arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

دولت لیبی: فجایع لیبی زیر سر امارات است / شبه‌نظامیان حفتر از گاز اعصاب استفاده کردند

وزیر کشور دولت «الوفاق»ضمن بیان اینکه امارات عامل فجایع لیبی است، اعلام کرد که شبه‌نظامیان حفتر از گاز اعصاب در درگیری‌ها استفاده کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور دولت «الوفاق»ضمن بیان اینکه امارات عامل فجایع لیبی است، اعلام کرد که شبه‌نظامیان حفتر از گاز اعصاب در درگیری‌ها استفاده کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت «الوفاق» لیبی در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز چهارشنبه در طرابلس برگزار شد، در واکنش دخالت‌های امارات در کشور لیبی و حمایت از «خلیفه حفتر» رهبر شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی»، این کشور را عامل تمام فجایع لیبی دانست و اعلام کرد که در درگیری‌ها از گاز اعصاب استفاده شده است.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «الجزیره»، وزیر کشور دولت الوفاق در این ارتباط گفت که امارات می‌خواند هرج و مرج تا ابد در لیبی ادامه داشته باشد.

فتحی باشاغا در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست که بداند امارات دادن تسلیحات و امضای قراردادهای نظامی با خلیفه حفتر به لیبی خسارت وارد می‌کند. و خاطر نشان کرد که هواپیماهایی حامل سلاح زیادی که از سوریه برخاسته‌اند، در فرودگاه «بنغازی» (شرق لیبی) فرود می‌آیند و شبه‌نظامیان وابسته به خلیف حفتر را تجهیز می‌کنند.

باشاغا همچنین گفت که شبه‌نظامیان وابسته به حفتر در درگیری با نیروهای دولت الوفاق در محور صلاح‌الدین (جنوب طرابلس) از گاز اعصاب استفاده کرده‌اند که این این گاز باعث کشته شدن بسیاری از این نیروها شده است.

وی ادامه داد: «این اقدام تنها از شرکت فاگنر برمی‌آید»؛ به گفته وزیر کشور لیبی این شرکت یاشده یک شرکت روسی است که ماه‌هاست در از نیروهای حفتر حمایت می‌کند و در کنار آنها می‌جنگد.

فتحی باشاغا همچنین که حفتر از «مزدوران مصری» در حملات خود علیه نیروهای الوفاق بهره گرفته است.

وزیر کشور لیبی با وحشیانه خواندن حملات حفتر عنوان کرد که این شبه‌نظامیان بی‌هدف مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را بمباران کردند.

در این ارتباط، هیأت اعزامی سازمان ملل نیز، روز سه‌شنبه، گزارش کرد که به دنبال شدت گرفتن درگیری‌های دو طرف در اطراف شهر «ترهونه» در جنوب شرق پایتخت لیبی بسیاری از ساکنان خانه‌های خود را ترک کردند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

نظرات بینندگان