arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹

طالبان: روند دولت افغانستان در آزادی زندانیان، مقدمه‌ای بر آغاز جنگ است

سخنگوی طالبان، روند آزادی زندانیان خود را سوءاستفاده سیاسی کابل خواند و تاکید کرد با وجود این شرایط طالبان مجبور است به جنگ ادامه بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروه طالبان نسبت به چگونگی اقدام دولت افغانستان در زمینه آزادی زندانیان این گروه اعتراض کرده است.

«ذبیح‌الله مجاهد» دولت‌های آمریکا و افغانستان را به عدم رعایت موافقت‌نامه دوحه در زمینه آزادی زندانیان و شروع مذاکرات بین‌الافغانی متهم کرد و گفت که مطابق این موافقت‌نامه، مذاکرات بین‌الافغانی باید در ۲۰ حوت سال گذشته آغاز می‌شد و زندانیان دو طرف هم باید به خاطر تسهیل این مذاکرات در همین روز از زندان آزاد و تبادله می‌شدند.

مجاهد افزود که آمریکا مسوولیت‌ داشت تا روند آزادی زندانیان را بدون تاخیر و جنجال آغاز و تکمیل می‌کرد و در نتیجه آن زمینه برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی فراهم می‌شد.

سخنگوی طالبان همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان (به گفته او، اداره کابل) بنا بر دو دلیل مسوولیت داشت تا در برابر این روند موانع ایجاد نمی‌کرد: اول این‌که جزئیات موافقت‌نامه دوحه با مقامات و طرف‌های سیاسی در کابل در میان گذاشته شده و آن‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند. دوم این‌که شروع مذاکرات بین‌الافغانی ضرورت شدید دولت است و این ضرورت تنها با عملی شدن موافقت‌نامه رفع می‌شود.

وی گفت که نتایج بررسی وضعیت کنونی این است که یا دولت فاقد تجربه و استعداد تعامل سیاسی است و یا هم قصدا می‌خواهد آب را گل‌آلود کند و ماهی بگیرد. او همچنین دولت را متهم کرده است که نشست تیم‌های فنی را که از ۱۲ تا ۱۸ حمل در کابل جریان داشت، عنوان «مذاکره» داده است و به یک ساعت بحث یک هفته طول داده است.

مجاهد همچنین دولت افغانستان را متهم کرده است که از مسایل حقوق بشری زندانیان، سود سیاسی می‌برد و تعهداتش را نادیده می‌گیرد و دلایل رهایی زندانیان را فرمان غنی، بیماری کرونا و افزایش سن آن‌ها عنوان می‌کند.

سخنگوی طالبان مدعی شد تا زمانی که تیم فنی این گروه در کابل بود، دولت در زمینه آزادی زندانیان بهانه‌جویی می‌کرد و حالا که این تیم بازگشته است، به آزادی «یک تعداد زندانیان نامعلوم» اقدام کرده است.

وی این اقدام حکومت را تخریب‌کننده روند آزادی زندانیان و ایجاد کننده مانع در برابر صلح خوانده است.

به گفته مجاهد، معنای ایجاد این گونه موانع در برابر مذاکرات بین‌الافغانی و نادیده گرفتن شرایط گذشته و وضع شرایط تازه، این است که دولت به دوام جنگ و حل مسائل از راه خشونت ترجیح می‌دهد.

وی هشدار داده است که در این صورت گروه طالبان مجبور است به جنگ خود ادامه بدهد و به گفته او، پس از این مسوولیت هرگونه حوادث غیرمترقبه بر عهده طرفی خواهد بود که عمدا در برابر صلح مانع ایجاد می‌کند.

دولت آمریکا که پیش از این دو طرف را به تبادله و رهایی زندانیان و شروع مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کرده است، تاکنون چیزی در باره آزادی زندانیان و همین‌طور موضع تازه طالبان در این باره نگفته است.

شورای امنیت ملی افغانستان امروز اعلام کرد از روز گذشته تاکنون 200 زندانی طالبان از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند.

روز گذشته نیز ۱۰۰ زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان آزاد شدند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان