arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد ایران؛ شماره ۱/

روایتی از درگیری شدید بین کیانوری و اسکندری / استفاده از ژنرال صفری برای تقویت رهبری حزب توده

خبرچین گزارش کرده است که نشریه مائوئیست «توفان» میان دانشجویان لبنانی دست به دست می شود. مثلا یک دانشجوی لبنانی که نام کوچکش {پاک شده} است این مجله را داشته است. ظاهرا این مجله از برلین غربی ارسال می شود و حزبش به او دستور داده تا آن را ترجمه کند تا محتوای آن را ارزیابی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: «اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» از امروز ۶ اردیبهشت، این اسناد را ترجمه کرده، در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

در ادامه ترجمه ی اولین سند مربوط به وزارت امنیت آلمان شرقی، آمده است:

درباره گزارش خبرچین "رضا" از ۲۶.۷.۷۸

به تاریخ ۲۶ جولای ۱۹۷۸ (چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۳۵۷)

خبرچین گزارش داده است که درگیری‌های شخصی زیادی در دفتر حزب توده در لایپزیگ (شهری در آلمان) بین اسکندری و کیانوری و هواداران کنونی آنها وجود دارد. اکنون برای تقویت رهبری حزب توده، ژنرال صفری به عنوان سومین دبیرکل منسوب شده که تمرکز اصلی‌اش بر کار روی تبلیغات خواهد بود. صفری پیش از این در پراگ فعال بوده و در اینجا در مجله «برای آزادی وسوسیالیسم» کار می کند.

خبرچین او را یک توده‌ای صادق و پاک می‌داند که البته در شرایط کنونی برای تثبیت خود در دفتر مشکل خواهد داشت.

خبرچین همچنین گزارش داده است که دو ایرانی دیگر هم از مسکو آمده‌اند که در همان دفتر کار خواهند کرد. نام یکی از آنها {پاک شده} است. خبرچین نام دیگری را نمی داند.

خبرچین همچنین گزارش کرده است که نشریه مائوئیست «توفان» میان دانشجویان لبنانی دست به دست می شود. مثلا یک دانشجوی لبنانی که نام کوچکش {پاک شده} است این مجله را داشته است. ظاهرا این مجله از برلین غربی ارسال می شود و حزبش به او دستور داده تا آن را ترجمه کند تا محتوای آن را ارزیابی کنند.

درجر

ارشد

نظرات بینندگان