arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۹۱
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

ذبح منافع ملی در دعوای «شرق گرایان» و «غرب گرایان» / تاملی بر ماجرای توئیت جنجالی سفیر چین در ایران

رضا کدخدازاده: تنظیم روابط‌مان با شرق و غرب، مطلقاً بر پایۀ منافع ملی خودمان باشد؛ نه اینکه دلیل دوستی با یکی از این دو، دشمنی با دیگری باشد. در دنیای سیاست، اگر صرفاً به خاطر دشمنی با یکی، دوستی با دیگری را برگزینیم -یا بالعکس- در واقع با دستان خودمان، خود را وجه‌المصالحۀ طرفین قرار داده‌ایم؛ چنانچه این امر بارها در تاریخ‌مان اتفاق افتاده است. به زبان ساده‌تر: به خاطر اختلافی که با غرب داریم، خود را در آغوش شرق نیندازیم و به خاطر ترس از شرق، در غرب ذوب نشویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا کدخدازاده: در روزهای اخیر و پس از حواشی‌ای که در پی توئیت جنجالی سفیر چین در ایران رُخ داد، (اینجا) نوع ورود برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای به این ماجرا، یک بار دیگر به ما یادآوری کرد که شوربختانه امر خطیر «منافع ملی» در کشور ما هنوز هم می‌تواند ملعبۀ دست جریانات سیاسی و بازی‌های حزبی و جناحی آنها باشد.

در اینجا به آموزه‌های سیاسیِ «منافع ملی» محور در حکمت ایران باستان اشاره‌ای نمی‌شود؛ تا موجب مناقشه نگردد و نگارنده به «باستان‌گرایی» متهم نشود! حتی کاری به آموزه‌های مبتنی بر منافع ملی در دوران اسلامیِ ایران، همچون «سیاست‌نامۀ خواجه‌نظام‌»ها نیز ندارم، که اخیراً سخن گفتن از آنها نیز مصداق باستان‌گرایی و واپس‌گرایی به حساب می‌آید! اما فکر نکنم سخن گفتن از «جنبش مشروطیت» و «انقلاب اسلامی» نیز مناقشه‌برانگیز باشد. بر این اساس می‌توان امیدوار بود که دست‌کم اگر این گزاره‌ها را مطرح کنیم، مرتکب «خبط سیاسی» نشده‌ایم؛ اینکه:

1- چرا با وجود گذشت بیش از یک‌صد سال از مشروطه -که جنبشی مبتنی بر «اولویت مصالح ملت ایران بر هر چیز دیگری» بود- هنوز اهمیت منافع ملی این‌قدر مهجور است؟!

2- چرا با وجود گذشت بیش از چهار دهه از «انقلاب اسلامی» -که «نه شرقی، نه غربی» از شعارهای اصلی آن بود- باید شاهد ذبح غریبانۀ «منافع ملی» کشور در دعواهای سیاسی «غرب‌گرایان» و «شرق‌گرایان» وطنی باشیم؟!

دو پرسش فوق، ما را به تاملی تلخ در این مهم وامی‌دارد که چرا در دعوای اخیر، گروهی در قامت حافظان منافعِ چین در ایران ظاهر شدند و گروهی دیگر نیز از ضرورت قطع ارتباط کامل با چین و پناه بردن به دامان غرب سخن راندند؟! پُر واضح است که آنچه میان این دو گروه، مهم است، نه اختلاف‌شان بر سرِ دو نوع ایدئولوژیِ متضاد -غرب و شرق- بلکه اشتراک‌شان در «وادادگی» و فقدان فهم از منافع ملی کشور است. (البته گروهی هم بودند که از منظر منافع ملی به این دعوا ورود کردند، منتها صدای این گروه آنچنان بلند نیست که در هیاهوی دو گروه دیگر خیلی شنیده شود).

در اینجا این نکته را نیز باید یادآور شد که مقصود نگارنده از نقد به دو گروه اشاره‌شده در بالا، این نیست که سیاست «انزواطلبی» پیشه کنیم و ارتباط‌مان با جهان غرب و شرق را به کلی قطع کنیم؛ یا دچار «توهم» ظهور قطب جدیدی در برابر شرق و غرب در قالب «جنبش عدم تعهد» شویم. بلکه منظور این است که کنشگران سیاسی ایران باید مبتنی بر اولویت «منافع ملی»، خطی را دنبال کنند که در نتیجۀ آن، نه در شرق یا غرب ذوب شویم و نه خود را به سرباز خط مقدّم جبهۀ جنگ آنها برای نابودی یکدیگر تبدیل کنیم.

در واقع، تنظیم روابط‌مان با شرق و غرب، مطلقاً بر پایۀ منافع ملی خودمان باشد؛ نه اینکه دلیل دوستی با یکی از این دو، دشمنی با دیگری باشد. در دنیای سیاست، اگر صرفاً به خاطر دشمنی با یکی، دوستی با دیگری را برگزینیم -یا بالعکس- در واقع با دستان خودمان، خود را وجه‌المصالحۀ طرفین قرار داده‌ایم؛ چنانچه این امر بارها در تاریخ‌مان اتفاق افتاده است. به زبان ساده‌تر: به خاطر اختلافی که با غرب داریم، خود را در آغوش شرق نیندازیم و به خاطر ترس از شرق، در غرب ذوب نشویم. بر این اساس، اگر «غرور ملی» در جسارت یک مقام آمریکایی یا اروپایی نسبت به یک مقام ایرانی خدشه‌دار می‌شود، در برابر جسارت یک مقام چینی یا روسی نیز باید خدشه‌دار شود. اگر جز این باشد، بی‌تعارف چیزی نیست جز: وادادگی! و این در تضاد با منافع ملی کشور و در تضاد با شعار «نه شرقی، نه غربی» انقلاب اسلامی است.

وقتی در جهان کنونی، همچنان برای قدرت‌های بزرگ، پای تسلط بر کشورهای بیشتر در میان است، این دیدگاه که فکر کنیم تفاوتی میان نتیجۀ رفتار آنها خواهد بود و بر این اساس، وادادگی در برابر یک طرف را از طرف دیگر بهتر بدانیم؛ پُشت کردن به ده‌ها و چه بسا صدها تجربۀ تلخ تاریخی است. اگر فهم درستی از سیاست جهانی و منطق قدرت‌های جهان داشته باشیم، به وضوح می‌توان دریافت که برای قدرت‌های بزرگ، آنچه مهم و در واقع نقطۀ اشتراک آنها نیز هست، «سلطه‌جویی» است و اگر هم تفاوتی میان آنها باشد، در راه‌های رسیدن‌شان به این هدف مشترک است. ممکن است یکی، سلطه‌جوی مهربان‌تری از دیگری باشد! اما این مهربانی، خللی در نتیجۀ نهایی ایجاد نخواهد کرد و کشور هدف را به زنجیر می‌کشاند. بدینسان حتی می‌توان گفت که نقطۀ اشتراک میان آنها، از نقاط اختلاف‌شان بیشتر و مهم‌تر است! نقل است «از فرانسیس اول [پادشاه فرانسه از ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷]، می‌پرسند چه اختلافی میان شما و برادرزن شما شارل پنجم [پادشاه اسپانیا از ۱۵۱۶ تا ۱۵۵۶] وجود دارد که دائم در حال جنگ با یکدیگر هستید؟ وی پاسخ داد: نه تنها هیچ اختلافی بین ما وجود ندارد، بلکه ما کاملاً هم با یکدیگر توافق داریم؛ هر دو در پی تسلط بر ایتالیا هستیم!»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
15
کاملا موافقم.ولی متاسفانه طی سالهای اخیر متاسفانه خیلی با اینها دم خور شده ایم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
40
9
البته شما رسانه های غرب گرا و البته دولت مورد علاقه شما از اول هم دنبال غرب و امریکا بودید و باعث از بین رفتن فرصت های زیادی با دور کردن اقتصاد ما از چین شدید. الب هست که خود غربی ها دنبال استفاده از چین هستند ولی شما نوکران غرب برعکس عمل میکنید. چقدر انتخاب مزدورهستی.
این هم از خبر کار کردنت تو روز نیمه شعبان هست.
فرهنگی بازنشسته
|
United States
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
12
"نه تنهاباهم اختلافی نداریم بلکه هردودرپی تسلط برایتالیاهستیم"
دست نویسنده محترم دردنکندبسیارعالی بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
38
چرا تو این کشور هیچ کس به این احتمال که عده ای به ظاهر انقلابی ،اصلا عامل روسیه یا چین هستند نمی پردازه؟بالاخره چین و بویژه روسیه برای منافعشان مثل غربی ها افرادی رو اجیر میکنن
تاریخ ۲۰۰ ساله گذشته ما به کرات این رو اثبات کرده لطفا هیئت تحریریه محترم انتخاب به این مطلب بپردازه.تا یه کم این عوامل دست و پاشونو جمع کنند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
12
7
حالا چی گفته سفیر چین؟ دوصفحه نقد نوشتید آخر هم نگفتید چی گفته.
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
21
8
ایرانی جماعت هنوز تو کف قدرت 2500 سال پیش خودشه
خودش به همه توهین کنه اما هیچکس بهش نگه بالای چشمش ابروه...
وزیر تهمت زد و سفیر دفاع کرد
اشتباه سیاستمداران احساساتی ماست که تمومی نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
12
17
اصلا بحث چین گرایی و غرب گرایی مطرح نیست. نکته این است که آیا سخنگوی وزارت بهداشت حق اظهار نظر در مورد واحدهای سیاسی را دارد؟ چه امریکا باشد و چه چین. اصلا ادبیات این فرد متناسب با سنخگویی نیست. یک روز خطاب به یک کشور غربی میگوید "....این اراجیف...." یک روز خطاب به چین این واکنش را نشان میدهد. امروز هم در مورد مسئله داخلی تردد زیاد خودرو میگوید ".....عشاق جوان...." این فرد صلاحیت سخنگویی را ندارد. آیا اگر یک مقام چینی حرفهای این فرد در مورد ایران را میزد تحمل می کردیم؟ کمااینکه حرفهای امریکایی ها در مورد رفتار ایران در مورد کرنا را تحمل نمیکنیم. حرفهای این آقا در مورد چین دقیقا همان اتهام امریکا به ایران در مورد کروناست و واکنش سفیر چین یک اعتراض مودبانه. بهتر است مشکل مدیریتی در داخل را به یک بحران ملی تبدیل نکنیم.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
8
35
یک سفیر دون پایه با یک توییت ما را به عذرخواهی می اندازه. این یعنی چی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
32
13
غربگراها و وطن فروشها دوباره بهانه ای پیدا کردند برای خوش خدمتی به غرب !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
7
2
به نظرات در این مورد نگاه کنیم و همچنین زور طرفینی که ادعای مواضع مختلف در این مورد دارن ، بهتره دیگه مساله رو ادامه ندیم چون آب در هاون کوبیدن است
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
9
27
یک سفیر جزء بایک توییت کاری میکنه که همه دست به سینه می ایستند.. عجبا
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
4
18
کدوم دشمنی با غرب؟ چند میلیون ایرانی ای که مهاجرت کردن رفتن اونجا کجاش دشمنیه؟
یه جوری میگه دشمنی انگار حاصل ۵۰۰ سال کار فکری تئوریک عه
ناشناس
|
Turkey
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
12
10
درود بر اقای کد خدا زاده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
7
29
چین خفاشخور
م ایرانی
|
France
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
28
13
آخه شما اصلاح طلب ها از منافع ملی چی می دونید؟ یک بخش تون که همیشه ی خدا در بی بی سی و دیگر رسانه های ایران ستیز پاتوق دارید، بخش دیگرتون همیشه ی خدا به دشمن پاس گل می دهید، بخش آخرتان هم که تا هوا را مناسب می بیند ردای میهن پرستی به تن می کند تا آخرین دوستان ایران راهم فراری بدعد و سیاست امریکا در انزوای مطلق ایران را عملی سازد.
شماها همه منافق و دروغگو و از ایران منتفرید. شماها بزرگترین دشمنان این کشور و ملتین.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
6
18
سخنگوی وزارت بهداشت به واقعیتی تلخ اشاره کرد بعید می دانم موضوع به مسائل سیاسی ارتباط داشته باشد که سفیر چین در وادادگی مسیولین سیاست خارجی کشور مان بخواهد اینگو موضع بگیرد و حاکمیت ملی کشورپان را زیر سوال ببرد
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
22
11
ظاهرا به زعم شما جنجالی بوده ،گریه خوبی کرده اید ولی بر سر قبر خالی!زمانه عوض شده ودم خروس غرب زدگی شما بدجوری از زیر لباس مخالفتتان باچین بیرون می زند!!
صدای مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
3
11
عالی بود.
ناشناس
|
Norway
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
35
چین فقط در ظاهر دوست ماست. مثل روس‌ها هر وقت لازم بشه برای منافع خودشان ما را قربانی آمریکا میکنن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
9
21
سفیر چین با مائو گور به گور شده غلط کرد.
دکتر قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
18
10
اتفاقا وزارت خارجه منافع ملی را حفظ کرد وسخنگوی وزارت خارجه درست عمل کرد ولی سخنگوی وزارت بهداشت خلاف منافع کشور سخن گفت حتی ایشان حرف وزارتخانه را نزد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
10
12
والله من متوجه "گستاخی" یا بی ادبی ای در متن سفیر چین نشدم!!!

یه رفتار طبیعی و مودبانه بابت اتهامی است که اقای جهانگیری ان هم در خبر گزاری اناتولی کرده.
در کل مطلب انقدر مهم نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
8
11
والله من متوجه "گستاخی" یا بی ادبی ای در متن سفیر چین نشدم!!!

یه رفتار طبیعی و مودبانه بابت اتهامی است که اقای جهانگیری ان هم در خبر گزاری اناتولی کرده.
در کل مطلب انقدر مهم نبود
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
6
19
انتخاب میدونم که منتشر نمی کنید اما دو نکته را میگم:

من چندین سال است به چین رفت و آمد دارم و میدونم چه آدمهای کینه ای و عقده ای هستند..... از قیافه این فرد هم معلومه

شعار نه شرقی نه غربی را نباید از یاد ببریم. انقلاب بر پایه این شعار است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
4
25
فعلا که کارت بازی روسیه،چین و آمریکا شده ایم
علیرضا نادی
|
France
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
3
6
عالی . دمتون گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
2
11
آقایان عزیز بنابراین ما مجبوریم که هر چه از طرف می بینیم ساکت باشیم و احترام بگذاریم چون:
- میلیاردها دلار ارز صادرات نفت و پتروشیمی ما را بلوکه کرده است به بهانه تحریم آمریکا و فقط اگر لطف کند بجای آن کالا و خدمات به ما بدهد.
- در شورای امنیت سازمان ملل نیاز به رآی و وتوی او داریم چون ممکن است مانند دوره احمدی نژاد که با او گفتگو نکردیم در شورای امنیت همراه غربی ها شود.
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
16
این چینیها دنیا رو نابود کردند گستاخی هم میکنند.
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
8
6
اگر این توییت سیاسی توسط یک اصول گرا زده شده بود اتتخاب خودش را جر میداد ولی طبق معمول با اون رویه منافقانه ای که داره چون آب توی کاسه غربی ها ریخته شده انتخاب سینه چاک میکنه برای دفاع
کیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
3
8
مطلب درستی بود
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
4
12
چینی ها ایران را به اینجا رساندند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
2
7
موافقم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
13
10
هفته پیش میخواستی روابط ما با ترکیه رو به هم بزنی. این هفته هم چین. تو یا خیلی احمقی یا ریگی به کفشت هست.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
6
7
بله درست است که در برابر قدرتهای خارجی نباید واداد . اما وقتی قدرتهای خارجی جنایتکار که حتی در سختترین شرایط کشور شما را محروم از ابتدایی ترین امتیازات اقتصادی میکنند مانند آمریکا و غرب ، و نهایتا در همان موقعیت شما را به عکس العمل در برابر قدرتی دیگر که هیچگاه از ابزار کثیف آنها در برابر هجمه و تجاوز به شما استفاده نمیکند، وادار میکنند ، وادادگی حقیقی اینجا صورت میگیرد . که بار دیگر این واداداگی غربیست که شما را به مواجهه به شرق واداشته است و افسوس که "نرود بر سنگ میخ آهنی"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
7
11
میگن سفیر چین گفته هر کی ناراحته از ایران بره!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
5
3
غرب با این حکومت مشکل داره وانواع دشمنی ها را هم علیه ایران چه در زمان صدام چه بعد از ان نمی دانم چرا علیه انها خرفی زده نمیشه ولی بسیار علیه چین حرف می زنند اکنون درعراق چه کسی به کمک عراق رفت چه کسی علیه عراف بود امریکا تمان زیر ساختاش نابود کرد وعربستان هم هزارن انتخای به عراق فرستاد ولی می بیتیم در عراق علیه ایران حرف می زنند همین وضع همدر ایران وجود دارد چه کسبی به ایران در تحریمات کمک کرد غرب بود یاچین ولی می بینیم مرتب علیه چین سیاه نمایی می شود چرا جون نباید این دوکشور بهم نزدیک شوند الان که شما می خواهید طوری وانمود کنید که چین و غرب به یک شکل به ایران نگاه می کنند در صورتیکه این طور نیست اروپا
اروپا امریکا حکومتی می خواهند تخت اختیارشان باشه مثل کشورهای عربی خاورمیانه ولی چین چنین نگاهی به ایران ندارد ممکن است بخواهد در ایران تاثیر گذار باشد ولی دنبال این نیست بر جکومت ایران مسلط شود خلاصه اینکه با این عقیده که نبابد نه طرفشرق بود نه طرف غرب بلکه باید به منافع کشور توجه داشت که باید با کشوری که در شرایط سخت به تو کمک کردند توجه ویزه ایی داشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
8
9
شما هم جانبدارانه نوشتید و دغدغه منافع ملی ندارید . سخنگوی وزارت بهداشت خبطی کرده است چون مفهوم منافع ملی را نمیداند . چین را غرب مقایسه نکنید . چین به غربی که شما برایش سینه میزنید هزاران شرف دارد . فقط در مساله هسته ای و حقوق بشر چندین بار قطعنامه های غرب را وتو کرده است ؟؟؟؟
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
9
11
به تمام مقدسات و نامقدسات عالم قسم، تفکری موسوم به اصلاح‌طلبان، عین بلاهت و حماقت هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
2
2
همه تان دارید داد می زنید که این همه ناب سامانی در در همه عرصه !وجود دارد اما می ترسید داد بزنبد ؟
ازرپاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
4
9
عالی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
4
17
سفرای چین در تمام دنیا به دستور حکومتشان به شدت پررو و گستاخ و طلب‌کارند. چینی‌ها خود را اربابان جدید دنیا می‌دانند.وزارت خارجه باید سفیر چین را اخراج کند.
نظرات بینندگان