arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

رویترز: ریاض مذاکره با انصارالله درباره آتش بس را از سرگرفته است

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد که عربستان مذاکراتی را به صورت غیرمستقیم با انصارالله را برای تقویت آتش بس شکننده در یمن از سرگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد که عربستان مذاکراتی را به صورت غیرمستقیم با انصارالله را برای تقویت آتش بس شکننده در یمن از سرگرفته است.

انتشار این خبر به دنبال شکست های مکرر نیروهای عربستانی در هفته گذشته در مناطق قانیه، الجریبات و ناطع در استان البیضا، شهرستان صرواح در استان مارب و منطقه الضبات در استان تعز و کشته یا زخمی شدن شماری از نیروهای سعودی و نقض آتش بس اخیر و افزایش درگیری بین نیروهای طرفدار عربستان و امارات در یمن صورت می گیرد که به کشته یا زخمی شدن شماری از طرفداران آنان منجر شده است.

در همین حال به دنبال انتشار این خبر مقامات جنبش انصار الله یمن اعلام کردند که کاملا به عربستان برای مذاکره بی اعتمادند به خصوص که جنگنده های آن با وجود اعلام آتش بس اخیر مناطق یمن را هدف حمله قرار داده اند.

"ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد پنجشنبه هفته گذشته به طور رسمی از اعلام توافق آتش‌ بس در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس ۲ هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز قابل تمدید است.

جنگنده های سعودی به دنبال برقراری این آتش بس تاکنون 266 بار اقدام به بمباران مناطق مختلف یمن کرده اند که بر اساس اعلام طرف های یمنی به صورت میانگین در هر یک ساعت یکبار آتش بس را نقض کرده اند.

به گزارش شبکه المسیره یمن نیز "محمد عبدالسلام" سخنگوی انصارالله یمن شامگاه سه‌شنبه در این ارتباط با مذاکرات جدید برای آتش بس تاکید کرد که پیش از توقف حملات و شکسته شدن محاصره یمن، هیچ راهی برای مذاکره و گفت‌وگو با ائتلاف سعودی وجود ندارد.

وی افزود، اولویت ملت یمن توقف حملات و برداشته شدن محاصره از طرف سعودی است تا زمینه گفت‌وگو در شرایط امن و آرام میسر شود و پیش از توقف حملات و شکسته شدن محاصره، هیچ راهی برای مذاکره و گفت‌وگو وجود ندارد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد: تجارب گذشته نشان می‌دهد که هر گفت‌وگویی در سایه محاصره و جنگ منجر به شکست می‌شود و ملت ما هرگز نخواهند پذیرفت که فرایندی که شکست آن چندین بار اثبات شده است، بار دیگر تکرار شود.

یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد که جنگنده‌های دشمن در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن داشته‌اند این در حالی است که پیشتر عربستان آتش بس یک طرفه‌ای را اعلام کرد.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با هشدار به ائتلاف سعودی اعلام کرده بود، پاسخ به تنش‌های نظامی ائتلاف و بدعهدی آن در موضوع آتش‌بس در روزهای پیش‌رو داده خواهد شد.

بسیاری از مقام‌های یمنی نسبت به نیت عربستان در این خصوص ابراز تردید کرده‌ و معتقدند این تاکتیک جدید است تا ائتلاف بتواند از آن برای تجدید قوا و جبران خسارت‌های اخیر خود استفاده کند.

عربستان در حالی اقدام به نقض آتش بس و بمباران مکرر مناطق مسکونی یمن می کند که این روزها اخباری از انتشار ویروس کرونا در یمن منتشر شده است و این کشور از شش سال قبل در محاصره دریایی ، زمینی و هوایی نیروهای سعودی و ائتلاف تشکیل شده از سوی آن قرار دارد و از ورود غذا و دارو به این کشور جلوگیری می شود و مردم یمن اکنون از کمبود مواد غذایی دچار سوء تغذیه شده اند و شماری نیز به خاطر کمبود دارو جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان