arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
روداو (Rudaw) بررسی کرد؛

تنش بین ایران و آمریکا در عراق فعلا کاهش یافته؛ اتفاقات بعدی، چگونه رقم خواهد خورد؟

به نظر می‌رسد آمریکا از ترس حملات بیشتر، سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و دفاع موشکی سی‌رم را برای محافظت از نیروهای خود به عراق ارسال کرده است. اقدامی که برخی مقامات آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفتند ممکن است از جانب ایران تحریک آمیز تلقی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنش بین ایران و آمریکا در عراق فعلا کاهش یافته

مایا گبلی در خبرگزاری کردی رودو (Rudaw) نوشت: هفته‌ها از درگیری جناح‌های تحت حمایت ایران در عراق با نیروهای آمریکایی گذشته، اما کارشناسان هشدار می دهند که ایران و آمریکا احتمالا در حال تجدید قوا برای درگیری تازه هستند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: پس از آن که در ماه مارس آخرین راکت‌های کاتیوشا به تأسیسات آمریکایی در عراق اصابت کرد، واشنگتن شروع به برنامه‌ریزی برای طراحی عملیاتی بی سابقه در عراق کرد. در طرف مقابل جناح‌های جدید همپیمان ایران نیز سفیران غربی را تهدید به قتل کردند.

فیلیپ اسمیت گفت: حتی اگر ما شاهد حملات موشکی نباشیم، ایرانی‌ها احتمالا برنامه‌ای جدید در سر دارند. این نیروها که به عنوان بخشی از ائتلاف نبرد با گروه داعش ایجاد شدند، امروز خود با داشتن بیش از دو هزار موشک به نیروهایی متخاصم تبدیل گردیدند.

ماه گذشته، پنتاگون شروع به تهیه نقشه‌هایی برای تشدید حملات علیه گروه‌های تحت حمایت ایران یعنی کتائب حزب‌الله به عنوان مظنون شماره یک حمله به پایگاه‌های عراقی کرد.

یک مقام ارشد عراقی گفت: واشنگتن به ما گفته كه اگر تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها كشته شوند، به طور همزمان 122 هدف در عراق را مورد حمله قرار می‌دهند.

بمباران در چنین مقیاسی می‌تواند عواقب عظیمی داشته باشد.

دیپلمات‌های ائتلاف با هشدار نسبت به چنین اقدامی به آمریکا گفته‌اند که بمبارانی در این وسعت ممکن است تلفات غیرنظامی به بار بیاورد که این اتفاق احتمالی بغداد را برای اخراج دائمی نیروهای خارجی تحریک می‌کند.

سه دیپلمات غربی گفتند كه آمریکا فعلا به دلیل گسترش ویروس کووید-19 دست نگه داشته است.

یک منبع دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر در همین شرایط حمله دیگری صورت بگیرد و یک آمریکایی در آن کشته شود، این برنامه به سرعت اجرایی می‌شود.

دیگر ائتلافی وجود ندارد
پس از ترور ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی در ماه ژانویه، واشنگتن و تهران در آستانه جنگی تمام عیار و خطرناک قرار داشتند. با ترور سلیمانی ایران وادار به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق به وسیله ده‌ها فروند موشک بالستیک شد.

اکنون به نظر می‌رسد آمریکا از ترس حملات بیشتر، سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و دفاع موشکی سی‌رم را برای محافظت از نیروهای خود به عراق ارسال کرده است. اقدامی که برخی مقامات آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفتند ممکن است از جانب ایران تحریک آمیز تلقی شود.

یک دیپلمات غربی که عضو یکی از کشورهای ائتلاف است به خبرگزاری فرانسه گفت: ائتلاف آنطور که می‌شناختیم دیگر وجود ندارد.

یک نماینده جنبش فتح، از گروه‌های نزدیک به ایران نیز در مورد اهداف واشنگتن گفت: طرف آمریكایی در مورد عقب نشینی و تحویل پایگاه‌ها به بغداد جدی نبوده و در واقع مجدداً نیروهای خود را به دلایل تاكتیكی برای محافظت از سربازان خود در میان شیوع ویروس کرونا مستقر كرده است.

کتائب حزب الله نیز تأکید کرده که این تغییر و تحولات باید به عقب نشینی کامل و دائمی منجر شود وگرنه در آینده بر شدت حمله موشکی‌ خود خواهد افزود. این گروه اضافه کرد: اگر آنها از عراق عقب نشینی کنند زنده خواهند ماند.

روشن شدن شعله‌های آتش
اکنون به نظر می‌رسد جناح‌های جدیدی به وجود آمده‌اند.

در ماه گذشته، سه گروه جدید آمریکا را تهدید به حملات موشکی کردند، آن‌ها همچنین سفیران آمریکایی و انگلیس را تهدید کرده و فیلم‌هایی از رصد سفارت آمریکا در بغداد و پایگاه غربی عین الاسد به وسیله پهپاد منتشر ساختند.

دو مقام ارشد ائتلاف گفتند که آنها تصور می‌کنند این گروه‌ها در واقع همان گروه‌های قدیمی باشند، به بیانی بهتر کتائب حزب‌الله و گروه‌های قدیمی خود را به گونه‌ای تازه سازماندهی کرده‌اند. اسمیت گفت که به نظر می‌رسد ایران در حال سازماندهی مجدد متحدین عراق است.

او افزود: اکنون آرامش نسبی وجود دارد، اما به محض اینکه شرایط مهیا شود احتمالا شاهد آتش افروزی دوباره این گروه‌ها باشیم.

در سیاست نیز، جنگ میان ایران و آمریکا بر سر عراق در شرایط بحرانی است.

نخست وزیر مصطفی الکاظمی که به عنوان چهره‌ای میانه‌رو دیده می‌شود، در حال آماده سازی کابینه خود است و مقامات آمریکایی قرار در ماه ژوئن برای انجام مذاکرات کلیدی به بغداد سفر کنند.

یک دیپلمات غربی گفت که اگر کاظمی نتواند با آمریکا به توافق برسد ممکن است واشنگتن دولت عراق را طرفدار ایران دانسته و تحریم‌های جدیدی علیه بغداد اعمال کند.

رناد منصور از محققین چتم هاوس گفت که حتی مذاکرات ماه ژوئن می‌تواند منجر به اختلاف بیشتر شود.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا می‌خواهد دولت عراق را به نوعی دست نشانده خود کند، اتفاقی که می‌تواند یک حرکت خطرناک باشد.

این اتفاق در واقع بدین معنا است که ما تصمیم گیرنده برای دولت عراق هستیم: شما یا با ما هستید یا علیه ما؟

نظرات بینندگان