arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

لایو خبر - ۶ اردیبهشت ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناهماهنگی رئیس و سخنگو / سخنگوی اداره گذرگاه‌های مرزی عراق، بازگشایی مرزهای این کشور را تکذیب کرد
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۰۰:۱۴
اداره گذرگاه‌های مرزی عراق شامگاه شنبه بازگشایی مرز‌های این کشور را با برخی از همسایگانش تکذیب کرد. «علاء الدین القیسی»، سخنگوی اداره گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون تصمیمی برای بازگشایی هیچ گذرگاه مرزی گرفته نشده و همه خروجی‌های کشور بسته است.
آیا استفاده از پرتو‌های ماورای بنفش بر ضد کرونا به انسان آسیب می زند؟ / استفاده از لامپ‌های far UVC برای ضدعفونی کردن فضا‌های عمومی
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۰۰:۱۴
پژوهشگران نشان داده‌اند که پرتو‌های ماورای بنفش می‌توانند برای ضد عفونی کردن سطوح و از بین بردن ویروس‌ها در هوای محیط به کار برده شوند تا از سرایت ویروس کرونا در فضا‌های عمومی جلوگیری کرد. بررسی هایی اثرات این نوع لامپ‌های ماورای بنفش بر پوست موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرند و به این نتیجه رسیدند: «لامپ‌های UVC با طول موج ۲۲۲ نانومتری می‌توانند به طور بی‌خطری برای استریل کردن پوست انسان به کار برد.»
زالی: «کاهش مبتلایان به کرونا» بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی است / بستری ۲۴۰ مبتلای جدید در تهران طی ۲۴ ساعت
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۷
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افت آمار مبتلایان به کرونا، گفت: خوشبختانه بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی در میزان مراجعان بستری و تعداد مبتلایان کاملا مشهود است.
زالی: «کاهش مبتلایان به کرونا» بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی است / بستری ۲۴۰ مبتلای جدید در تهران طی ۲۴ ساعت
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۷
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افت آمار مبتلایان به کرونا، گفت: خوشبختانه بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی در میزان مراجعان بستری و تعداد مبتلایان کاملا مشهود است.
زالی: «کاهش مبتلایان به کرونا» بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی است / بستری ۲۴۰ مبتلای جدید در تهران طی ۲۴ ساعت
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۷
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افت آمار مبتلایان به کرونا، گفت: خوشبختانه بازتاب شکل گیری طرح فاصله گذاری اجتماعی در میزان مراجعان بستری و تعداد مبتلایان کاملا مشهود است.
نگرانی جدید پزشکان درباره کرونا / بسیاری از مبتلایان به کرونا هیچ علامتی ندارند
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۶
نتیجه دو تحقیق پزشکی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از مبتلایان به ویروس جدید کرونا هیچکدام از علائم بیماری «کووید ۱۹» را نداشته‌اند. یافته‌های این دو پژوهش که روز جمعه منتشر شد بر نگرانی دانشمندان مبنی بر اینکه گروهی از مبتلایان بدون آنکه بدانند ناقل نوع جدید ویروس کرونا هستند افزوده است. نتیجه تحقیق دانشگاه پزشکی میامی نشان می‌دهد که موارد ابتلا به این ویروس در یکی از بخش‌های ایالات فلوریدا احتمالا بیش از ۱۶ برابر شمار رسمی مبتلایان است.
هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره گواهینامه مصونیت از کرونا / آیا بهبود یافتگان، مصون از ابتلای دوباره هستند؟
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۶
در برخی کشور‌ها پیشنهاد صدور گواهینامه مصونیت برای بهبودیافتگان از بیماری "کووید ۱۹" مطرح شده است. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که مصونیت این افراد در برابر ابتلای دوباره ثابت نشده است.
جهانگیری: کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از کرونا شامل امتیاز‌های مالیاتی می‌شود / رمز موفقیت ایران در کنترل و مقابله با کرونا همراهی مردم است
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۵
معاون اول رییس جمهوری گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در امر حمایت و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از کرونا مشارکت می‌کنند، در صورتی که کمک‌های آن‌ها به حساب‌های مشخص شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز شود، از امتیاز‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.
۶۴ درصد تهرانی‌ها «نیازمند کمک اقتصادی دولت» هستند/ ۳۱ درصد موافق قرنطینه اجباری
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۵
بر اساس نظرسنجی ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ۶۴.۴درصد شهروندان تهران اعلام کردند در حال حاضر از لحاظ اقتصادی برای گذران زندگی خود به کمک دولت نیاز دارند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: تا کرونا در کشور مهار نشود، فعالیت صنوف به شرایط عادی باز نمی‌گردد / در زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بیش از ۷۰ درصد مردم برای خرید مایحتاج از منزل خارج می‌شدند
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۵
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه همزمان با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بسیاری از صنوف دچار آسیب شده اند، گفت: تا زمانی که بیماری کرونا به طور کامل مهار نشود، وضعیت فعالیت صنوف در کشور به شرایط عادی بر نمی‌گردد. زالی با اشاره به نظرسنجی که ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، انجام داده است، ادامه داد: طبق این نظر سنجی‌ها بیش از ۷۰ درصد مردم در زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، به علت خرید مایحتاج ضروری از منزل خارج می‌شدند.
وزیر اقتصاد: عرضه ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اموال دولتی از ۱۴ اردیبهشت در بورس
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه به زودی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم»، خبر داد و شروع پذیره نویسی فروش واحد‌های این صندوق را از شنبه هفته آینده (۱۴ اردیبهشت) لغایت ۳۱ ماه جاری اعلام کرد.
تلفات کرونا در جهان از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۲۳:۲۳
بر اساس آخرین آمار، تعداد قربانیان ویروس کرونا در سرتاسر جهان از ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت که بیش از یک چهارم آن مربوط به آمریکاست. همچنین طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان به بیش از ۲ میلیون ۸۶۷ هزار نفر رسیده است.
عراق سه گذرگاه مرزی خود با ایران را باز خواهد کرد / با بازگشایی سه گذرگاه شلمچه، زرباطیه و مندلی به صورت یک روز در هفته موافقت شد
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۹:۰۴
هیات گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد که قرار است سه گذرگاه مرزی خود با جمهوری اسلامی ایران را باز کند. رئیس هیات گذرگاه‌های مرزی عراق گفت: با بازگشایی سه گذرگاه شلمچه، زرباطیه و مندلی به صورت یک روز در هفته موافقت شد. این تصمیم به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی تا کنون اجرایی نشده است.
هشدار هواشناسی: تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور تا چهارشنبه ( ۱۰ اردیبهشت) / از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۷:۰۴

سازمان هواشناسی کشور با صدور دو هشدار زرد و نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور تا چهارشنبه ( ۱۰ اردیبهشت) خبر داد. احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و برخورد صاعقه وجود دارد بنابراین از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود. محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در تردد عشایر کوچ‌رو و مراقبت از محصولات کشاورزی از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی است.

نامه ۱۲۸ استاد برجسته دانشگاه به صداوسیما / افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تلفن همراه مردم در گرو آزادسازی فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ است / فرکانس های بلا استفاده در اختیار صدا و سیما، منابع کمیاب ملی است
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۶:۱۳

صد و ۲۸ استاد دانشگاه در نامه‌ای به ریاست سازمان صدا و سیما از او خواستند ترتیبی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای استفاده بهینه از منابع طیف فرکانسی به عنوان منابع کمیاب ملی فراهم شود.

حریرچی: احتمال دو تا سه طغیان بیماری در دنیا طی یک سال آینده / اعمال جراحی در بیمارستان‌ها آغاز شده و احتیاج به خون داریم / بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما مضایقه نکنند
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۰

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: : به طور واضح می‌گویم که تا کشف دارو و واکسن بیماری، در اکثر کشورهای جهان حدود دو الی سه طغیان دیگر بیماری طی یک سال آینده در پیش رو خواهیم داشت. وی همچنین افزود: در اواخر اسفند ماه در تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی به بحران خوردیم، اما خوشبختانه با اطلاع رسانی مناسب مقداری از بحران خارج شدیم. اما توجه کنید که اعمال جراحی در بیمارستان‌ها آغاز شده و احتیاج به خون داریم. بر همین اساس از مردم می‌خواهیم اهدای خون به خصوص در ماه رمضان را در نظر داشته باشند.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت: افزایش بیماری کرونا در استان‌های پرتردد / مردم رعایت نکنند بیماری شعله ور می شود
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۲:۵۶

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور یکسان نیست و در برخی از استان‌های مهمان پذیر و پرتردد همچون آذریایجان‌های شرقی و غربی، تهران و فارس شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. وی افزود: کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت و باید منتظر موج‌های دیگر باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.

مقام چینی: واکسن کرونا را ساخته ایم
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۷

یک مقام چینی اعلام کرد واکسن جدید کرونا که در این کشور ساخته شده و در حال گذراندن آزمایش‌های بالینی است، احتمالاً تا اواخر تابستان برای استفاده گروه‌های خاص (ازجمله کادر درمانی) و در اوایل سال جاری میلادی برای استفاده عموم مردم وارد بازار خواهد شد.

۴۴۰ آزمایش کرونا در هر ساعت؛ نتیجه آزمایش، در ۱۴ دقیقه آماده می‌شود
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۶

یک شرکت آلمانی، نوعی آزمایش پادتن ابداع کرده که می‌تواند به شناسایی سریع کروناویروس کمک کند. پژوهشگران امیدوارند که این آزمایش، در اواخر ماه مه سال جاری در دسترس باشد. برنامه آنها این است که در صورت موفقیت‌های نخست، بتوانند در هر ماه بیش از ۲۵ میلیون آزمایش انجام دهند. سیستم ارزیابی مورد استفاده این شرکت می‌تواند در هر ساعت، ۴۴۰ آزمایش انجام دهد و نتیجه آنها را طی ۱۴ دقیقه آماده کند.

صفحه اینستاگرامی تتلو مسدود شد
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۵

بامداد امروز کاربری که ادعا می‌شود مدیر برنامه امیرحسین مقصودلو (تتلو) است، تصویری در فضای مجازی منتشر کرد که نشان می‌دهد اینستاگرام به دلیل فعالیت‌های غیراخلاقی صفحه این خواننده خارج نشین را مسدود کرده است. گفتنی است؛ تتلو، در صفحه اینستاگرام خود برای دختران زیر سن قانونی و نوجوان، فراخوان غیر اخلاقی منتشر کرده بود.

ما احمدی‌نژادی‌ ۵۰ نفریم و فراکسیون تشکیل می‌دهیم
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۵

شمس الدین حسینی نماینده تنکابن در مجلس یازدهم و وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: جمع ما احمدی‌نژادی‌ها در مجلس جمع است؛ ۵۰ نفریم و فراکسیون تشکیل می‌دهیم. حسینی گفت: اغلب مدیران شاخص دولت نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رای آوردند. در همین مجلس ۸ عضو کابینه دولت نهم و دهم، ۹ استاندار، تعداد قابل‌توجهی از معاونان وزرا، فرمانداران و مدیران دوره احمدی‌نژاد رای آوردند و از منتخبان مجلس یازدهم هستند. می‌توانم بگویم که بالغ بر ۵۰ نفر هستند. این افراد با هم فصل مشترک دارند و باهم سال‌ها همکاری کرده‌اند.

خطر بازگشت بحران در گیلان
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۴

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت: پس از عادی شدن ترددها بیشتر مبتلایان در حوزه خانوادگی است، یعنی مردم با عادی قلمداد کردن این موضوع در محافل و دیدارهای خانوادگی شرکت کرده‌اند که این امر باعث شده شیوع کرونا در جمع خانوادگی افزایش یابد . قربانی ادامه داد: فقط در روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت بالغ بر ۷۰۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان گیلان افزایش یافت، این نشان می‌دهد که کماکان خطر بازگشت بحران در گیلان وجود دارد.

خبرهای ضد و نقیض درباره مرگ رهبر کره شمالی
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۳

برخی منابع خبری به نقل از رسانه‌های چینی و ژاپنی گزارش دادند که رهبر جوان کره شمالی فوت شده و «کیم یونگ اون» خواهر 31 ساله وی، خود را برای اداره امور کشور آماده کرده است. همزمان، برخی منابع خبری گزارش دادند که کشور چین تیمی از متخصصان پزشکی خود را راهی کشور کره شمالی کرده است. رهبر کره شمالی از روز 23 فروردین تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده.

ادعای چین: واکسن کرونا روی میمون با موفقیت آزمایش شد
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۲

محققان شرکت داروسازی «سینو واک بیوتک» پکن ادعا می کنند برای نخستین بار واکسن کرونا ساخت این شرکت را با موفقیت، روی نوعی میمون به نام «رزوس» آزمایش کرده اند. "فلورین کرامر" ویروس‌شناس دانشگاه آیکان نیویورک که وضعیت بسیاری از واکسن های مختلف COVID-۱۹ در حال ساخت را بررسی کرده است در مورد آزمایش این واکسن گفته است: «من آن را دوست دارم به نظر می‌رسد که جواب داده است». «اما داگلاس رد» از دانشگاه پیتسبورگ که در حال تهیه و آزمایش واکسن های COVID-۱۹ بر روی میمون ها است می گوید تعداد میمون هایی که آزمایش روی آنها صورت گرفته است کمتر از چیزی بوده است که بتوان آن را تعمیم داد.

آنچه گذشت
۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۰

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان