arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

کاهش 58 درصدی تلفات جاده‌ای در استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با اشاره به کاهش ۵۸درصدی کشته شدگان سوانح رانندگی در ایام نوروز امسال در جاده های استان گفت: ‌۴۵ درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از واژگونی وسیله نقلیه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با اشاره به کاهش ۵۸درصدی کشته شدگان سوانح رانندگی در ایام نوروز امسال در جاده های استان گفت: ‌۴۵ درصد تصادفات منجر به فوت ناشی از واژگونی وسیله نقلیه بوده است.

بر اساس اعلام پلیس، سرهنگ "ایرج کهریزی" با اشاره به کاهش محسوس سفرها در ایام نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، از کاهش ۵۸ درصدی جان باختگان سوانح رانندگی در این بازه زمانی خبر داد و اظهار کرد: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌های شدید برای تردد در جاده های استان و برنامه ریزی های انجام شده در راستای ارتقاء‌ امنیت ترافیکی، شاهد کاهش تعداد کشته شدگان و مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در جاده های استان بودیم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش چهار درصدی کشته شدگان حوادث رانندگی در سال گذشته در محورهای مواصلاتی استان تصریح کرد: در سال ۹۸ در سوانح رانندگی رخ داده در محورهای مواصلاتی استان، ۴۵۹ نفر جان خود را از دست دادند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال گذشته بر اساس کاربری نوع راه، ۲۷ درصد تصادفات منجر به فوت در محورهای اصلی، ۲۲ درصد در آزادراه ها، ۲۱ درصد در بزرگراه‌ها و ۳۰ درصد در محورهای فرعی و روستایی بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: سهم وسیله نقلیه به عنوان مقصر تصادفات منجر به فوت به ترتیب عبارت است از، ۶۳ درصد خودروهای سواری، ۱۶ درصد کامیون ها، ۱۱ درصد وانت ها و هفت درصد موتورسیکلت. اتوبوس ها، عابران پیاده و ادوات راهسازی نیز هر کدام به میزان یک درصد در این سوانح مقصر تشخیص داده شده اند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در ۵۳ مورد از مجموع تصادفات در محورهای مواصلاتی استان، دیگر سازمان های مرتبط به عنوان مقصر وقوع این سوانح رانندگی با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شده اند.

سرهنگ کهریزی در تحلیل میزان تصادفات بر اساس محورهای وقوع تصادفات منجر به فوت در سال گذشته اظهار کرد: تصادف منجر به فوت به ترتیب در آزاد راه ساوه – تهران با ۴۴ فقره تصادف، محور قدیم ساوه – تهران ۲۷ فقره ، آزاد راه ساوه – همدان با ۳۴ فقره ، محور کنار گذر اراک با ۱۵ فقره ، محور اراک – قم با ۲۰ فقره ، محور ازنا با۱۳فقره، محور قدیم ساوه – همدان با ۱۳ فقره ، محور بوئین زهرا با ۱۴ فقره، محور اراک – توره با ۱۳ فقره، محور دلیجان – محلات با ۹ فقره و ... بوده است.

وی در ادامه با اشاره به نوع برخورد وسایل نقلیه در تصادفات منجر به فوت در این بازه زمانی در جاده های استان گفت: ۴۵ درصد از سوانح رانندگی مربوط به واژگونی خودرو، ۳۸ درصد وسیله نقلیه با وسیله نقلیه، ۹ درصد مربوط به وسیله نقلیه با موتورسیکلت و هشت درصد وسیله نقلیه با عابر پیاده بوده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: ۶۲ درصد از تصادفات منجر به فوت به علت عدم توجه به جلو، ۲۰ درصد انحراف و تجاوز به چپ، ۶ درصد تخطی از سرعت مطمئنه، چهار درصد عدم رعایت حق تقدم عبور، دو درصد به علت تغییر مسیر ناگهانی وسیله نقلیه، یک درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و پنج درصد به سایر علت ها رخ داده است.

سرهنگ کهریزی ادامه داد:‌ از تعداد ۴۵۹ نفری که در این سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند، ۶۰ درصد افراد در صحنه و ۴۰ درصد در حال انتقال یا در مراکز درمانی فوت شده اند و ۷۴ درصد کشته شدگان حوادث رانندگی استان مرد و ۲۶ درصد آنان زن بوده اند.

وی اضافه کرد: ۴۳ درصد از متوفیان تصادفات در این مدت سرنشینان خودروها، ۴۱ درصد رانندگان، ۹ درصد راکب یا ترک نشین موتورسیکلت و ۷ درصد عابران پیاده بوده اند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در ادامه گفت: ۶۳ درصد از تصادفات منجر به فوت در جاده های استان مربوط به پلاک های غیر بومی بوده است.

سرهنگ کهریزی با بیان بیشترین ساعات وقوع تصادفات منجر به فوت در جاده های استان ادامه داد: ۲۳ درصد تصادفات منجر به فوت از ساعت ۱۶ تا ۲۰، ۲۱ درصد از ساعت ۱۲ تا ۱۶، ۱۹ درصد از ساعت ۲۰ تا ۲۴، ۱۵ درصد از ساعت چهار تا هشت و ۱۰ درصد از ساعت ۲۴ تا چهار صبح رخ داده است.

نظرات بینندگان