arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

ادعای سازمان منع سلاح شیمیایی: بمباران شیمیایی ۲۰۱۷ الطامنه کار نیروی هوایی سوریه بود

تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادعا کرده است که در آن زمان،‌ یک جنگنده سوخو ۲۲ نیروی هوایی سوریه با بلند شدن از پایگاه هوایی الشعیرات یک بمب سارین از نوع M۴۰۰۰ در قسمت جنوبی الطامنه انداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارشی مدعی شد که نیروی هوایی سوریه عامل بمباران شیمیایی سال ۲۰۱۷ در الطامنه واقع در غرب سوریه بوده است.

تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادعا کرده است که در آن زمان،‌ یک جنگنده سوخو ۲۲ نیروی هوایی سوریه با بلند شدن از پایگاه هوایی الشعیرات یک بمب سارین از نوع M۴۰۰۰ در قسمت جنوبی الطامنه انداخته است.

طبق ادعای این تیم تحقیقاتی، این هواپیمای جنگنده متعلق به تیپ ۵۰ لشکر هوایی ۲۲ سوریه حدود ساعت ۶ روز ۲۴ مارس ۲۰۱۷ (۴ فروردین ۹۶) این عملیات را انجام داده است. براساس گزارش ادعایی تیم مذکور، عملیات این جنگنده به همین ترتیب در روز ۳۰ مارس همان سال (۱۰ فروردین ۹۶) دوباره تکرار شده است.

همچنین این تیم وابسته به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مدعی است که یک بالگرد نیروی هوایی سوریه با ترک پایگاه هوایی حماه در روز ۲۵ مارس ۲۰۱۷ (۵ فروردین ۹۶) یک سیلندر گاز را بر روی بیمارستان الطامنه انداخته‌ که منجر به نشر گاز کلر شده است.

این گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی که کارشناسان اعتقاد دارند تحت نفوذ طرف های آمریکایی و صهیونیستی تنظیم شده ، در حالی بعد از گذشت سه سال از آن حادثه مطرح شده که آمریکایی‌ها و حامیان گروه‌های تروریستی در سوریه بارها به درخواست دولت سوریه جهت بررسی موضوع حملات شیمیایی توسط هیات های بی طرف، بی اعتنایی کردند.

حتی پیش از انجام تحقیقات در مورد حملات ادعایی سوریه به الطامنه، آمریکایی‌ها گزارش های دروغ را بهانه قرار داده و در اوایل آوریل ۲۰۱۷ به پایگاه الشعیرات که ادعا می‌شود جنگنده‌ها از آنجا بلند شده‌، حمله کردند.

بی اعتنایی نزدیک به یک دهه ای غربی ها به درخواست های دولت سوریه جهت تحقیقات بی طرفانه در حالی است که گزارش های مستند و تایید شده حتی از سوی سازمان های بین المللی وجود دارد که گروه‌های تروریستی در سوریه به انبارهای تسلیحات شیمیایی و مراکز نگهداری گازهای کلر شهرهایی که تحت اشغال داشتند، دست یافته بودند.

به گزارش خبرگزاری سانا، روسیه گزارش تازه ارائه شده توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه را محکوم و آن را "نامعتبر" توصیف کرده است.

ائتلاف آمریکایی در سوریه همواره اهداف خاصی را در پرونده حملات شیمیایی در سوریه دنبال کرده است، به طوریکه دو سال پیش در فروردین سال ۱۳۹۶ واشنگتن با این ادعا که دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در خان شیخون در استان ادلب از سلاح های شیمیایی برای حمله به مخالفان خود استفاده کرده، اقدام به حمله موشکی به این کشور کرد. آمریکا و متحدان غربی اش ۵۹ موشک به پایگاه الشعیرات در استان حمص در شمال دمشق شلیک کردند و ادعا کردند که تاسیسات مرتبط با تسلیحات شیمیایی را هدف قرار داده اند.

این حمله در حالی بود که بعدها معلوم شد ارتش سوریه در همان ماه مقر تروریست ها در خان شیخون را هدف حملات هوایی خود قرار داد، در حالی که نمی دانست آنجا محل ساخت تسلیحات شیمیایی توسط تروریست ها بوده است.

انتشار گاز متصاعد شده از این مقر سبب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد، اما آمریکا و همپیمانانش برای افشا نشدن تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی آنان اقدام به متهم کردن دولت سوریه و حمله به این کشور کردند.

یک سال از آن زمان گذشت اما آمریکا و متحدانش نه سناریوی خود را تغییر دادند و نه حاضر به پذیرش شکست خود در سوریه شدند و باز اقدام به تکرار همان اتهام های نخ نما کردند.

در ۱۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ در حالی که ارتش سوریه تروریست ها را در منطقه غوطه شرقی در تنگنا قرار داده بود، واشنگتن و متحدانش ادعا کردند نیروهای دولت اسد شهر دوما در این منطقه را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌ اند.

دولت سوریه حتی حاضر به پذیرش بازرسان بین المللی برای تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی شد و گروه حقیقت یاب بین المللی که در دمشق حاضر شده بودند، قرار شد در ۲۴ فروردین برای بررسی میدانی به شهر دوما بروند، اما درست چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه که همیشه مدعی حمایت از تحقیقات بی طرف بین المللی هستند، حملات هوایی خود را به منطقه آغاز کردند که این امر سبب شد کار گروه حقیقت یاب قبل از آغاز پایان یابد.

آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه و با همین بهانه واهی با ۱۰۳ فروند موشک و راکت، ۱۰ مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد و خسارت هایی را به کشور و مردم سوریه وارد کرد.

جالب اینکه ،‌ یک سال پس از آن «ایان هندرسون» کارشناس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، از تحریف و دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به دوما خبر داد و اعلام کرد که گزارش رسمی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در استان ریف دمشق سوریه، با واقعیت ها منطبق نیست.

در گزارش هندرسون آمده بود "براساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، احتمال دارد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده باشد".

نظرات بینندگان