arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

استاندار: روند روزانه کرونا در خوزستان، تزایدی است / مردم اهواز رعایت را کنار گذاشته‌اند

استاندار خوزستان با بیان اینکه روند روزانه بیماری در خوزستان، تزایدی است، گفت: نسبت به هفته گذشته سرعت ابتلا در اهواز افزایش یافته و خیز برداشته است؛ این مساله به معنی این است که در یکی دو هفته اخیر مردم اهواز مراقبت لازم را انجام ندادند و فکر کردند کرونا تمام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار خوزستان با بیان اینکه روند روزانه بیماری در خوزستان، تزایدی است، گفت: نسبت به هفته گذشته سرعت ابتلا در اهواز افزایش یافته و خیز برداشته است؛ این مساله به معنی این است که در یکی دو هفته اخیر مردم اهواز مراقبت لازم را انجام ندادند و فکر کردند کرونا تمام شده است.

غلامرضا شریعتی چهارشنبه شب در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی با تبریک هفته سلامت، اظهار کرد: از همه تلاشگران عرصه سلامت در بخش‌های بهداشت و درمان و مجاهدانی که از خودگذشتگی می‌کنند تا سلامت را به مردم برگردانند، تشکر می‌کنم. همچنین دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک می‌گویم و از همه دلاورمردان سپاه که از تمامیت ارضی کشور حفاظت می‌کنند و جهت مقابله با کرونا در زمینه گندزدایی و راه‌اندازی مراکز قرنطینه اقدام کرده‌اند، تشکر می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پیشاپیش روز معلم را نیز به معلمان عزیز که علیرغم همه مشکلات و سختی‌های در مسیر، لحظه‌ای کار را رها نکردند و از طریق شبکه‌های مجازی کار آموزش را انجام دادند، تبریک می‌گویم.

استاندار خوزستان با اشاره به روند تزایدی بیماری کرونا در سطح کشور، تصریح کرد: بیماری در سطح کشور رو به افزایش است، اگرچه شیب ابتلا در حال کندتر شدن است. همچنین روند روزانه بیماری در خوزستان، تزایدی است.

وی با اشاره به افزایش بیماریابی در خوزستان، بیان کرد: از ۲۶ فروردین ماه تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در خوزستان به سه آزمایشگاه افزایش یافته و روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت نیز با افتتاح آزمایشگاه آبادان، تعداد آزمایشگاه‌های کرونای ما به چهار آزمایشگاه می‌رسد. بنابراین طبیعی است که تعداد بیماران افزایش می‌یابد اما باید توجه داشت که افزایش بیماریابی، امکان آلوده کردن افراد دیگر را کاهش می‌دهد.

شریعتی خاطرنشان کرد: از همه افرادی که با علائم اولیه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تشکر می‌کنیم زیرا این کار موجب می‌شود بیماری سریعتر تشخیص داده شود و افراد کمتری آلوده شوند بنابراین از هر کسی علائم اولیه مانند تب، گلودرد و سرفه خشک دارد می‌خواهیم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند زیرا با تاخیر در مراجعه، درمان سخت‌تر می‌شود و تعداد بیشتری از افراد نیز به بیماری مبتلا می‌شوند.

وی بیان کرد: موارد سندروم تنفسی رو به کاهش است اما موارد مثبت کروناویروس رو به افزایش است که این موضوع نشان می‌دهد علیرغم گرما، هنوز از کرونا رها نشده‌ایم و همچنان مقاومت و مدیریت را ادامه خواهیم داد.

استاندار خوزستان گفت: با گذشت ۶۵ روز از بروز موارد مثبت کروناویروس، در کنترل بیماری‌ها مجرب‌تر شده‌ایم و درصد موارد فوت روز به روز کاهش می‌یابد بنابراین هر چه مرگ و میر را بیشتر کنترل کنیم، بر اپیدمی فائق شده‌ایم اما هر چه میزان مرگ و میر بالاتر برود، کنترل و پیروزی ما کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به موارد ابتلا و مرگ و میر در حوزه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان، تصریح کرد: موارد فوتی در آبادان و اهواز کمتر بوده است. میزان بهبودیافته‌ها نیز در همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بالای ۷۰ درصد بوده و قابل قبول است. باید تلاش کنیم بیماران بستری نیز بهبود یابند و فوتی‌ها به حداقل برسد.

شریعتی با اشاره به وضعیت مرگ و میر زنان و مردان خوزستانی مبتلا به کرونا، گفت: مشخص است که در هفته‌های اخیر زنان بی‌مبالاتی کرده‌اند و یا زنان با سنین بالا مبتلا شده‌اند و همین مساله موجب شده میزان مرگ و میر زنان افزایش یابد که باید فرزندان مراقبت بیشتری از پدران و مادران خود کنند.

وی بیان کرد: میانگین سنی مبتلایان نیز نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته و تعداد مبتلایان جوان ما کمتر شده است؛ این مساله نشانه خوبی است اما باید از افرادی که سنین بالاتری دارند بیشتر مراقبت شود زیرا این گروه در صورت ابتلا، بیشتر در خطر مرگ هستند. میانگین سنی موارد فوت نیز افزایش یافته است و جوانان کمتری از دست داده‌ایم.

استاندار خوزستان افزود: تعداد فوتی‌های دارای بیماری زمینه‌ای نیز نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است یعنی کسانی که بیماری زمینه‌ای داشتند مراقبت بهتری داشته‌اند اما کسانی که بیماری زمینه‌ای نداشتند به دلیل اینکه درصد فوت در بیماران دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر بود، بی‌مبالاتی کردند و این مساله، نشانه بدی است. مردم باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و خطرپذیری را به حداقل برسانند.

وی گفت: تعداد فوتی‌های زیر ۶۰ سال نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است بنابراین می‌بینیم کسانی که بالای ۶۰ سال دارند دقت بیشتری کرده‌اند ولی افراد زیر ۶۰ سال احساس کردند که بیماری بر آنها فائق نمی‌آید و خطرپذیری و رفتارهای پرخطر انجام دادند و موارد مرگ و میر در این گروه سنی افزایش یافت. این مسائل هشداری است به افراد کم‌سن‌تر و یا کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند.

شریعتی افزود: همچنان بیماران مبتلا به کرونا که دارای بیماری قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و ریوی هستند، بیشترین موارد مرگ و میر دارای بیماری‌های زمینه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان همچنان زنان خانه‌دار در صدر مبتلایان به کرونا هستند، عنوان کرد: زنان خانه‌دار از ماندن در خانه خسته می‌شوند و برای کارهای غیرضروری از منزل خارج می‌شوند و یا زنان مسنی هستند که فرزندان آنها مراقبت لازم را انجام نمی‌دهند و در جامعه آلوده می‌شوند و آنها را آلوده می‌کنند و به کام مرگ می‌کشانند. بنابراین اگر مادران‌تان را دوست دارید، باید مراقبت کنید.

استاندار خوزستان گفت: پس از زنان خانه‌دار، افراد دارای شغل آزاد، بازنشسته‌ها و پرسنل بهداشت و درمان بیشترین مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه پزشکان و پرستاران در معرض ابتلا هستند، خاطرنشان کرد: اگر مردم می‌خواهند کادر بهداشت و درمان همچنان خدمت‌گزاری را ادامه دهند باید مراقبت بیشتری داشته باشند تا کمتر بیمار شوند و کمتر به بیمارستان مراجعه کنند تا پزشکان و پرستاران کمتر به بیماری مبتلا شوند.

شریعتی با اشاره به موارد ابتلا به کروناویروس به تفکیک شهرستان‌ها، گفت: شرق اهواز، غرب اهواز، خرمشهر، دزفول، رامشیر و آبادان به ترتیب بیشترین موارد ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: درست است که اهواز از نظر فراوانی و تعداد ابتلا همیشه در صدر بوده است اما نسبت به هفته گذشته نیز سرعت ابتلا در اهواز افزایش یافته و خیز برداشته است؛ این مساله به معنی این است که در یکی دو هفته اخیر مردم اهواز مراقبت لازم را انجام ندادند و فکر کردند کرونا تمام شده است.

