arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
رئیس سازمان نظام پزشکی:

جامعه پزشکی و مراکز درمانی نیازمند کمک هستند / پرسنل در وضعیت خستگی و فرسودگی قرار دارند

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: کادر بیمارستانها در اپیدمی کرونا خسته و فرسوده شده اند و پزشکان و مراکز درمانی خصوصی نیازمند کمک برای پرداخت مطالبات ها و استمهال وام ها هستند و اگر حمایت عملی صورت نگیرد، آسیب جدی ایجاد می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدرضاظفرقندی روز سه شنبه در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: کاری که وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در اپیدمی کرونا انجام داد افتخار آفرین است، شاگردان من در همه جای دنیا، در آمریکا و اروپا حضور دارند و من با آنها در ارتباط هستم و واقعا با توجه به گفته‌های آنها پی می بریم که کاری بی بدیل در کشور ما انجام شد که قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست، اما این کار مثل وزنه برداری است که وزنه ۲۰۰ کیلویی را بالای سر برده و ایستاده و اگر نتواند این بار را به خوبی به زمین بگذارد کلاً زمین می‌خورد و سقوط می کند.

وی افزود: در حال حاضر باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند همین زمین خوردن وزنه بردار را موجب شود چون این‌ها مواردی است که روی همه چیز اثر می‌گذارد. مدارس و دانشگاه‌ها اولین جایی بودند که تعطیل شدند و آخرین جایی هستند که باید باز شوند و این یک استراتژی درست است.


ظفرقندی گفت: در خصوص وضعیت فعلی کشور باید بگویم با نظام پزشکی‌های سراسر کشور صحبت کرده‌ام و همه ادعا می‌کنند که شرایط خوب شده، ورودی بیمار کم شده و فعلا در رابطه با تجهیزات بیمارستان و تخت بستری و حتی تخت‌های بخش ویژه مشکل ندارند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این وضعیت به معنی آن نیست که از وضعیت کادر درمان غفلت کنیم. اصرار دارم که نگاه ویژه به نیروها و کادر درمان داشته باشیم، در رابطه با تجهیزات می‌توانیم از خیرین کمک بگیریم اما برای نیروها نمی توانیم، برای تجهیزات واقعا مردم و خیرین کار بزرگی انجام دادند، در یک بیمارستان مردم ۱۳ ونتیلاتور اهدا کردند یا در بیمارستان امام خمینی(ره) ۷ ونتیلاتور اهدا کردند،

ظفرقندی گفت: یک بحث مهم وضعیت نیروی انسانی است، پرسنل در وضعیت خستگی و فرسودگی هستند، خواهش من این است که این موضوع را جدی بگیریم و کمک کنیم. از طرف دیگر وضعیت روحی آنها هم اهمیت بسیار دارد. پزشکان و پرستاران به حمایت مالی احتیاج دارند.

وی افزود: من همیشه از ورود به این مباحث ابا دارم اما چون اینجا نماینده آنها هستند می‌گویم که همکاران جوان ما در بیمارستان‌های دولتی با کارانه خود زندگی می‌کنند اما در وضعیت فعلی بیماران دیگر و حتی بیماران نیازمند جراحی مراجعه نمی‌کنند و شرایط اقتصادی در بیمارستانها، چه دولتی و چه خصوصی خوب نیست. براساس گزارش‌ها در بیمارستان‌های خصوصی حدود ۶۰ درصد کاهش ورودی دارند و حقوق پرسنل و پرستاران را نمی توانند تامین کنند.
ظفرقندی گفت: در خصوص کمک به جامعه پزشکی و کادر درمان نامه‌ای برای آقای دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ارسال کردیم و ایشان دستور دادند به آقای دکتر دژپسند و آقای دکتر همتی که این بحث را به صورت جدی تامین کنند در مورد تسهیلات بانکی و در مورد پرداخت مطالبات بیمه‌ها، وام ها و استمهال وام ها، اگر این اتفاق نیفتد و این حمایت عملی صورت نگیرد به نظرم یک آسیب جدی در ادامه کار ایجاد می شود و این عدم حمایت باعث دلسردی و باعث عدم تحمل ادامه کار است.

وی افزود: بحث بسیار مهم دیگر هم حمایت از نیروها به لحاظ ماسک و لوازم حفاظتی است که البته در این بحث وزارت بهداشت واقعا کار بزرگی انجام داد. اما حالا همه بخش‎ها نیازمند لوازم حفاظتی هستند و باید مطب‌ها هم دیده شوند. در خصوص تامین تجهیزات حفاظتی در مطب‌ها اگر کم بگذاریم بار بیماران روی بیمارستان‌های دولتی می‌افتد و مجددا بیمارستانها با مشکل روبه رو می‌شوند. خواهش می‌کنم خروجی جلسه حمایت جدی و همه جانبه از جامعه پزشکی باشد. حتی جناب اقای دکتر جهانگیری هم اعلام کرده‌اند اگر مصوبه‌ای در دولت لازم باشد دولت آن را انجام می‌دهد.

جلسه ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست علی نوبخت، با حضور مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان نظام پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و تنی چند از صاحبنظران جامعه پزشکی تشکیل شد.
در این جلسه حاضران درباره آخرین وضعیت همه گیری بیماری کووید19، شرایط بیمارستانها، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بازگشایی مدارس و دانشگاهها و نحوه امتحانات دانش آموزان و دانشجویان، چگونگی ورود اتباع خارجی و هموطنان ساکن در خارج از کشور به کشور، همچنین بهره مندی کادر درمان از مزایای ایثارگری به بحث و گفت و گو پرداختند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان