arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

الخلیج الجدید: عربستان مسیر کشتی‌های حامل نفت به سمت آمریکا را تغییر می‌دهد

عربستان سعودی پس از آنکه در پی سقوط قیمت نفت به شدت مورد انتقاد آمریکا قرار گرفت، در حال بررسی تغییر مسیر انتقال میلیون‌ها بشکه نفتی است که توسط کشتی‌های نفتی به آمریکا منتقل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان سعودی پس از آنکه در پی سقوط قیمت نفت به شدت مورد انتقاد آمریکا قرار گرفت، در حال بررسی تغییر مسیر انتقال میلیون‌ها بشکه نفتی است که توسط کشتی‌های نفتی به آمریکا منتقل می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی الخلیج الجدید روز پنجشنبه در گزارشی به وضعیت واردات نفت خام عربستان به آمریکا و هزینه‌هایی که در پی توقف نفتکش‌های تحت اجاره عربستان و همچنین کاهش شدید تقاضا و افت قیمت نفت به این کشور تحمیل می‌شود، پرداخت و به نقل از منابع آگاه نوشت که احتمال دارد عربستان مسیر نفتکش‌های خود را به جای آمریکا به سمت بازارهای اروپا و آسیا تغییر دهد.

یک منبع بازرگانی و فعال در زمینه حمل و نقل دریایی گفت که چنانچه آمریکا واردات نفت خام عربستان را متوقف کند، عربستان سعودی از امکان هدایت نفتکش‌ها به مسیر دیگر سخن گفته است.

بر اساس اطلاعات منابع و داده‌های حمل و نقل دریابی، حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت عربستان سعودی در حال رسیدن به آمریکاست و قرار است این میزان بشکه نفت در هفته‌های آینده وارد آمریکا شود و این موضوع فشار بیشتری را بر بازارهایی که در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند، وارد می‌کند.

مقامات آمریکایی در روزهای گذشته فاش کردند که واشنگتن قصد دارد محموله‌های نفت خام عربستان را متوقف کند یا بر روی این محموله‌ها عوارض گمرکی وضع کند که این امر باعث افزایش مشکلات نفتکش‌هایی می‌شود که هم اکنون بر روی دریا در حال حمل این مواد هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که امکان متوقف کردن نفتکش‌های عربستان سعودی را که به سمت آمریکا در حرکت هستند بررسی خواهد کرد.

«فرانک فانون » معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور انرژی نیز در هفته گذشته گفت که احتمال وضع تعرفه‌های گمرکی بر نفتکش‌های عربستان سعودی وجود دارد.

در همین حال ، منابع فعال در بخش حمل و نقل دریایی گفتند که عربستان سعودی در ماه گذشته سعی کرد موافقت مالکان کشتی‌ها را برای ذخیره‌سازی محموله‌ها به دست آورد اما بسیاری از آن‌ها به دلیل افزایش قیمتها و عدم تمایل به محدود کردن کشتی‌ها با این درخواست مخالفت کردند.

فعالان نفتی در بازارهای اروپا و آسیا گفتند که پیش می‌شود عربستانی‌ها در صورت اعمال محدودیت (از سوی آمریکا) ، انتقال محموله‌ها به سایر بازارها را در نظر بگیرند که در این صورت فشار زیادی به مخازن ذخیره‌سازی این دو منطقه (اروپا و آسیا) وارد خواهد شد.

یک منبع در یک شرکت تجارت جهانی با اشاره به اینکه در صورت تحقق موضوع یاد شده ارسال محموله‌ها به اروپا بیشتر احتمال دارد، افزود: مطمئناً اگر سعودیها قیمت‌های ارزانتری ارائه دهند، مشتری‌ها از آن‌ها استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد هنوز فضای ذخیره‌سازی دارند یا شاید موافقت کنند که برای مدتی ذخیره‌سازی شناور باشد.

در همین حال یکی دیگر از منابع در یک شرکت بازرگانی نفتی آسیا اظهار داشت: انتظار دارند که در صورت متوقف کردن واردات نفت عربستان از سوی آمریکا، بسیاری از برنامه‌های تعیین شده عربستان برای بازارهای آمریکا به این منطقه (آسیا) سرازیر شود.

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) اعلام کرد که به قراردادهای طولانی مدت با مشتریان خود برای تحویل محموله‌های نفت خام برای ماه‌های آوریل، می و ژوئن متعهد است.

این شرکت در بیانیه‌ای افزود: تغییر در مقصد کشتیها یک امر عادی در فعالیت‌های ما به ویژه برای شرکتی در حد و اندازه آرامکو است.

الخلیج الجدید اضافه کرد که کاهش تقاضا در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت، آمریکا را بر آن داشت تا گزینه‌های ذخیره‌سازی خود را بررسی و چنین اقدامی را در نظر بگیرند.

داده‌های حمل و نقل دریایی نشان می‌دهد که ۱۹ نفتکش غول پیکر که هر یک قادر به حمل ۲ میلیون بشکه نفت هستند به سمت بنادر مهم آمریکا در خلیج آمریکا در حرکت هستند.

این اطلاعات حاکی از آن است که سه تانکر جداگانه که در اجاره عربستان هستند نیز در حال حاضر در خارج از بنادر خلیج آمریکا لنگر انداخته‌اند.

در همین حال یک منبع فعال در بخش حمل و نقل دریایی گفت: این یک عمل بسیار پرهزینه برای سعودی‌ها است زیرا هر اتفاقی برای محموله‌ها می‌افتد صاحبان نفتکش جریمه‌های تأخیر را مطالبه خواهند کرد و این هزینه‌ها هنگامی که قیمت نفت بالاتر بود می‌توانست اجاره را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: این یک قمار بسیار گران قیمت برای سعودی‌ها است زیرا می‌تواند از متوقف کردن تولید، گران‌تر باشد.

بر اساس برآوردها هزینه‌های اضافی که به عنوان دیرکرد (مجازات‌های تاخیر) شناخته می‌شود در ماه گذشته به ازاء هر روز ۲۵۰ هزار دلار برای هر کشتی بود.

قیمت روزانه اجاره نفتکش‌ها در ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار دلار افزایش یافت و اگرچه این هفته به ۱۵۰ هزار دلار در روز کاهش یافت اما هنوز هم بالا است و در صورت تاخیر کشتیها، این میزان به هزینه‌های دیگر از جمله بیمه اضافه می‌شوند.

منابع در بازار نفت گفتند که با توجه به کاهش تقاضا و کاهش پالایش بیشتر شرکت‌های پالایشگاهی طی روزهای اخیر از بازارهای نفتی آمریکا غایب بودند.

یکی دیگر از فعالان بخش حمل و نقل دریایی اظهار داشت: اکنون تردید بیشتری در مورد حمل و نقل‌های جدید وجود دارد زیرا شرکت‌های پالایش آمریکا مکانی برای (ذخیره سازی) نفت در اختیار ندارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان