arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۵۱: خبرهای زلزله بسیار بد است، حدود چهار هزار نفر مرده‌اند

چند تلگراف خارجی در جواب تسلیت روسای کشورها به مناسبت زلزله توشیح فرمودند... خبرهای زلزله بسیار بد است. حدود چهار هزار نفر مرده‌اند. امسال که سال بارانی خوبی در جنوب داریم، این بلا بر سر مردم بیچاره آمد. خیلی عجیب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرهای زلزله بسیار بد است، حدود چهار هزار نفر مرده‌اند

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح شرفیاب شدم ولی طولانی نبود، چون سفیر ایسلند و سفیر هند اعتبارنامه تقدیم کردند. سفیر هند هنگام نطق فین‌فین می‌کر، مثل بچه‌های بی‌تربیت. من خیلی خنده‌ام گرفت. شاهنشاه زیر چشم به من نگاه کردند، دیدم از خنده می‌ترکند، ولی برگزار شد.

در شرفیابی، برنامه آمدن نیکسون و وضع ویتنام و انتخابات آینده او مطرح بود. خوشبختانه کسی در مقابلش نیست وگرنه ممکن بود انتخاب نشود. نه دموکرات‌ها و نه جمهوری‌خواهان کسی با این کالیبر در مقابل او دارند. چند تلگراف خارجی در جواب تسلیت روسای کشورها به مناسبت زلزله توشیح فرمودند...

شب، اطبایی که چشم خانم علم و علیاحضرت ملکه پهلوی را عمل کرده‌اند، مهمان من بودند، آن‌قدر از وضع بد طبی ما صحبت داشتند که واقعا غرق عرق خجلت شدم. [یکی از آنان] می‌گفت: «به عنوان نمونه فیلم عمل چشمی [را] در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به من نشان دادند که اگر سر آن عمل حاضر می‌بودم ناچار بودم کار را از دست طبیب عمل‌کننده بگیرم و خودم انجام دهم، چون مطمئن بودم با این عمل مریض را کور می‌کند!» بعد هم از نبودن دیسیپلین و وجدان طبی در ایران سخن‌ها گفت. من گفتم: «تنها جایی که استثناء است، دانشگاه پهلوی است. کاش بروید آن‌جا را ببینید.» قول داد در سفر آینده برود. البته از اوضاع خودشان در آمریکا هم خیلی تنقید می‌کرد. من‌جمله می‌‌گفت: «نیکسون رئیس‌جمهور و دار و دسته‌اش، یعنی راجرز و کیسینجر و لِرد و غیره سردسته دزدها هستند، با تمام شرکت‌های بزرگ تجارتی زد و بند دارند.»

خبرهای زلزله بسیار بد است. حدود چهار هزار نفر مرده‌اند. امسال که سال بارانی خوبی در جنوب داریم، این بلا بر سر مردم بیچاره آمد. خیلی عجیب است.

نظرات بینندگان