arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

احتمال تولید واکسن "کرونا" تا یک سال آینده / ایمنی "گله ای" نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین نتایج روش های درمانی مورد مطالعه برای درمان بیماران کرونا، در عین حال از احتمال تولید واکسن کرونا بین ۹ ماه تا یک سال آینده خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین نتایج روش های درمانی مورد مطالعه برای درمان بیماران کرونا، در عین حال از احتمال تولید واکسن کرونا بین ۹ ماه تا یک سال آینده خبر داد.

 دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، گفت: شعار هفته سلامت که از اول تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می شود، با هشتگ "کرونا را شکست می دهیم" بوده و شعار اصلی آن «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» است که بر اساس شعار سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است. شعار جهانی نیز "حمایت از پرستاران و ماماها"ست و چون بهورزان و نیروهای بهداشتی هم در ایران اقدامات پرستاران و ماماها را انجام می دهند، این شعار را بومی سازی و انتخاب کردیم. محوریت برنامه های هفته سلامت، مقابله با کرونا بر طبق بسیج ملی مقابله با کروناست.

آخرین وضعیت روش های درمانی کرونا
جهانپور درباره آخرین وضعیت روش های درمانی کرونا، گفت: برنامه های مطالعات بالینی داروی فاویپراویر در دست اجراست و با توجه به اینکه در ژاپن و چین برای این دارو با توجه به عوارض آن، اثربخشی خاصی برای درمان کووید ۱۹ گزارش نشده است، این دارو وارد فاز مطالعات بالینی شد و هر نوع تجویز مستلزم نتایج مطالعات بالینی است. درمان هایی مانند همویرفیوژن هم در فاز مطالعاتی بوده و اثربخشی قطعی نشان نداده اند. داروی هیدروکسی کلروکین هم به عنوان دارویی با اثربخشی نسبی در پروتکل درمانی ما قرار دارد. استفاده از اکتمرا و آمپول رمدسویر (Remdesivir) هم فاز مطالعات بالینی را طی می کند.

وی افزود: سلول درمانی برای بهبود عوارض ریوی نیز روشی بود که در برخی بیماران اثربخشی آن دیده شده بود و دارد فاز مطالعاتی را طی می کند. باید توجه کرد که تاکنون هیچ کدام از این روش ها را نمی توانیم درمان اثربخش و حتی اثربخش نسبی محسوب کنیم، هر روشی برای درمان کرونا که در دنیا در حال مطالعه بوده، همزمان در ایران هم در حال مطالعه است و ده ها طرح مطالعاتی طب مدرن و مکمل در ایران در دست مطالعه قرار دارد.

احتمال تولید واکسن کرونا تا یک سال آینده
وی افزود: همچنین امیدها این است ظرف ۹ ماه تا یک سال و نیم آینده واکسن کرونا تولید شود که البته احتمالی است. در حوزه تشخیص هم از تست های PCR به عنوان تست اختصاصی، سی تی اسکن به عنوان تست با حساسیت تشخیص بالا استفاده می شود. تست های سرولوژیک که همزمان با کشوری چون امریکا در ایران به تولید رسیده، برای تشخیص کرونا با روش الایزا در حال مطالعه است و قابلیت تولید آن وجود دارد. هنوز پروتکل های مورد استفاده تست های سرولوژیک با توجه به نوع آنتی بادی ها علیه کرونا تدوین نشده است و با تولید انبوه تست های الایزا بسیاری از آزمایشگاه ها می توانند از این فناوری استفاده کنند؛ چراکه فناوری تولید آن در کشور وجود دارد و به محض تایید آن می توانیم حتی بیش از تست PCR آن را تولید کرده و آزمایشگاه های بیشتری را برای آن قرار دهیم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر ایمنی گله‌ای و یا قرنطینه کامل، گفت: ما بیش از ۶۰۰ هزار نفر در کشور زیر مجموعه وزارت بهداشت داریم که تعدادی از آن‌ها پزشک، پرستار و کارشناس بهداشت و به نوعی صاحب نظر هستند. به علاوه تعداد زیادی هیئت علمی داریم و قاعدتا ممکن است ۶۰۰ هزار نظر هم داشته باشیم. قاعدتا این‌ نظرها، نظر وزارت بهداشت تلقی خواهد شد.

ایمنی گله ای نداریم
جهانپور ادامه داد: در عین حال باید توجه کرد که واحد شمارش انسان گله نیست و در مقابله با کرونا چیزی به نام ایمنی گله‌ای نداریم و اگر بخواهیم نامی بر آن بگذاریم، ایمنی گروهی است. تلاش ما این نیست که ما به سمت ایمنی گروهی برویم؛ چرا که ایمنی گروهی یک رویداد است که ما با آن روبرو می‌شویم و در جایی جبرا اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان گفت استراتژی نظام سلامت این است که ایمنی گروهی ایجاد شود؛ ایمنی گروهی هم اگر جایی اتفاق بیفتد به خاطر این است که به نوعی یک بیماری ممکن است بر همه ابزارهای بشر غلبه کند و شما چاره برای مقابله با آن نداشته باشید. بنابراین مواجهه با این موضوع جبری است و اختیاری نیست و چنین انتخابی هم در وزارت بهداشت وجود ندارد.

چند درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا می شوند؟
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شاید پنج تا ۱۰ درصد جمعیت کشور یا در بدبینانه‌ترین حالت ۱۵ درصد جمعیت یک کشور مبتلا شوند. بر همین اساس همه تلاش‌هایی که برای درمان و ایزولاسیون مبتلایان، قرنطینه افراد مشکوک یا مجاور با فرد مبتلا و اقدامات دیگری که تحت فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌شود، آموزش‌ها و اعمال محدودیت ها، پروتکل‌هایی که تصویب، ابلاغ و اجرایی می‌شود، همه برای این است که ما به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم و زمان و فرصت بخریم و بار ترافیک و ازدحام ناگهانی به سیستم درمانی کشور تحمیل نکنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. در عین حال از این ستون تا آن ستون در هر اپیدمی بیماری نوپدید فرج است و ان شاالله گشایشی خواهد شد که در ماه‌ها و هفته‌های آتی راحت‌تر با این بیماری برخورد کنیم.

احتمال همزمانی کرونا با آنفلوآنزا در پاییز؛ آری یا خیر؟
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ماندگاری کرونا تا پاییز و همزمانی کرونا با اپیدمی آنفلوآنزا، اظهار کرد: امیدواریم در هفته‌های آتی راحت‌تر بتوانیم با این بیماری برخورد کنیم. حتی امروز هم در موقعیت هفته اول اسفند قرار نداریم و و هیچ پرستار و پزشک ما در هراس و نگرانی هفته اول اسفند نیست. امیدوارم طی دو ماه آینده هم چنین حسی را نسبت به امروز داشته باشیم و وضعیت بهتر شود. امیدواریم در هفته‌های آتی به مهار و کنترل نسبی بیماری نزدیک شویم. البته نمی‌توان زمانی برای آن پیش بینی کرد و نمی‌توانیم بگوییم شر این ویروس برای همیشه از سر بشر کم خواهد شد یا خیر. زیرا این بیماری نوپدید است.

جهانپور همچنین گفت: اکنون به نظر می آید که پیش بینی صاحب نظران این است که برای ماه ها و سال های آتی احتمالا باید یک زندگی مسالمت آمیزی با کرونا در نظر بگیریم و بنابر این نظرات قاعدتا فصل سرد کرونا مهمان ماست و در عین حال همیشه فصل سرد برای ما آغاز یک اپیدمی آنفلوآنزا نیز هست. بنابراین همانطور که سال گذشته با آنفلوانزای تیپ A مواجه بودیم، اگر کرونا هم تا پاییز از جامعه بشری رخت نبندد، باید هر دو ویروس را میزبانی کنیم و برای آن آمادگی داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان