arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید/ نتایج نخستین آزمایش داروی ضد کرونا اعلام شد / شکایت یک زن از رقیب انتخاباتی ترامپ به اتهام تعرض جنسی / سود و قسط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران چقدر است؟ / روایت استاندار تهران از روشی که ایران برای مهار کرونا برگزید / آزاد شدن تردد میان استان‌ها از اول اردیبهشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید/ نتایج نخستین آزمایش داروی ضد کرونا اعلام شد / شکایت یک زن از رقیب انتخاباتی ترامپ به اتهام تعرض جنسی / سود و قسط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران چقدر است؟ / روایت استاندار تهران از روشی که ایران برای مهار کرونا برگزید / آزاد شدن تردد میان استان‌ها از اول اردیبهشت

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

نتایج نخستین آزمایش داروی ضد کرونا اعلام شد: شرکت "گیلید ساینسز" از نخستین نتایج آزمایش انسانی داروی ضد کرونای خود خبر داد. به گزارش بلومبرگ، داروی آزمایشی شرکت "گیلید ساینسز" (Gilead Sciences) در آزمایش‌های ابتدایی روی بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش این داروی موسوم به "رمدسیویر" (remdesivir)، امید پزشکان را برای درمان این ویروس نوظهور افزایش می‌دهد. شرکت گیلید پیشتر از ساخت یک داروی جدید برای غلبه بر کروناویروس و تصمیم خود برای آزمایش آن روی انسان خبر داده بود.

شکایت یک زن از رقیب انتخاباتی ترامپ به اتهام تعرض جنسی: یک زن آمریکایی با ارائه شکوائیه‌ای به دادگاه، مدعی شد که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، سال ۱۹۹۳ در راهرو‌های سنا وی را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است. به گزارش یکشنبه نیویورک تایمز، «تارا رید» در شکایت‌نامه‌ای که به اداره پلیس «متروپولیتن» واشنگتن ارائه کرده، چنین نوشته که این اتفاق در دوره‌ای رخ داد که وی به عنوان کارمند دفتر بایدن در سنا کار می‌کرد.

روایت استاندار تهران از روشی که ایران برای مهار کرونا برگزید: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران انوشیروان محسنی بندپی گفت: در سطح دنیا برای مهار و کنترل این بیماری دو تجربه وجود دارد. وی ادامه داد: یکی از این تجربه‌ها تست‌های فراوان است که کره جنوبی و آلمان در این زمینه پیشتاز هستند و دیگری راهبرد در خانه ماندن و حذف چرخه انتقال ویروس است. محسنی بندپی تصریح کرد: راهبرد در خانه ماندن در کشور ما پیاده شده و نظارت بر آن سبب اثربخشی موثر این راهبرد شده است.

سود و قسط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران چقدر است؟: وام یک میلیونی که قرار است برای یارانه‌بگیران واریز شود در هر ماه ۴۷ هزار تومان قسط و در مجموع حدود ۱۲۹ هزار تومان سود بازپرداخت دارد. ، با پیشنهاد بانک مرکزی و توافقی که در دولت انجام شد، قرار بر این است که مبلغ یک میلیون تومان از محل منابع بانکی به صورت تسهیلات به حساب یارانه بگیران واریز شود. شرایط پرداخت این وام به  این صورت است که هر ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر امکان درخواست دریافت این وام را دارند و می‌توانند بعد از اعلام سامانه‌ای که دولت معرفی می‌کند، تقاضای دریافت را در آن اعلام کنند.

۵.۴ میلیون میانگین حقوق کارکنان در سال 99: با افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق کارکنان در سال جاری، میانگین حقوق کل به حدود ۵.۴ میلیون تومان می‌رسد. افزایش متوسط ۱۵ درصدی حقوق کارکنان را دولت در قالب لایحه بودجه به مجلس برد، اما در جریان بررسی در کمیسیون تلفیق، تصویب شد که باید حقوق دریافتی کارکنان به‌گونه‌ای باشد که به کسی کمتر از ۲.۸ میلیون تومان پرداخت نشود. بر این اساس دولت رشد متوسط ۱۵ درصدی حقوق را در سال جاری در دستور کار دارد و حداقل دریافتی از حدود ۱.۵ میلیون در سال گذشته به ۲.۸ میلیون تومان رسید.

نهایی شدن توافق تاریخی اوپک برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت: ٢٣ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سرانجام پس از ساعت‌ها و روزها مذاکرات فشرده با موافقت مکزیک برای کاهش تولید روزانه ٩.٧ میلیون بشکه‌ نفت در ماه‌های مه و ژوئن به اجماع رسیدند. خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شده است، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یک ماه مه سال ٢٠٢٠ میلادی (١٢ اردیبهشت‌ماه ٩٩) مستثنا هستند.

آزاد شدن تردد میان استان‌ها از اول اردیبهشت: رئیس جمهور صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: ‌در رفت و آمد بین شهرستان‌ها و استان‌ها، اگر استانی استاندار یا شورای تامین یا هر کس دیگری تصمیمی گرفت و در روزهای اخیر تردد برخی شهرستان‌ها را ممنوع کرده است، از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود. وی تاکید کرد: هیچ استانداری، هیچ شهرستانی حق ندارد در تردد بین شهرستان مانع ایجاد کند. پلیس و نیروهای بسیج هم در نظر داشته باشند که تردد بین شهرستان‌ها از امروز آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز نخست اردیبهشت آزاد می‌شود.

۷۱۶۸۶ آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور: دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۱۶۸۶ نفر رسید. وی با اشاره به کاهش نسبی در روند فوتی های این بیماری، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا کنون ۴۴۷۴ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. جهانپور گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۴۳۸۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

استعفای کرونایی وزیر کشور ترکیه: «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه شامگاه یکشنبه در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از سمت خود استعفا کرد. استعفای وی پس از آن صورت گرفت که انتقاد‌ها از وی به دلیل نحوه اداره بحران کرونا به شدت افزایش یافت. شامگاه جمعه صویلو از اعمال مقررات منع آمد و شد در ۳۱ استان این کشور به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

نظرات بینندگان