arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

قطر مجددا خواستار پایان محاصره خود از جانب ۴ کشور عربی شد

قطر مجددا خواستار پایان محاصره «ظالمانه» و «غیرقانونی» خود از جانب چهار کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر شد. نماینده دائم قطر در سازمان ملل تأکید کرد، محاسبات کشور‌های محاصره کننده در ضربه زدن به قطر، نتایج ناامید کننده‌ای برای سعودی، امارات، بحرین و مصر به همراه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«الشیخه علیاء» نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد، امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای خواستار پایان محاصره «ظالمانه» و «غیرقانونی» خود از جانب چهار کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر شد.

به گزارش وبگاه خبری «الخلیج اونلاین»، در این بیانیه آمده است: «پایان دادن به محاصره غیر قانونی و ظالمانه علیه کشور قطر بیش از پیش ضرورت یافته است».

دوحه در این بیانیه خواستار باز شدن حریم هوایی کشور‌های محاصره کننده به روی هواپیمای خود شده است و از سویی این اقدام را نقض قوانین بین‌المللی و مفاد توافق بین‌المللی شیکاگو قلمداد کرده است.

نماینده دائم قطر در سازمان ملل تأکید کرد، محاسبات کشور‌های محاصره کننده در ضربه زدن به قطر، نتایج ناامید کننده‌ای برای سعودی، امارات، بحرین و مصر به همراه داشته است.

الشیخه علیاء در ادامه گفت، بحرانی که کشور‌های محاصره‌کننده برای قطر به وجود آورده‌اند اوضاع منطقه را پیچیده‌تر کرده و بر امنیت و ثبات آن تأثیر منفی گذاشته است.

علیاء همچنین ضمن اعلام آمادگی قطر برای حل و فصل بحران کنونی تأکید کرد که این اقدام باید مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌و‌گوی سازنده صورت بگیرد؛ گفت‌وگویی غیرمشروط و مبتنی بر احترام متقابل که خدشه‌ای به حاکمیت این کشور وارد نکند.

در این بیانیه همچنین از تلاش‌های «صباح الاحمد الصبلاح» امیر کویت برای حل بحران تشکر و تقدیر شده است.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشور‌ها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان