادن آزادی 5 هزار زندانی خود مطابق با توافقنامه صلح به بهانه‌های مختلف تاکید کرد که این عمل نخطی از توافقنامه است.

این بیانیه افزود: بر اساس توافقنامه امضا شده، تا آنکه در نتیجه مذاکرات بین الافغانی توافق جداگانه‌ای با جهات افغانی صورت نگیرد و آتش بس همه جانبه برقرار نشود، امارت اسلامی به تمام مراکز نظامی اداره کابل، اعم از اینکه در مناطق روستایی باشد یا شهری، می‌تواند حملاتی انجام دهد، اما آن را انجام نداده و تنها به برخی از پاسگاه‌های محلی حملاتی صورت داده است.

طالبان همچنین تاکید کرد: اما از طرف آمریکایی و همکاران داخلی و خارجی آن‌ها تخطی‌های علنی در برابر طالبان صورت گرفته، که شامل موارد زیر است:

1:رهایی ۵ هزار زندانی به دلایل غیر موجه تاکنون به تاخیر افتاده است.

2: به مراکز مجاهدین که در مناطق جنگی هم نیست، مکررا حملات صورت گرفته است.

3: به اماکن زیادی از جمله مردم غیرنظامی از سوی نیروهای آمریکایی و داخلی حمله شده است.

5: در مناطق مسکونی غیرنظامیان مکرا حملاتی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

6: در مناطق تحت کنترل طالبان، حملاتی صورت گرفته است.

7: در هلمند، قندهار، فراه، قندوز، ننگرهار، پکتیا، بدخشان، بلخ و دیگر بخش‌های افغانستان سرپیچی‌های زیادی از توافقنامه شده، که جزئیات آن از طریق کانال ارتباطی لحظه به لحظه به اطلاع مقامات آمریکایی رسیده است.

این بیانیه تاکید کرد به‌دلیل تخطی‌های مداوم صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها از توافقنامه صلح، از این طرف می‌خواهد تا خود و هم‌پیمانانشان مفاد آن را رعایت کنند. چراکه هرگونه حمله و بمباران به مواضع طالبان به‌معنای تحریک و اعلام جنگ بوده و خود تخطی علنی از مفاد توافقنامه است.

طالبان در پایان گفت اگر این تخطی‌ها ادامه یابد، فضای بی‌اعتمادی به میان می‌آید و نه تنها به توافقنامه زیان می‌رساند؛ بلکه مجاهدین را نیز به واکنش متقابل مجبور می‌سازد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان