arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

ماسک بعد از استفاده قابل شستشو است؟

با توجه به شیوع گسترده‌ بیماری کرونا و کمبود ماسک، اکنون این سؤال مطرح است که آیا می‌توان از ماسک‌های تهیه شده چندین بار استفاده کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به شیوع گسترده‌ بیماری کرونا و کمبود ماسک، اکنون این سؤال مطرح است که آیا می‌توان از ماسک‌های تهیه شده چندین بار استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری توصیه‌شده در برابر ویروس کرونا، استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک است. ماسک‌های استاندارد توصیه‌شده توسط سازمان‌های معتبر همچون سازمان بهداشت جهانی و یا سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ماسک‌های جراحی (پزشکی) و ماسک‌های N۹۵ است. اما با توجه به شیوع گسترده‌ این بیماری و کمبود ماسک، اکنون این سؤال مطرح است که آیا می‌توان از ماسک‌های تهیه شده چندین بار استفاده کرد؟

قباد مرادی  اظهار کرد: برخی از ماسک‌های پارچه‌ای ساخته‌شده توسط افراد قابلیت شست‌وشو و استفاده مجدد را دارد لذا از آنجا که شست و شو ممکن است تا حدودی بر قطر منافذ تاثیر داشته باشند، توصیه می‌شود که در استفاده مجدد از یک لایه دستمال کاغذی همراه آن استفاده کنند.

وی افزود: ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است لذا افراد می‌توانند با شست و شو ماسک دفعات متعدد از آن استفاده کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: ماسک‌های نازک و کاغذی را می‌توان تنها یک روز استفاده کرد و قابل شست‌وشو نیستند.

مرادی ذکر کرد: در شرایط فعلی کارکنان بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها، به دلیل برخورد با بیماران کرونایی باید تنها یک روز از این ماسک ها استفاده و آن را در پایان کار تعویض کنند.

وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: افراد زیر ۵۰ سال در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای می‌توانند روزه‌بگیرند و مشکلی در این خصوص نخواهند داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه یادآور شد: به افراد بالای ۵۰ سال نیز که دارای بیماری زمینه‌ای ازجمله بیماری های قلب و عروق، بیماری های تنفسی و ریوی و آسم، دیابت و بیماری های کلیوی هستند توصیه می‌شود که با پزشک متخصص خود جهت روزه گرفتن مشورت داشته باشند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان