arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

بایدن: اگر رئیس جمهور شوم، «نسل کشی ارامنه» را به رسمیت خواهم شناخت

جو بایدن متعهد شده است چنانچه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به ریاست جمهوری انتخاب شود، "نسل کشی" ۱۹۱۵ ارامنه را به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که روسای جمهوری پیشین آمریکا سالها از آن دوری کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جو بایدن متعهد شده است چنانچه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به ریاست جمهوری انتخاب شود، "نسل کشی" ۱۹۱۵ ارامنه را به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که روسای جمهوری پیشین آمریکا سالها از آن دوری کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا که نامزد دموکراتها برای انتخابات ۲۰۲۰ است، در پیامی نوشت: اگر ما به طور کامل اذعان نکنیم، به یاد نداشته باشیم و به فرزندانمان درباره نسل کشی نیاموزیم، کلمات معنایشان را از دست میدهند. باید حقایق همان وضوح و قدرت را برای نسلهای آتی داشته باشند که برای افرادی دارند که ذهنشان خسته از این تراژدی است.

او ادامه داد: چنانچه انتخاب شوم، متعهد میشوم از قطعنامه‌ای که نسل کشی ارامنه را به رسمیت میشناسد، حمایت کرده و حقوق بشر جهانی را اولویتی برای دولتم قرار دهم.

حدود سه میلیون ارمنی، آشوری و یونانی در اوایل دهه ۱۹۰۰ به دست نیروهای امپراتوری عثمانی کشته شدند، با این حال روسای جمهوری آمریکا از زدن برچسب نسل کشی روی آن، به دلایل سیاسی امتناع کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا از این کشتار به عنوان "یکی از بدترین قساوتهای جمعی قرن بیستم" یاد کرده است و باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم هرگز این کشتار را یک نسل کشی خطاب نکرد، با این که در جریان کمپین‌های انتخاباتی خود چنین وعده‌ای داده بود.
مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سال گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که کشتار ۱۹۱۵ را نسل کشی میداند اما دولت ترامپ واکنشی به این لایحه نداشت. دولت‌های پیشین آمریکا عمدتا به دلیل نگرانی بابت تخریب روابط با ترکیه، یک متحد عضو ناتو و شریک آمریکا در خاورمیانه، از نسل کشی خواندن این کشتار خودداری کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلاش‌ها برای استفاده از واژه "نسل کشی" را محکوم کرده و سال گذشته یک سخنگوی او گفت هرگونه به رسمیت شناختن این مساله جنجالی "آینده روابط دوجانبه آمریکا-ترکیه را به خطر می اندازد."

نظرات بینندگان