استاندار خوزستان گفت: مردم اهواز در این مدت به دستورالعمل‌ها عمل نکردند در حالی که انتظار از مردم اهواز بیش از این بوده است. اهواز مرکز استان است و مردم این شهرستان باید الگویی برای سایر نقاط استان باشند اما چنین چیزی شاهد نیستیم بنابراین از مردم اهواز خواهش می‌کنیم که دقت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اهواز مرکز استان است و مردم از سایر نقاط خوزستان به این شهر سفر می‌کنند و مردم باید همچنان ماسک و دستکش استفاده کنند و مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. اینکه در یکی دو هفته به سرعت شاهد خیز موارد ابتلا در اهواز هستیم مشخص می‌کند مردم این کارها را کنار گذاشته‌اند. با توجه به جمعیت اهواز، این روند می‌تواند تمام استان خوزستان را زمین‌گیر کند. این موارد برای ما هشدار و زنگ خطری است.

شریعتی گفت: یک رفتار خطرناک در یکی از روستاهای رامشیر موجب شد آمار ابتلا در آن منطقه از چهار بیمار، در طول ۵۰ روز به ۹۵ بیمار برسد و موارد ابتلا یک مرتبه و به صورت انفجاری طغیان کرد. البته با همکاری مردم و قرنطینه کامل، وضعیت کنترل شد اما این مساله تذکری برای همه ما است تا از رفتار خطرناک بترسیم و به اطرافیان خود تذکر دهیم تا کار خطرناک انجام ندهند.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده، سرعت ابتلا در خرمشهر نیز بسیار کند شده است. در روستای جسانیه اهواز نیز به علت موارد خطرناک شاهد افرایش تعداد ابتلا بودیم و این روستا نیز قرنطینه شد.

استاندار خوزستان هشدار داد: اکنون کرونا در حال رفتن از شهر به روستا است و موارد ابتلا در روستاها افزایش یافته است که باید روستاییان مراقبت بیشتری کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی بیان کرد: اکنون فصل برداشت است و روستاییان اگر می‌خواهند کشت خود را به سلامت برداشت کنند باید سالم باشند و برای سلامت خود باید رفتار خطرناک نداشته باشند و از پذیرش مهمان و قوم و خویش در روستا پرهیز کنند.

شریعتی افزود: در رامشیر، جسانیه اهواز، میداوود و روستاهای اطراف باغملک تعداد بیماران افزایش یافته است که به آنها تذکر می‌دهم. به همه مردم به ویژه کسانی که رفتار خطرناک می‌کنند تذکر می‌دهم مراقبت کنند.

وی با اشاره به افزایش موارد بستری کروناویروس در خوزستان، گفت: این مساله نشان از این است که خودمراقبتی و محافظه‌کاری در حال کنار گذاشتن است. این مساله، نگران کننده و هشداری برای ما است و باید از این کار جلوگیری شود زیرا خودمان گرفتار می‌شویم. اگر چه مرگ و میر مهم است اما میزان ابتلا نیز حائز اهمیت است.

استاندار خوزستان با اشاره به موارد ابتلا به کروناویروس در یک‌صد هزار نفر جمعیت، بیان کرد: به علت رفتارهای خطرناک، یک باره رامشیر از انتها به ابتدای جدول رسیده است. حضور دو خانواده از هفتکل در یک مراسم عزاداری نیز باعث شد این شهرستان در رتبه بعدی قرار بگیرد. وضعیت ابتلا در باغملک نیز افزایش یافته اگر چه هنوز وضعیت این شهرستان خوب است. رامشیر، هفتکل و هویزه زنگ خطری برای ما هستند اما شرایط کنترل شده و باید از طغیان جلوگیری شود تا با انفجار موارد بیماری مواجه نشویم.

وی ادامه داد: البته در هویزه به علت اینکه ابتدا نتایج آزمایش یک فرد اشتباه گفته شده بود، تصور بر این بود که این بیمار، سالم است اما با نمونه‌برداری مجدد مشاهده شد این فرد مبتلا به کرونا است و تعدادی را مبتلا کرده بود.

شریعتی بیان کرد: آبادان، شوشتر و اندیمشک شرایط بدی داشتند اما با همراهی مردم و مداخله، اکنون وضعیت بهتری دارند.

وی گفت: در اهواز مناطقی مانند گلستان، عین ۲، کیانپارس و باهنر جزو مناطق دارای تعداد بالای مبتلایان هستند که باید مراقبت بیشتری کنند. همچنان به مردم اهواز هشدار می‌دهیم و می‌خواهیم مراقبت بیشتری کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این روزها کرونا دشمن نامرئی و مشترک بشریت است. با همراهی مردم، ۶۵ روز از مدیریت رفتار این ویروس می‌گذرد. در دو بخش درمان و اقدامات پزشکی کارهای خوبی انجام شده است. همچنین در بخش حکمرانی سعی کردیم فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را تعلیق کنیم تا فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی رعایت شود.

وی افزود: در این مدت، استان خوزستان نسبت به کشور ۵ برابر کم‌خطرتر بوده است یعنی تعداد مبتلایان کشور ۰.۱ درصد بوده اما تعداد مبتلایان خوزستان ۰.۰۲ درصد بوده است. این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده است که در این بازه زمانی، خوزستان نسبت به استان‌های دیگر فعالیت‌های اقتصادی بیشتری دارد و از نظر جمعیت، متراکم‌تر است.

شریعتی بیان کرد: باید فکر کنیم هر فردی ممکن است آلوده به ویروس باشد بنابراین باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند.

وی گفت: با بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و اصناف، وارد مرحله سازگاری با ویروس شده‌ایم اما لازمه سازگاری؛ افزایش سرعت، رصد، شناسایی، مداخله و اقدامات مقابله‌ای و میدانی است که در این راستا تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا افزایش یافته است و به محض اینکه تعداد موارد ابتلا در منطقه‌ای افزایش یافته، مداخله و قرنطینه انجام شده است.

استاندار خوزستان افزود: در این مرحله که شامل کنترل بیماری و سازگاری با آن است، نیازمند همکاری مردم هستیم زیرا بدون همکاری مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و اگر مردم رفتارهای خطرناکی انجام دهند، همه زحمات هدر می‌رود. کسانی که رفتار خطرناک می‌کنند، سلامت افرادی که خودمراقبتی می‌کنند را به خطر می‌اندازند و به آنها ظلم می‌کنند بنابراین نیازمند همکاری آحاد مردم هستیم و خواهشمندیم دقت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: روز چهارشنبه در خوزستان و اهواز کمیته‌ای با حضور فرماندار، دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد تا اکیپ‌هایی تشکیل شود و اصناف را بررسی کنند.

شریعتی افزود: مقرر است در عین حال که مشاغل کم خطر و با خطر متوسط فعالیت خود را آغاز می‌کنند، دستورالعمل‌های بهداشتی را برای خود و مراجعه‌کنندگان رعایت کنند. این اکیپ‌ها با بررسی اصناف، به اصنافی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ابتدا تذکر می‌دهند و در صورت عدم عمل به تذکرات، برخورد قضایی و قانونی انجام می‌شود.

وی گفت: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی علی‌رغم میل باطنی مجبور به پلمب مغازه‌ها و جلوگیری از ادامه فعالیت اقتصادی آنها هستیم. می‌خواهیم هم معیشت مردم بیش از این به خطر نیفتد و فعالیت اقتصادی انجام شود و هم با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتقال ویروس به حداقل برسد اما در مقابل کسی که نسبت به سلامت خود و مراجعین اهتمام قائل نشود، مجبور به تعطیلی و برخورد قانونی هستیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: ارباب رجوع نیز هنگام مراجعه به ادارات باید حداقل پروتکل‌های بهداشتی یعنی داشتن ماسک را رعایت کنند. کارمندان کار مردم را انجام می‌دهند اما اگر قرار است با رفتار پرخطر ارباب رجوع، به خطر بیفتند دیگر امکان ادامه ارائه خدمات وجود ندارد بنابراین ارباب رجوع باید حداقل پروتکل‌ها را رعایت کنند تا امکان انتقال ویروس به حداقل برسد.

وی عنوان کرد: از ظرفیت نیروهای جهادی استفاده کرده‌ایم و تیم های واکنش سریع تشکیل شده اند تا کنترل‌های منطقه‌ای و نقطه‌ای را با هدایت فرمانداران انجام دهند و در صورتی که در نقطه‌ای با طغیان مواجه شویم، سریعا ورود کنند و پک‌های بهداشتی توزیع و ضدعفونی و گندزدایی انجام شود و در صورت لزوم، مناطق را قرنطینه کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

شریعتی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و برای سلامت خود و خانواده خود تلاش کنند زیرا در برخی مناطق، مردم کمتر رعایت می‌کنند.

نظرات بینندگان