arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹

استرس را با این ۱۱ خوردنی مرخص کنید!

گاهی اوقات استرس اجتناب ناپذیر است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برخی مواد مغذی مانند مجموعه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین C، ویتامین B منیزیم و سلنیم، هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گاهی اوقات استرس اجتناب ناپذیر است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برخی مواد مغذی مانند مجموعه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین C، ویتامین B منیزیم و سلنیم، هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد.

غذا و استرس رابطه پیچیده‌ای باهم دارند. نه تنها چیزی که می‌خورید می‌تواند میزان استرس شما را تحت فشار قرار دهد، بلکه استرسی بودن می‌تواند نیاز شما به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص را افزایش دهد. بنابراین درست غذا خوردن می‌تواند به بهبود علائم مرتبط با استرس کمک کند. مواد مغذی میزان هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد، بنابراین شما نیاز دارید تا به منظور کاهش استرس اضافی، غذاهای سرشار از مواد مغذی را برای افزودن به سبد موادغذایی خود درنظر بگیرید.

سالمون: با ماهی‌فروشان دوستی کنید زیرا سالمون اثرات هورمون استرس کورتیزول و آدرنالین را خنثی می‌کند، به همین دلیل جزو بهترین غذاهای کاهنده استرس محسوب می‌شود. اسیدهای چرب اُمگا٣ که خاصیت ضد الهابی دارند به کاهش اضطراب و بهبود واکنش شما نسبت به استرس کمک می‌کند.

بامیه: این گیاه سبز حاوی فولات (ویتامین B تولیدکننده دوپامین که هورمون شادی آور می‌باشد) است. تاثیر این هورمون روی مغز شامل احساس لذت می‌باشد. مطالعات سال ٢٠١٧ نشان داده که افراد مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی میزان فولات کمتری دارند. این بررسی نمی‌تواند ثابت کند که کمبود فولات دلیلی بر افسردگی است، فقط اینکه مصرف بامیه برای رسیدن به مقدار کافی فولات کمک می‌کند.

فرنی جوی دوسر: هم زدن یک کاسه فرنی جوی دوسر می‌تواند باعث شود تا شما احساس آرامش و آسودگی داشته باشید. خوردن مجموعه کربوهیدرات‌ها تولید سروتونین را که یک ماده شیمیایی در مغز است و باعث کاهش هورمون استرس می‌شود افزایش می‌دهد. اگرچه جوی دوسر اختصاصاً به عنوان روشی برای کمک به رفع اضطراب مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما منبع خوبی از تریپتوفان است که بدن آن را به سروتونین تبدیل می‌کند.

شکلات تلخ: بیشتر مردم هم‌عقیده هستند که شکلات یکی از خوراکی‌های کاهنده استرس مورد علاقه‌شان است. تنها باز کردن یک تکه شکلات تلخ می‌تواند لبخند بر چهره شما بنشاند، اما خوردن آن اثرات خوب آن را می‌افزاید. شواهد در حال رشد نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو به آرامش عروق خونی، کاهش فشار خون و افزایش گردش خون کمک می‌کند. ٢٠ گرم شکلات تلخ در روز می‌تواند تاثیر مفیدی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

سیب زمینی: چه کسی عاشق این غذای راحت نیست؟ طلبیدن خوراکی‌های دارای نشاسته در زمان استرس کاملاً مجاز است. این به معنای گرسنگی هیدونیک یا غذا خوردن از سر لذت است. در این حالت ما به کالری احتیاج نداریم، اما چون در برابر جذب شدن به غذاهای پرکالری و انرژی زا سختگیر هستیم، در زمان استرس تمایل داریم که به دنبال غذاهای چرب یا شیرین بگردیم.

اسفناج: هنگام آشفتگی، ماهیچه‌ها سفت می‌شوند، نمی‌توانیم واضح فکر کنیم، در خوابیدن مشکل پیدا می‌کنیم و فشارخون ما نوسان پیدا می‌کند. یکی از مواد مغذی که می‌تواند به رفع این علائم کمک کند منیزیم است، چون در زمان استرس میزان منیزیم کاهش می‌یابد. سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج پراز مواد مغذی هستند که حاوی مقادیر زیادی از منیزیم می‌باشند.

چای سبز: زیر کتری را روشن کنید و در انتظار یک فنجان آرامش‌بخش از تسکین دهنده استرس آرام بگیرید. ماده مغذی فعالی که در گیاه چای سبز یافت می‌شود، آمینو اسید L- theanine است. دانشمندان متوجه فواید ضد استرس L- theanine در چای سبز کم کافئین شده‌اند که ذهن را آرام می‌کند. یک مزیت دیگر: چای سبز مانند قهوه شما را عصبی نمی‌کند.

تخمه آفتابگردان: اغلب استرس به حالت «صلح یا جنگ» منجر می‌شود که غدد آدرنالین را تحت فشار بگذارد. تخمه آفتابگردان مقدار بسیار زیادی ویتامین B۵ دارد که از عملکرد غده آدرنال پشتیبانی می‌کند و در مدیریت استرس بسیار مهم است.

پرتقال: پوست کندن یک پرتقال سرگرمی خوبی در برابر استرس برای تازه‌کارهاست. همچنین پرتقال و سایر مرکبات حاوی میو- اینوزیتول هستند، یک نوع طبیعی از ویتامین B که به مقدار بسیار زیاد در مغز و سیستم عصبی موجود است. پوسته سلولی، عضله و عملکرد عصبی به میو- اینوزیتول بستگی دارند. میو- اینوزیتول از سلامت عاطفی و روحیه مثبت پشتیبانی می‌کند.

پودر ماتا: در صحبت از L- theanine باید گفت که پودر ماتا سرشار از آن است. چای سبز ماتا حاوی حداکثر پنج برابر L- theanine نسبت به چای سبز معمولی است. این نوشیدنی خوشبو نه تنها استرس را کاهش می‌دهد و هوشیاری را تثبیت می‌کند، بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و بیماری است.

هویج: سبزیجات ترد، تعدادی از بهترین موادی هستند که استرس را کاهش می‌دهند. هویج، سیب یا کرفس این کار شگفت انگیز را انجام می‌دهند. این غذاهای ترد نه تنها احساس آسودگی را تأمین می‌کند، بلکه جویدن آن‌ها به رفع انقباض فک نیز کمک می‌کند که یک نشانه اصلی استرس می‌باشد.

 

جوان آنلاین

نظرات بینندگان