arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹

کرملین: روسیه خواستار پایان یافتن سازوکار اوپک پلاس نیست

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور خواستار پایان یافتن سازوکار اوپک پلاس نیست، اظهار داشت: ما به دنبال مذاکرات سازنده در این فرمت هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز یکشنبه به نقل از دمیتری پسکوف نوشت: ما هرگز خواهان انصراف از توافقات تولید نفت در قالب اوپک پلاس نبوده ایم و اعتقاد داشته و داریم که افزایش تولید نفت در شرایط فعلی که ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده است منجر به کاهش قیمت نفت و در نهایت متضرر شدن تمامی تولیدکنندگان خواهد شد.

گفتنی است، قیمت طلای سیاه پس از آنکه روسیه و عربستان نتوانستند در قالب آخرین نشست اوپک پلاس (ماه گذشته میلادی) به توافق برسند روند نزولی به خود گرفت و نسبت به دهه های گذشته در پایین ترین سطح ارزشی خود ایستاد.

روسیه در آخرین نشست اوپک پلاس خواستار تمدید توافق قبلی شد که بدون در نظر گرفتن بحران کرونا تدوین شده بود و در آن تولید نفت به میزان اندکی کاهش می‌یافت، در طرف دیگر عربستان حضور داشت که خواستار کاهش بیشتر تولید با توجه به گسترش ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا در بازار جهانی شده بود.

پس از آنکه مسکو پیشنهاد عربستان را رد کرد، ریاض هم کم نگذاشت و توافق قبلی را بی اثر خواند و لغو کرد. پس از آن ریاض اعلام کرد که تولید روزانه خود را در بالاترین سطح ممکن افزایش می دهد و حتی تخفیف های ویژه ای برای خریدان آتی خود در نظر می گیرد تا درس عبرتی به روسیه داده باشد. این اقدام باعث سقوط قیمت نفت تا بشکه ای ۱۰ دلار شد.

روسیه هم اعلام کرده آن قدر دارد که تا ۱۰ سال دیگر، می‌تواند از پس بحران‌های اقتصادی کوچک و بزرگ در جهان بر اقتصاد خود برآید و جای نگرانی نیست با این حال شرکت‍‌های نفتی این کشور به شدت نگران اوضاع هستند.

وضعیت اخیر که ضررهای مادی زیادی به عربستان، روسیه و آمریکا سه غول نفتی که بالای ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند و دیگر تولیدکنندگان نفت در جهان زده است، باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم وارد میدان شود و از ولیعهد جوان عربستان بخواهد که به سرعت تولید نفت عربستان را تا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهد چرا که شرکت‌های نفتی آمریکا به دلیل بی ارزش شدن بهای نفت، در حال ورشکستگی هستند.

ولادیمیر پوتین نیز دیروز اعلام کرد که خواهان گفت وگو با آمریکا و توافق با دیگر تولیدکنندگان نفت (بخوانید عربستان) است البته تمام طرف ها باید به شکل مساوی، تولید خود را کاهش دهند تا ثبات به بازار برگردد و نفت به بهایی فروخته شود که سود اقتصادی برای تولیدکنندگان داشته باشد.

اظهارات و توئیت های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر توافق با ولیعهد عربستان و در ادامه ابراز تمایل پوتین برای مذاکره با دیگر طرف ها برای کنترل تولید در روزهایی که هر روز تقاضا برای خرید نفت در جهان کمتر می شود، باعث شد قیمت نفت به کانال ۳۰ دلاری بازگردد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان